Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Mulig nabokonflikt-tv-kabel

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-12, 23:52   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig nabokonflikt-tv-kabel

Hvordan stiller du deg til saken hvis naboen graver i sin hage - strømmen hos deg forsvinner, og dagen etter leverer han regninga til deg?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 23:54   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvordan stiller du deg til saken hvis naboen graver i sin hage - strømmen hos deg forsvinner, og dagen etter leverer han regninga til deg?

Jeg synes faktisk det er annerledes med strøm, telefon, kloakk, vann som er ganske så nødvendig, det er ikke livsnødvendig å ha tv, ei heller farlig å ikke ha det noen dager.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 23:56   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes faktisk det er annerledes med strøm, telefon, kloakk, vann som er ganske så nødvendig, det er ikke livsnødvendig å ha tv, ei heller farlig å ikke ha det noen dager.

Seriøst?!

Gammel 07-08-12, 23:59   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Seriøst?!

Ja, seriøst. Vann, kloakk, strøm MÅ alle hus ha og man kobler jo seg gjerne på offentlig fra diverse eiendommer. TV-kabler er virkelig ikke en livsnødvendighet og bør derfor heller ikke legges tvers over tomta til folk sånn uten videre. Den burde i det minste ligge langs tomtegrensen/grøft.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 08-08-12, 00:01   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, seriøst. Vann, kloakk, strøm MÅ alle hus ha og man kobler jo seg gjerne på offentlig fra diverse eiendommer. TV-kabler er virkelig ikke en livsnødvendighet og bør derfor heller ikke legges tvers over tomta til folk sånn uten videre. Den burde i det minste ligge langs tomtegrensen/grøft.

Men kjære deg, vet du at naboen har bestemt at kabelen skal gå over deres tomt? Jeg skjønner at du synes det er kjipt å betale, men det kan da i alle fall ikke være naboen som skal betale så lenge det er dere som har ødelagt kabelen? Jeg skjønner virkerlig ikke tankegangen din.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 23:57   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Men er ikke poenget at du mener at naboen har ansvar for kabler som går over andres eiendom? Det må jo gjelde dere også - uavhengig av hva kabelen frakter?

Gammel 08-08-12, 00:03   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Men er ikke poenget at du mener at naboen har ansvar for kabler som går over andres eiendom? Det må jo gjelde dere også - uavhengig av hva kabelen frakter?

Men mye annet er jo gjerne kloakk og vann som er koblet til offentlig ledningsnett, det er gjerne ikke noe man bestemmer selv hvor legges. Et kabelfirma bør ta større hensyn.
Men det er mulig jeg er helt på tur, jeg skal dobbeltsjekke at denne kabelen ikke står på kart, takk for link forresten, så får vi se. Det er selvfølgelig ikke et mål å få dårlig tone med en nabo (selv om jeg kanskje ikke utgangspunktet var mildt stemt pga sutretone fra dem) og må bare innrømme at jeg ble sur når regningen dumpet ned, jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken at vi skulle betale for dette, egentlig trodde jeg kabelselskapet tok det på sin kappe. Jeg ser de har brukt en kabelmontørfyr med enmannsfirma, jeg er jo ikke interessert i at han får trøbbel heller. Så vi får se hva jeg finner ut av merking av kabel og i videre dialog med kabelmannen. Vi har forøvrig ikke pratet med naboen om dette foreløpig, kun pratet i telefon og mailet innsigelse på faktura til firmaet.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 08-08-12, 00:10   #8
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Men mye annet er jo gjerne kloakk og vann som er koblet til offentlig ledningsnett, det er gjerne ikke noe man bestemmer selv hvor legges. Et kabelfirma bør ta større hensyn.
Men det er mulig jeg er helt på tur, jeg skal dobbeltsjekke at denne kabelen ikke står på kart, takk for link forresten, så får vi se. Det er selvfølgelig ikke et mål å få dårlig tone med en nabo (selv om jeg kanskje ikke utgangspunktet var mildt stemt pga sutretone fra dem) og må bare innrømme at jeg ble sur når regningen dumpet ned, jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken at vi skulle betale for dette, egentlig trodde jeg kabelselskapet tok det på sin kappe. Jeg ser de har brukt en kabelmontørfyr med enmannsfirma, jeg er jo ikke interessert i at han får trøbbel heller. Så vi får se hva jeg finner ut av merking av kabel og i videre dialog med kabelmannen. Vi har forøvrig ikke pratet med naboen om dette foreløpig, kun pratet i telefon og mailet innsigelse på faktura til firmaet.

Men en ting er at du tar det med kabelselskapet og at du da mener DE skal dekke utlegget (som igjen kommer ann på om kabelen er merket osv). Men fra det og til å mene at NABOEN skal betale er jo en milevid forskjell.
Eller har jeg misforstått totalt nå? Har du ment hele tiden at det er kabelselskapet som skal betale?

Gammel 08-08-12, 00:44   #9
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

For svært mange i dag går også telefon - og internett - via den samme kabelen som gir TV....

Hvilke tegninger er det du har sett på? Det fra huset ble bygget? Ble det sjekket noe som helst rundt hvilke kabler som kunne gå? Ble det levert inn melding?

Gammel 07-08-12, 23:56   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det ble nevnt oppi her at om du sjekker inne på en side det ble linket til, og kabelen ikke er oppført der er det ikke dere som skal betale.

