|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Takk for maten?Neinei, motsatt tonen av skiftet av tøy også.
![]() |
#2 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
![]() Sv: Takk for maten?
Hm... jeg tror dialekten min ikke funker på denne. Nøyaktig likt tonefall på begge. "Takk for laget" derimot, det er en mye brukt og velkjent frase heromkring
![]() |
#3 |
lettere utlada
|
Her blir det brukt "Takk for skiftet" på samme måte som Polyanna sier, og "takk for laget". Jeg bruker nok mest "takk for laget".
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Takk for maten?Jeg har heller aldri hørt om takk for skiftet, og leste det med samme lyd som i arbeidssskiftet. Når Polyanna har forklart det, skjønner jeg jo uttrykket mye bedre. Jeg sier forresten takk for selskapet jeg også.
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#8 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, alltid. Ikke fordi barn skal være spesielt takknemlige for å få mat i vår familie, men fordi det er hyggelig. Rett og slett. Det er en hyggelig avslutning på måltidet, det er en hyggelig gest til den som har laget maten (meg) og det er en fin, automatisert, ting å ha med seg når de får servering e.l. andre steder enn hjemme. Hos oss tar barna også av bordet og setter det de har brukt inn i oppvaskmaskinen.
![]() |
#9 |
Textrovert
|
![]() Sv: Takk for maten?Her på jobb har jeg merket at mange sier "takk for lunsjen", og det er veldig koselig. Hjemme sier vi takk for maten. Vi er sikkert ikke blant verdens ti høfligste familier, men akkurat dette har vi drillet ungene i. Noe som har gitt seg utslag i at niåringen på restaurant i USA gikk bort til servitøren, dro i skjorta hans og sa "Servant! servant! Thank you for the food".
![]() |
#11 |
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?En selvfølge her hjemme selvom det er meg og jr til middag så er det takk for maten som gjelder. Han kommer seg og flinkere enn eks til å si det så hun har det neppe hjemmefra men det har jeg!
![]() |
#12 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi sier takk for maten til hverandre både hjemme og hos andre.jeg tror vi generelt sier mye takk til hverandre i alskens settinger. Det er hyggelig og det bare faller seg slik.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Jeg og mannen sa takk for maten da vi var bare oss to. En eller begge hadde laget maten, og var gjerne dden som sa vær så god, mens den andre heller sa selv takk.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
Ja, samme tonem som å "skifte tøy", men motsatt som av "skiftet av tøy". Ja?
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Takk for maten?Jeg var på seminar i går og både jeg og flere andre rundt bordet sa "Takk for laget" da vi gikk. :datapunkt: Når jeg tenker meg om er det det jeg bruker mest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Borte
|
Det er nok det.
![]() |
#18 |
flisespikker
|
Det brukes i Nord-Norge også. Men jeg tror bare jeg har hørt det brukt av folk som er minst én generasjon eldre enn meg.
![]() |
|
|