Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Mac vs PC til bildebehandling?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-12, 23:33   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Mac vs PC til bildebehandling?

Jeg har en diskusjon gående med en av mine kolleger. Vedkommende skal kanskje overta redigering av firmaets hjemmeside, samt noe produksjon av reklamemateriell. Jeg gjør dette nå, og jeg bruker pc og blant annet Photoshop til oppgaven. Det fungerer helt greit.

Vi må kjøpe inn utstyr til den andre ansatte dersom han skal overta denne oppgaven. Han mener selv han bør få en Macbook til formålet. Argumentet hans er at Mac er mye bedre på bildebehandling.

Jeg har aldri brukt Mac og kjenner de ikke godt nok til å kunne gjøre en fornuftig vurdering. Prisen har en del å si. Bedriften går godt, men vi har ikke for vane å bruke mer penger på duppeditter enn nødvendig, så en prisforskjell som er såpass stor, må kunne forsvares med fornuftige argumenter. Så vidt jeg kan se, koster en Macbook av ok størrelse 8-10.000 mer enn en pc av samme størrelse (iallefall de pc'ene vi har kjøpt nylig).

Hva er så mye bedre med en Mac (til dette formålet) at det forsvarer en såpass mye høyere pris?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 23:58   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Jeg støtter han faktisk litt på dette. Ikke at bildene i seg selv nødvendigvis blir noe bedre, men alle Macene jeg har brukt har taklet tunge programmer som Photoshop og Illustrator bedre enn PC. De fleste Macer har også veldig bra skjerm.

Jeg tror du kan forsvare kjøpet uansett egentlig, all den tid Macer stortsett lever lenger enn PCer. Sikkert mange her som vil diskutere dette, men etter å ha vært involvert i drift av både PC og Mac, så er ikke jeg i tvil.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 00:05   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.517
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Eg får til mykje meir på amatør- og hobbynivå, med mac enn pc. Men eg veit ikkje om det bare er meg... Eg opplever mac som langt meir intuitiv og brukervennlig enn pc. Men nå har eg leika meg meir med program som Photoshop og indesign på mac, enn pc og.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 00:16   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Tror heller ikke jeg hadde giddet tvinge en Macbruker over på PC. Jeg hadde nesten sagt nei til jobben om jeg måtte det, så kjipt er det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 00:41   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Han bruker ikke Mac nå altså. Han bruker egentlig ingenting. Han er ikke spesielt erfaren databruker i hele tatt, men han har en sønn som kan litt og som har gitt faren sin råd. Det er iallefall slik jeg oppfatter det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:14   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Funksjonaliteten i photoshop er lik for PC og Mac. Og ytelsen er nok god på en rask Mac. Jeg tror ytelsen kan være god også på en noe dyrere PC.

Jeg hadde nok kjøpt den maskinen han vil ha om dette er det han i all vesentlighet skal drive med. I alle fall ikke en billig 'kontor-PC.

Jeg har lovlig tilgang på all den heftigste Adobeprogramvaren på min maskin, men det nytter ikke. Den er ikke kraftig nok til dette.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:16   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Eh, leste nå din siste post. Hvorfor i alle dager skal dere la en 'ikke så veldig datakyndig' person ta seg av produksjon av reklamemateriell og hjemmesider? Det høres helt vilt ut synes jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:18   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

De 20-30 000 dere må bruke på programvare og maskin, bør dere heller bruke på å la profesjonelle ta seg av dette synes jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:26   #9
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Jeg er ganske Mac-frelst (har Mac privat, men uten Adobepakka, for den har jeg ikke råd til å betale selv). Men på jobb har jeg alltid hatt PC, med Adobepakka, og har helt fint klart meg med PC. Jeg er vel det man kan kalle semiproff, siden jeg hele tiden har jobbet med Adobeprogrammer, men det har aldri vært min primæroppgave (jeg jobber redaksjonelt).
Skulle gjerne hatt Mac på jobben, men It-avdelingen mener at det ikke funker sammen med resten av systemet vårt, så derfor blir det PC. Jeg har selvsagt en litt tyngre PC enn andre på jobben på grunn av programmene, så det er ikke økonomiske hensyn som tilsier at jeg ikke får Mac.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:30   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

I praksis her er det ikke spesiell forskjell. Det Joika sier om bedre ytelse i disse programmene på Mac blir vås etter min mening. Ytelsesmessig blir det i praksis liten forskjell om maskinene som benyttes blir nok så sammenlignbare.

