Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Økonomispørsmål

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-12, 21:50   #41
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.796
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Hadde ikke vært noe som helst slags problem her. Men vi ligger også ganske langt under SIFO-budsjettet i forbruk, så vi er sikkert ikke representative.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 21:51   #42
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Etter de utgiftene du skisserer så er det bra sum synes jeg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 21:52   #43
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Mine store ahaopplevelser er fritidsaktiviteter, både faste som allidrett ridning og piano, og kino og tusenfryd, overnattinger borte og sånt, for store og små. Heiskort i slalombakken, mcdinalds, restaurant, kafé alt sånt.
Ferieturer er en annen post jeg ofte glemmer at må spares til.
Også går det mye til utstyr (sykkel, ski, skøyter osv) og yttertøy og uteklær.

Bil koster også; jeg tok frontruta to ganger på en uke, husker bare at det var dyrt året etter til jeg bremsene bak i et hull jeg ikke så- 12000 raske. Året etter punkterte jeg sommerdekkene - som uansett var klare til utskiftning. Byttet til vinterdekkene siden d var den tida på året, så var søren meg ett av dem punkterte også. To sett dekk på under ett år - yay lsm... Så mistet jeg en bilnøkkel; 2700,- for en ny...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 21:52   #44
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.399
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Jeg ville tenkt sånn;
Hvor mye høyere utgifter får du per mnd i forhold til nå?
Hvor mye større inntekt får du per mnd, i forhold til nå?

Og sett i forhold til hvor mye du klarer å spare per mnd i nåværende situasjon.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 21:58   #45
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.563
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Se på tallene en gang til, vær realistisk ang forbruket og tenk på det en dag eller tre i alle fall.

Vil du få høyere strømregninger siden det er en enebolig? Må du betale for andre ting du ikke gjør i dag?

Jeg skjønner godt at du ønsker mer plass. Trenger du mer møbler til huset enn du har nå?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:16   #46
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Har vært raus i det budsjettet. Rundet oppover. Vil tro strøm blir lavere grunnet det er peisovn og varmepumpe der. Trenger ikke mer møbler. Det er ikke så mye større enn her, men fordelt på 2 etg.

Har ikke bestemt meg enda, og er ikke sikkert jeg blir tilbudt leiligheten en gang, var veldig mange interesserte.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:46   #47
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.403
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Jeg syns ikke det høres så galt ut.

Men pass på at du ikke gjør mange endringer på en gang. Først flytte, så ser du an en stund før du anskaffer bil f.eks. Så lar du det gå en stund mens du sparer før du tar med ungene på ny ferie. Og for all del - ikke søk om betalingstutsettelse på studielånet, men start på nedbetaling så fort du kan.

Jeg har noen utgifter som jeg skjærer hardt ned på: Aktiviteter og ferier. Barna får gå på allidrett, turn, håndball, men maks 2 aktiviteter per uke for eldste som begynner i 4. klasse nå. Vi bruker lite penger på helgeturer, drar i skogen eller får besøk i stedet. Besøker familie. Tusenfryd og kinoturer er luksus for oss, vi tar en Oslotur i ny og ne, og strikoser oss med kino og en tur på H&M. Feriene blir enten tur til min søster (fly innenlands, kjøper billige billetter) eller en ukes rimelig ferie (i år en uke med min kjæreste på hytte, totalt 7500,- som vi deler på to).

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 14:56   #48
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Jeg fikk ikke leie. De valgte noen andre. :-/ så jeg får lete videre. Så diskusjonen om jeh klarer en så høy leie er jo relevant. Det er kun fra den prisen og oppover, her.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 15:12   #49
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål




Du kan jo legge ut budsjettet her, og så få litt direkte tilbakemeldinger på det også. Jeg har satt opp noen slike noen ganger, men vet at det garantert er noe jeg har glemt/ikke tenkt over.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 16:51   #50
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Jeg vet ikke. Blir litt flau av slike budskjett greier..... Hehe...

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 17:02   #51
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Ja det kan jeg prøve på

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 20:41   #52
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.563
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da kan du jo i mellomtiden forsøke og se hvordan det går. Prøv å leve på den økonomien du ville fått med økt husleie og sett av pengene du får ut ekstra.

Ja, det er et godt råd. Sett de pengene på en konto du ikke har tilgang til hele tiden, spar dem rett og slett. Det blir penger av det. Har du BSU kontor? Sett dem der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 20:41   #53
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.563
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg vet ikke. Blir litt flau av slike budskjett greier..... Hehe...

Det skal du ikke være.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 20:52   #54
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Vi er mange som har vært gjennom tøffe læringsrunder med budsjett/regnskap, og jeg lærer fortsatt for min del. Ennå blir jeg overrasket over hvor mye penger som sniker seg ut bakveien. Det viktigste er at du faktisk har et budsjett du har et bevisst forhold til. Da har du et godt utgangspunkt. Grunnen til at flere av oss kanskje virker kritiske er at vi selv har opplevd å bli litt overrasket over hvor mye penger som faktisk ryker ut i løpet av en måned og at dette endrer seg når man begynner å jobbe i forhold til når man studerer. Av ulike årsaker.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no