Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Takk for maten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 10:00   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takk for maten?

Neinei, motsatt tonen av skiftet av tøy også.

Du uttaler "skiftet av bo er unnagjort" enn "skiftet av tøy er unnagjort", sant?

Gammel 21-08-12, 21:43   #2
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neinei, motsatt tonen av skiftet av tøy også.

Du uttaler "skiftet av bo er unnagjort" enn "skiftet av tøy er unnagjort", sant?

Hm... jeg tror dialekten min ikke funker på denne. Nøyaktig likt tonefall på begge. "Takk for laget" derimot, det er en mye brukt og velkjent frase heromkring

Gammel 21-08-12, 22:37   #3
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trinity, her.

Hm... jeg tror dialekten min ikke funker på denne. Nøyaktig likt tonefall på begge. "Takk for laget" derimot, det er en mye brukt og velkjent frase heromkring

Her blir det brukt "Takk for skiftet" på samme måte som Polyanna sier, og "takk for laget". Jeg bruker nok mest "takk for laget".

Gammel 21-08-12, 10:03   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri hørt om takk for skiftet, og leste det med samme lyd som i arbeidssskiftet. Når Polyanna har forklart det, skjønner jeg jo uttrykket mye bedre. Jeg sier forresten takk for selskapet jeg også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:03   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er sant. Men da lander jeg uansett på at det er en rar ting å si om et uformelt koselig samvær.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:08   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det er sant. Men da lander jeg uansett på at det er en rar ting å si om et uformelt koselig samvær.

Det er et koselig uttrykk!! Jeg vil at det skal spre om seg!!!

Gammel 21-08-12, 10:09   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er et koselig uttrykk!! Jeg vil at det skal spre om seg!!!

Glem det. Jeg syns å takke for selskapet er mye hyggeligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:16   #8
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi takker for maten, alltid. Ikke fordi barn skal være spesielt takknemlige for å få mat i vår familie, men fordi det er hyggelig. Rett og slett. Det er en hyggelig avslutning på måltidet, det er en hyggelig gest til den som har laget maten (meg) og det er en fin, automatisert, ting å ha med seg når de får servering e.l. andre steder enn hjemme. Hos oss tar barna også av bordet og setter det de har brukt inn i oppvaskmaskinen.

Vi takker stort sett overalt vi får en eller annen form for service (kelnere, butikkpersonale osv) og som en som jobber med kunder selv, så blir det faktisk ganske tydelig hvem som er vant til å takke for seg og hvem som ikke er det (eller som bare ikke gidder).

Gammel 21-08-12, 10:04   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her på jobb har jeg merket at mange sier "takk for lunsjen", og det er veldig koselig. Hjemme sier vi takk for maten. Vi er sikkert ikke blant verdens ti høfligste familier, men akkurat dette har vi drillet ungene i. Noe som har gitt seg utslag i at niåringen på restaurant i USA gikk bort til servitøren, dro i skjorta hans og sa "Servant! servant! Thank you for the food".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:37   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her takker vi alle for maten. Og uansett hvor innøvd og drillet det er, jeg blir like glad og varm i hjertet hver gang.

Gammel 21-08-12, 11:41   #11
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

En selvfølge her hjemme selvom det er meg og jr til middag så er det takk for maten som gjelder. Han kommer seg og flinkere enn eks til å si det så hun har det neppe hjemmefra men det har jeg!

Gammel 21-08-12, 21:34   #12
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Vi sier takk for maten til hverandre både hjemme og hos andre.jeg tror vi generelt sier mye takk til hverandre i alskens settinger. Det er hyggelig og det bare faller seg slik.

Gammel 21-08-12, 21:56   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg og mannen sa takk for maten da vi var bare oss to. En eller begge hadde laget maten, og var gjerne dden som sa vær så god, mens den andre heller sa selv takk.

V takket for maten, måltidet, fellesskapet, og altså selv om vi har laget maten alene.

Knerten sa i ung alder, før han kunne snakke, kattakatt eller noe deromkring, som vi gjentok at skulle være takketakk, så han snudde på lydene sine. Fra før han kunne snakke at han derved takket for maten, og som fireåring sier han, med eller uten oppfordring "takk for maten, kan jeg få gå fra bordet?" fin høfflighet.

Og forøvrig, jeg uttaler skifte v tøy, bo, arbreidsskiftet og annet skifte på samme måte. Har nylig skjønt at jeg visstnok aldri fatter dette med tonem siden jeg antakelig ikke har slike i min dialekt. Og takker ikke for det. Men takk for maten, for meg, for oss, for at vi fikk komme eller denslags.

Gammel 21-08-12, 22:09   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bestemor sier takk for skiftet. Men jeg sier det med samme tonem som å skifte tøy. Motsatt som arbeidsskift.

Gammel 22-08-12, 10:38   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Bestemor sier takk for skiftet. Men jeg sier det med samme tonem som å skifte tøy. Motsatt som arbeidsskift.

Ja, samme tonem som å "skifte tøy", men motsatt som av "skiftet av tøy". Ja?

Gammel 23-08-12, 15:24   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på seminar i går og både jeg og flere andre rundt bordet sa "Takk for laget" da vi gikk. :datapunkt: Når jeg tenker meg om er det det jeg bruker mest.

Kanskje det er et vestlandsuttrykk? Både Polyanna og jeg er vestlendinger.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 15:24   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er nok det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 15:34   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg var på seminar i går og både jeg og flere andre rundt bordet sa "Takk for laget" da vi gikk. :datapunkt: Når jeg tenker meg om er det det jeg bruker mest.

Det brukes i Nord-Norge også. Men jeg tror bare jeg har hørt det brukt av folk som er minst én generasjon eldre enn meg.

Gammel 23-08-12, 15:57   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det brukes i Nord-Norge også. Men jeg tror bare jeg har hørt det brukt av folk som er minst én generasjon eldre enn meg.

Jeg er jo en gamlisungdom, så det passer fint.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 15:46   #20
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Takk for laget" er et uttrykk jeg har brukt så lenge jeg kan huske og jeg er verken vestlending eller nordlending. På bygda i Trøndelag hører jeg det ofte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.