Jeg ville sett det også opp i bedriftens systemer ellers, og hvordan da pc-ene ellers evt. driftes og hvordan det vil være med Mac inn i eksisterende systemer/programvare og driftsrutiner.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:33   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Eh, leste nå din siste post. Hvorfor i alle dager skal dere la en 'ikke så veldig datakyndig' person ta seg av produksjon av reklamemateriell og hjemmesider? Det høres helt vilt ut synes jeg.

Tja. Ser jeg den grafiske avdelingen på jobben hos oss er de vel ikke så veldig datakyndige, men får jobben gjort uansett.

Redigering av en webside basert på et godt publiseringssystem er heller ikke noe som nødvendigvis krever spesiell teknisk kompetanse, men man bør naturligvis ha en viss webbakgrunn. JEg forstår det slik her at det er snakk om publising av informasjon etc - ikke designe eller ellers teknisk vedlikeholde websidene...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 01:36   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Hvis det er ren output av info så er jo det greit, men da vil han jo kunne gjøre det uten å ha en kraftig maskin.

Produksjon av reklamemateriell har en del fallgruver som fort kan bli dyre. Og en som ikke kan det vil bruke utrolig lang tid på noe som en halvproff gjør ganske kjapt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 10:38   #13
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Kan ikke tenke meg at en mac skal være nødvendig til det bruket der. Jeg vet at mange grafikere, fotografer etc. bruker mac, men å vedlikeholde internettsider er ikke helt i den ligaen der. Jeg f.eks. har tatt mange bilder, og i sommer vant jeg en ipad i en konkurranse - og jeg bruker ikke mac, og ikke en spesielt kraftig pc heller. Utstyrshysteri gjør sjelden jobben veldig mye bedre utført...

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:43   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Jeg vil påstå at en pc du trenger til den type arbeid ikke er veldig mye billigere enn en mac (gitt at dette er snakk om nærmest avisprogramvare). Det blir ganske likt, men pc og mac er ganske forskjellige å jobbe på likevel. Så en som er vant til mac bør få lov til å velge seg det om det er gjørbart. Spørsmålet er hva han skal gjøre, er det avansert bruk av photoshop med venner eller er det bare rent vedlikehold av websider?

Og hvorfor skal dere ha en person som trenger råd av sønnen sin for å velge datamaskin til å gjøre den jobben?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:48   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

At Mac er bedre til grafisk arbeid er noe som henger igjen fra ganske langt tilbake, hvor en del programvare var tilgjengelig for dette formålet, og man hadde fordeler i henhold til fargestyring, fonter m.m. (bl.a. knyttet til når noe skulle sendes over til trykkerier). Dette har imidlertid endret seg.

Kona jobber med undervisning i relativt avansert bruk av Photoshop brukt til både print og web, samt webdesign. Hun har en Macbook Pro - som hun primært kjører Windows på....

Min egen jobb inkluderer også bildebehandling både for printproduksjon (magasin) og web., samt publisering og desking av web. Fungerer helt greit med Windows ;-)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:15   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

At Mac er bedre til grafisk arbeid er noe som henger igjen fra ganske langt tilbake, hvor en del programvare var tilgjengelig for dette formålet, og man hadde fordeler i henhold til fargestyring, fonter m.m. (bl.a. knyttet til når noe skulle sendes over til trykkerier). Dette har imidlertid endret seg.

Kona jobber med undervisning i relativt avansert bruk av Photoshop brukt til både print og web, samt webdesign. Hun har en Macbook Pro - som hun primært kjører Windows på....