Men som hovedregel gjelder regelen deres tomt, deres ansvar.
Det er ikke en formue da, og absolutt ikke verdt å bli uvenner med en ny nabo for. Jeg ville strukket meg ganske langt for å gjøre naboen blid, dere skal se hverandre veldig ofte tross alt?

Gammel 08-08-12, 00:02   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vil drepe forholdet til naboene for 2400 kroner!? I en sak der det på ingen måte er opplagt at dere har retten på deres side?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 00:09   #12
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men kjære vene - Selvsagt er det deres ansvar. Det er helt vanlig at det er kabler i jorda som går til andres hus. Det er deres ansvar å sjekke opp i dette før graving startes.

Dere bør i tillegg gå på besøk til de berørte naboene med en blomsterkvast. Dette er helt og fullt deres ansvar, og de har blitt påført ulemper pga at dere ikke har gjort grunnarbeidet ordentlig.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 00:16   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Men kjære vene - Selvsagt er det deres ansvar. Det er helt vanlig at det er kabler i jorda som går til andres hus. Det er deres ansvar å sjekke opp i dette før graving startes.

Dere bør i tillegg gå på besøk til de berørte naboene med en blomsterkvast. Dette er helt og fullt deres ansvar, og de har blitt påført ulemper pga at dere ikke har gjort grunnarbeidet ordentlig.

Du har kanskje ikke lest alt? Vi sjekket tilgjengelige tegninger og kart over eiendommen og fant ikke denne kabelen avmerket. Men jeg skal sjekke videre imorgen og holder det åpent at vi ikke har kontrollert godt nok i forkant.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 08-08-12, 00:27   #14
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du har kanskje ikke lest alt? Vi sjekket tilgjengelige tegninger og kart over eiendommen og fant ikke denne kabelen avmerket. Men jeg skal sjekke videre imorgen og holder det åpent at vi ikke har kontrollert godt nok i forkant.

Jo, jeg hadde lest. Men du skriver jo selv at det var strøm og vann etc dere hadde sjekket - Ikke TV-kabler.

Som flere andre har nevnt - Det er svært vanlig at TV-kabler går på tvers over nabogrenser. Det må sjekkes med de kabelselskapene som har nett der dere bor. Hos oss er det f.eks Get og Lyse vi måtte sjekket med.

2 jenter, -02 og -04
Gammel 08-08-12, 00:29   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jo, jeg hadde lest. Men du skriver jo selv at det var strøm og vann etc dere hadde sjekket - Ikke TV-kabler.

Som flere andre har nevnt - Det er svært vanlig at TV-kabler går på tvers over nabogrenser. Det må sjekkes med de kabelselskapene som har nett der dere bor. Hos oss er det f.eks Get og Lyse vi måtte sjekket med.

Nei, jeg skriver ikke det, vi sjekket alt som var merket på det vi hadde. Jeg vet at det er vanlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 08-08-12, 00:34   #16
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Standard

Nei, jeg skriver ikke det, vi sjekket alt som var merket på det vi hadde. Jeg vet at det er vanlig.

Men hva hadde dere? Hvis du har sjekket med kabelselskapene og de har gitt dere OK på å grave, så er det jo soleklart at det er de som skal betale. Jeg vet ikke om kommunen nødvendigvis har full oversikt over private kabelnettutbygginger, med nøyaktig lokasjon av kabler.

Noe tilsvarende skjedde hos oss. De rev nabohuset og bygde nytt, og i den forbindelse rev byggeselskapet over vår TV-kabel, som gikk over denne tomta. Det var null spørsmål om hvem som skulle betale, byggeselskapet ordnet opp umiddelbart.

2 jenter, -02 og -04

Sist redigert av Ellisiv : 08-08-12 kl 00:34. Årsak: Skrivefeil
Gammel 08-08-12, 00:46   #17
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde forresten ikke godtatt at naboen hadde spleiset sammen en kabel hvis han hadde kuttet den. Jeg skulle hatt en profesjonell kobling her for å forsikre at det ikke ga problemer senere.

Gammel 08-08-12, 00:51   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg hadde forresten ikke godtatt at naboen hadde spleiset sammen en kabel hvis han hadde kuttet den. Jeg skulle hatt en profesjonell kobling her for å forsikre at det ikke ga problemer senere.

Vi kappet en strømkabel da vi på ekte happy go lucky vis sagde hull i en vegg i sommer. Ringte elektriker, og han spleiset ikke kabelen, han strakk ny fra a til b.

Gammel 08-08-12, 00:56   #19
mrc

mrc sin avatar

Standard

Vi kappet en strømkabel da vi på ekte happy go lucky vis sagde hull i en vegg i sommer. Ringte elektriker, og han spleiset ikke kabelen, han strakk ny fra a til b.

Man har ikke lov å skjøte/spleise strømledninger inne i en vegg. Da må det være tilgang til koblingen. Hvis det skulle vært en kobling av to kabler måtte det da evt. bli satt inn en boks på veggen hvor det var tilgang til klemmen som koblet ledningene. Ønsker man ikke dette må det strekkes ny kabel i et slikt tilfelle.

Gammel 08-08-12, 14:25   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir litt anderledes på grunn av brannfare.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.