Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene
Ja 92 65,25%
Nei 7 4,96%
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden 42 29,79%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-12, 23:21   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Nei, det kommer jeg ikke til å nekte dem. Når de fyller 18 så er de pr definisjon voksne, og forhåpentligvis så vet de å ta vare på seg selv, selv om de garantert vil gjøre ting _jeg_ ikke liker. Det er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at det de gjør er farlig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:40   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med forbehold om at barna mine skulle få helt spesielle utfordringer som gjør at de for eksempel er mer impulsive enn normalfordelingen blant 18-åringer, har en spesielt destruktiv atferd eller lignende - forhold som gjør at risikoen for å komme opp i farlige situasjoner er høy - så hadde det aldri fallt meg inn å blande meg borti en ferietur etter myndighetsalder.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:43   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne nok sagt at jeg ikke hadde syntes noe om det, om det var en uansvarlig og umoden 18-åring. Men kunne vel ikke gjort så mye mer.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 10:17   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hvis barnet betalte selv...
Jeg gjorde selv dette som 18,5 åring. Spurte ikke akkurat om lov...

Jeg får håpe når de er 18, de er like greie som jeg var. Og at jeg oppdrar de nok til å syns skumparty og ibiza osv er Harry. Skal sende dem til min 18-års øy.... Paros!!

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 00:28   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde nok sagt ja, til det, uten at jeg hadde hatt noe med en ferietur til en som er myndig. Dro på Sydentur da jeg var 17 år selv.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 00:42   #6
Nienna
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Nienna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå er det heldigvis lang tid før dette blir en aktuell problemstilling, men kan likevel på ingen måte se at jeg skal ville nekte ungene å reise til syden når de er blitt myndig.

Nienna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 01:51   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nei, da jeg var 18 reiste jeg til USA et år som au pair. Det ville vært rart om mamma og pappa skulle nekte meg det.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 03:44   #8
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var i syden alene som nylig fylt 18 år....det endte ikke godt. 2 dager i koma og to uker på sykehus i syden, pluss en uke når jeg kom hjem og plager for resten av mitt liv... så kommer helt an på hvor voksen man anser barnet som...

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 03:44   #9
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

og med det mener jeg at jeg ikke var voksen nok.....

Gammel 17-06-12, 08:29   #10
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan jo ikke nekte et myndig menneske å reise, men jeg hadde sendt med et tonn gode råd og "instruks" om å ringe den bekymrede mor hver dag.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:36   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Jeg var i syden alene som nylig fylt 18 år....det endte ikke godt. 2 dager i koma og to uker på sykehus i syden, pluss en uke når jeg kom hjem og plager for resten av mitt liv... så kommer helt an på hvor voksen man anser barnet som...

Jeg skulle dra med 2 venninner da jeg var 19 og de 18, men ble hjemme pga kyssesyken. Hun ene ble voldtatt så de kom hjem etter en uke.

Jeg er skeptisk, men føler vel ikke jeg kunne sagt nei heller.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 09:50   #12
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva skjedde, Smurfine79?

Gammel 17-06-12, 22:38   #13
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hva skjedde, Smurfine79?

Var vel ikke helt vant med den mengden alkohol det ble der nede, 18 fri og frank, og ikke minst fri fra voksne som skulle bestemme, ung og gal hehe. Så jeg klarte å dette ned fra verandaen fra rommet vårt, den 3 dagen vi var der så det var den ferien. Så nakkeskade er det jeg har og sliter med. Med mye stress og masse å gjøre, og ikke minst om jeg løfter tungt kan det resulterer i en enorm bakhodepine som stråler fra nakken og opp. Det er så vondt til tider at jeg noen ganger føler for å kaste opp

Skulle gjerne vært 18 igjen og gjort om hele begynnelsen på turen, men man lærer så lenge man lever

Gammel 17-06-12, 22:44   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Var vel ikke helt vant med den mengden alkohol det ble der nede, 18 fri og frank, og ikke minst fri fra voksne som skulle bestemme, ung og gal hehe.

Men er ikke dette typisk for ungdom som har blitt for mye overvåket?

Gammel 17-06-12, 22:47   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men er ikke dette typisk for ungdom som har blitt for mye overvåket?

Så enkelt er det virkelig ikke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:51   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Så enkelt er det virkelig ikke.

At å si noe er typisk betyr ikke at jeg har sagt at det er en 1:1 relasjon.

Gammel 17-06-12, 23:49   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg var i syden som 17-åring, men var 'gammel' allerede da. Var på kjærestetur og gjorde ikke mye galt.

Jeg ville nok ha tatt en ekstra snakk om å passe på hverandre og om det å ikke bli for fulle. Og om hva som kan skje.

Gammel 17-06-12, 10:45   #18
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg dro til kreta som nittenåring og til kos året etter. Herrejemini. Det var tårn med shots og nattbading for å si det sånn. Gøy, men crazy. Jeg var jo myndig og betalte turen med penger jeg selv hadde tjent. Kan jo ikke si noe på det.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 10:45   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg håper at barna mine får tilstrekkelig erfaring med at verden er så mangfoldig og spennende at man ikke kaster bort feriepenger på sydenfylletur. Min første tur alene var interrail - håper noe slikt vil friste gutta min også. Men valget er deres.

Gammel 17-06-12, 10:59   #20
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg håper at barna mine får tilstrekkelig erfaring med at verden er så mangfoldig og spennende at man ikke kaster bort feriepenger på sydenfylletur. Min første tur alene var interrail - håper noe slikt vil friste gutta min også. Men valget er deres.

Tja, selv om jeg ikke foretrekker den type ferie nå (ikke vært til chartertur siden da) så var det jo veldig gøy da jeg var i den alderen. Møtte mange på samme alder, det var sol og det var kaldt øl. Og ikke minst billig. Jeg var også på språkreise som yngre og likte andre turer, men syntes allikevel en uke med venner på Kreta/kos var fantastisk artig.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.