Min egen jobb inkluderer også bildebehandling både for printproduksjon (magasin) og web., samt publisering og desking av web. Fungerer helt greit med Windows ;-)

Min mor jobber i avis og der har de bare pcer. Det er noen som surmuler, men det har jo ikke med ytelse å gjøre, men mer med hva man er vant til å gjøre. Det er ikke noe problem å kjøre avanserte bildegreier på pc, men man må da ha en ganske bra pc mhp skjerm og grafikkort. Og minne selvfølgelig, men det er bra nok på mye av det som selges. Det er imidlertid litt pes å bytte fra pc til mac og motsatt slik at jeg skjønner hvis noen ber om å få det de er vant til å jobbe på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:15   #17
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Jeg ser at jeg nok var upresis i innlegget mitt. Jeg skal forsøke å forklare behovene våre litt bedre.

Vi er et lite firma og her må vi fordele oppgavene så godt det lar seg gjøre. Spesielt sårbare blir vi når en av to i administrasjonen er sykemeldt. Siden denne sykemeldingen muligens kan vare en stund, så må jeg finne noen som kan ta over en del av mine arbeidsoppgaver. Jeg har jobbet for minst to i noen uker nå og jeg kjenner at det ikke vil funke særlig mye lenger. Det er ikke alle oppgaver som er så enkle å fordele på de ansatte vi allerede har, og det er heller ikke bare enkelt å finne en vikar som kan steppe inn og gjøre arbeidet uten masse opplæring (det dreier seg jo om flere oppgaver enn websideredigering), så derfor har vi måttet tenke ganske kreativt her. Det er ikke sikkert det vil funke særlig bra, men vi må gjøre et forsøk. Hvis det går greit, så vil vedkommende få dette som en av sine arbeidsoppgaver på fast basis. Jeg har nok av andre ting å ta fatt på selv når sjefen er tilbake i jobb.

Det er absolutt ikke snakk om avanserte oppgaver i hele tatt. Websiden er ferdig bygd og det er kun snakk om oppdatering og redigering. Jeg startet i dette firmaet i mai og har aldri jobbet med vedlikehold av websider før. Jeg har kun helt basic kunnskap om data og har heller aldri drevet med fotoredigering av noe slag før. Selv jeg har kunnet oppdatere og vedlikeholde websidene våre uten store problemer. Det har selvsagt tatt sin tid i starten, men det er egentlig ikke stort mer avansert enn å jobbe med standard tekstbehandling og man lærer det kjapt. Det dreier seg om å legge ut nye artikler, bilder i et fotogalleri samt at jeg har gjort om en del på menyer og linker, men det er jo ikke noe man gjør ofte. Det er på ingen måte snakk om avanserte greier. Vi bruker Joomla! til websiden og det er et rimelig greit program å lære seg. Jeg har forøvrig en ganske rimelig, standard kontor-pc og til dette bruket holder den så absolutt. Joomla! ligger jo på serveren der hjemmesiden ligger, så det trenger vi ikke ha liggende på maskinene våre.

Fotoredigeringen dreier seg i stor grad om å resize bildene slik at de kan legges ut i et fotogalleri på nettsiden eller brukes andre steder på siden. Det hender vi må gjøre enkel beskjæring, endre litt på kontrast osv, men det er stort sett veldig, veldig enkelt det vi har behov for å gjøre. På min pc ligger det akkurat nå en prøveversjon var Photoshop, men jeg har like ofte brukt helt enkle gratis programmer jeg har fått anbefalt av det firmaet som eier serveren som nettsiden vår ligger på og der vi også har en god support inkludert i prisen vi betaler. Dette har blant annet vært et program som heter Faststone Photoresizer. Stort mer avansert enn det har vi ikke behov for til webside-arbeidet vårt.

Når det gjelder reklamemateriell, er det også veldig enkle greier. Vi lager av og til utkast til annonser som trykkes i lokale aviser o.l. Vi har en del ferdig materiell, så som regel er det bare snakk om mindre endringer på det vi har fra før. Avisen eller trykkeriet gjør det meste, vi trenger egentlig bare å kunne forklare hvordan vi vil ha det. En sjelden gang har vi også behov for å lage små brosjyrer eller hefter for eiendomsselskapet vi også driver. Disse har ikke jeg vært med på å lage enda, men jeg mener de har vært laget i ett eller annet Officeprogram. Muligens Publisher? Disse kopieres enten som stiftede hefter på egen kopimaskin eller trykkes på et lite lokalt trykkeri avhengig av hvor mange vi trenger. Det er med andre ord heller ikke snakk om avanserte behov til dette.

