Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blodgiver og tatovering

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-12, 23:22   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Blodgiver og tatovering

Jeg skal inn å gi blod nå om 2 uker. Jeg har stått over karantenetiden min mht reise i USA i sommer som er 4 uker, men jeg tok en tattooering der borte og slik jeg leser blodgiverskjemaet så må jeg vente i 6 mnd? Eller må jeg vente lenger siden jeg ikke har gjort dette i Norge? Noen som vet?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 23:33   #2
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgiver og tattooering

6 mnd etter tatovering, uavhengig av hvor den er utført.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 23:41   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodgiver og tattooering

Takk for svar.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 08:09   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Da kan jeg vel snart melde meg som blodgiver igjen jeg også da, siden det er snart 1,5 år siden jeg tok tattisen min.
Jeg har Hb på 14-tallet, så det gjør sikkert ikke noe om de tar en skvett.

  Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 08:38   #5
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Vil bare si TAKK, jeg! Det er så utrolig viktig at folk gir blod!

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 08:08   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.062
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgiver og tattooering

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

6 mnd etter tatovering, uavhengig av hvor den er utført.

Har de gjort om reglene? Da jeg begynte som blodgiver (for veldig, veldig mange år siden), så fikk man ikke gi blod hvis man hadde blitt tatovert i utlandet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 21:03   #7
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av Tjorven

Har de gjort om reglene? Da jeg begynte som blodgiver (for veldig, veldig mange år siden), så fikk man ikke gi blod hvis man hadde blitt tatovert i utlandet.

Reglene blir heldigvis stadig oppdatert og presisert (noen er fortsatt litt for ulne og uklare og ikke minst litt vanskelig å forklare). Dagens Veileder er fra 2009. Tatovering står beskrevet på side 17.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 21:05   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Her kan jeg spørre, siden jeg ikke blir helt klok på Gi Blod sine sider:

Jeg har piercing under underleppa (sånn over hakenivå). Får man gi blod da, eller er dette slimhinner?

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 23:14   #9
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy

Her kan jeg spørre, siden jeg ikke blir helt klok på Gi Blod sine sider:

Jeg har piercing under underleppa (sånn over hakenivå). Får man gi blod da, eller er dette slimhinner?

Uten at jeg har sett piercingen så er det jo slik at alt som er inni munnhulen (samt tunge) karakteriseres som slimhinner så da gjelder følgende regel:


Personer som har eller har hatt piercing: Minimum 6 måneders karantene etter at den siste nålen er satt inn. Dersom det er satt hull i slimhinner, skal man som hovedregel ikke gi før en måned etter at nålen er tatt ut.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 23:14   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Uten at jeg har sett piercingen så er det jo slik at alt som er inni munnhulen (samt tunge) karakteriseres som slimhinner så da gjelder følgende regel:

  • Personer som har eller har hatt
  • piercing: Minimum 6 måneders karantene etter at den siste nålen er satt inn. Dersom det er satt hull i slimhinner, skal man som hovedregel ikke gi før en måned etter at nålen er tatt ut.

Det var det jeg var redd for.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 23:15   #11
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det var det jeg var redd for.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 09:41   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Er det noen som vet om det testes for malaria nå? Nå vises det til en test i veiledningen, som kan gjøre at man likevel får gi blod selv om man oppholdt seg over seks måneder sammenhengende i malariaområde på 80- og 90-tallet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 20:54   #13
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Er det noen som vet om det testes for malaria nå? Nå vises det til en test i veiledningen, som kan gjøre at man likevel får gi blod selv om man oppholdt seg over seks måneder sammenhengende i malariaområde på 80- og 90-tallet.

Ikke alle blodbanker bruker denne testen, det må man nesten kontakte den lokale blodbanken for å finne ut av. Men testen utføres på Ullevål i hvertfall.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 21:41   #14
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Digresjon: En jeg kjenner trodde han ikke kunne gi blod siden han er adoptert (Korea). Er det tilfelle?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 21:47   #15
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Digresjon: En jeg kjenner trodde han ikke kunne gi blod siden han er adoptert (Korea). Er det tilfelle?

Vanskelig å si sikkert, siden reglene er komplekse. Sannsynligvis kan årsaken være at han er født i malariaområde, og om han har bodd der i mer enn 6 mnd i løpet av første 5 leveår så er man utelukket slik reglene er nå. Evt. at man kan ta test hver gang man skal gi blod, men det tror jeg bare er en teoretisk mulighet, tror ingen blodbanker praktiserer den regelen siden muligheten for at ting kan glippe er for stor. Men dette er en av reglene som er utrolig vanskelig å tolke/praktisere når det gjelder malaria, så ta mitt svar med en klype salt!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-12, 08:44   #16
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgiver og tatovering

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Ikke alle blodbanker bruker denne testen, det må man nesten kontakte den lokale blodbanken for å finne ut av. Men testen utføres på Ullevål i hvertfall.

Å, så kult! Da hører jeg med Ullevål. Det er en del år siden sist jeg prøvde å melde meg som blodgiver, uten hell pga. Afrikaopphold i barndommen.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no