Vi har kun pc'er fra før og ingen av oss som liksom har som ansvar å drifte datasystemene våre, har den minste peiling på Mac. Verken jeg eller sjefen har noensinne brukt en Mac. Vi klarer å få til det meste av datavedlikehold selv på pc'ene våre, men har mulighet til assistanse fra et lokalt firma ved behov. Jeg vet ikke hvilken kompetanse de eventuelt har på Mac.

Pris har selvsagt betydning selv om vi forsåvidt er heldig stilt økonomisk. Det finnes penger til å kjøpe Mac og vi har forsåvidt råd til å kjøpe dyr programvare også, men jeg har problemer med å se at vi virkelig trenger det. Min erfaring er at avansert programvare slett ikke gjør disse oppgavene enklere for en nybegynner. Jeg har som sagt ikke hatt problemer med å gjøre samme jobb på en ny HP pc til 5.000 kr og stort sett gratis programvare. Avgjørelsen på dette tas av meg senest i morgen og jeg har selvsagt ikke noen problemer med å si at vedkommende må klare seg med tilsvarende utstyr som jeg har, men jeg vil gjerne ha andre og kanskje bedre kvalifiserte synspunkter på dette også for å være trygg på at jeg tar riktig beslutning. For alt jeg vet, kan det jo tenkes at Mac med riktig programvare vil gjøre disse arbeidsoppgavene mye enklere for en nybegynner. Jeg innser at jeg rett og slett ikke helt vet hva jeg snakker om i denne sammenhengen.


Sist redigert av Lhi-My : 19-08-12 kl 12:24.
Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:21   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Ah ok. Nei, mac med programvare gjør ikke dette veldig mye enklere for en nybegynner enn pc med tilsvarende programvare. Mac er en enklere maskin å komme inn i fordi alt er sydd sammen på et litt annet vis enn på pc, men photoshop på mac er like avansert som photoshop på pc. Det at dere ikke har support i firmaet på mac kombinert med at dette ikke er en inhentet ekspert, men en som dere må forvente å drive noe opplæring på for at han skal mestre rimelig enkle arbeidsoppgaver gjør at jeg mener dere bør si at dere bruker pc i firmaet og ikke har brukerstøtte på mac, så det blir pc.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:45   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

En helt vanlig, grei kontor-PC bør duge. Så kjøper dere hver deres lisens med Photoshop Elements så kan dere bytte på å redigere bilder.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:50   #20
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac vs PC til bildebehandling?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

I praksis her er det ikke spesiell forskjell. Det Joika sier om bedre ytelse i disse programmene på Mac blir vås etter min mening. Ytelsesmessig blir det i praksis liten forskjell om maskinene som benyttes blir nok så sammenlignbare.

Jeg ville sett det også opp i bedriftens systemer ellers, og hvordan da pc-ene ellers evt. driftes og hvordan det vil være med Mac inn i eksisterende systemer/programvare og driftsrutiner.

Ventet på deg.....

Det er vås på papiret, men ikke i praksis. Vi drifter som sagt flere hundre av hver type på jobb, og vi ser klart og tydelig at treghet generelt er et mye større problem på PC. Og vi har såkalt gode PCer også. Det har med OSet å gjøre og ikke hardwaren, er min teori. Kjør Ubuntu eller noe, så skal jeg være enig i at PC blir like bra.

Er ellers enig i at dere må vurdere om en Mac vil fungere i de eksisterende systemer. Hos oss bruker de ansatte Mac på eget ansvar. Dvs at de må rett og slett finne ut av ting selv etter å ha fått Macen. (Vet vi at det ikke er kompatibelt, så får de selvfølgelig ikke Mac). Det er kanskje ikke noe å anbefale en som ikke er litt mer avansert bruker.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no