Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva er egentlig greia med fleece?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 12:08   #61
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg er også et ullmenneske. Jeg blir fort klam og for svett i syntetisk fleece. Går an å slenge utenpå inne hjemme når jeg fryser, og ute sånn til vanlig, men på tur blir det alt for varmt og klamt. Da bruker jeg tynne ullgensere utenpå hverandre. Jeg har arvet noen fleeceklær til jentungen men har aldri brukt dem. Bruker bare ull på henne også. Jeg grøsser dessuten av å ta i fleece og mikrofiber (litt på samme måte som negler-mot-tavle eller isopor-mot-vindu). Forresten en av grunnene til at jeg aldri kunne hatt en bugaboo-vogn. Tanken på en hel barnevogn drapert i fleece gir meg skikkelig gåsehud.

Gammel 11-04-07, 12:22   #62
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 217
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss er fleece et godt alternativ fordi guttene i familien har ømfintlig hud. Ingen av dem kan ha ull innerst, derfor har vi superundertøy og deretter fleece utenpå.

Jeg tror det har mye å gjøre med hvor vant man er til det. Før ble jeg kvalm og uggen i fleece, nå synes jeg ull klør.

Gammel 11-04-07, 13:35   #63
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Greia med fleece er at det er teknisk materiale. Fleece (av god kvalitet, dvs ikke akryl) er pustende, transporterer fuktighet og holder ikke på fuktigheten.

Ull har mange gode egenskaper, en av dem er å holde på fuktigheten, og holde varmen selv om ulla blir våt.

I kombinasjon med teknisk fottøy og teknisk yttertøy som finnes i dag anbefales ofte polyesterfleece eller kombinasjon med litt ull og litt syntetisk. Ull (ren ull) som holder på fuktigheten under en pustende, teknisk jakke, eller tekniske gore-tex sko ødelegger hele effekten av det tekniske ytter-tøyet.

Med superundertøy og polyesterfleece og goretex i kombinasjon derimot så transporteres fuktigheten vekk fra kroppen og ut av yttertøyet. Dermed blir man ikke klam og svett og våt.

Ull derimot f.eks. i gore-tex sko fører til klamme og dernest kalde bein. Tilsvarende på kroppen, en dyr, teknisk dress til barna, med ren ull under gjør at fuktigheten trekker inn mot huden, og selv om barnet ikke blir kaldt umiddelbart, så blir de kalde straks de tar av yttertøyet, fordi de da er nesten gjennomvåte.

Så DET er "greia" med fleece.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:59   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Med superundertøy og polyesterfleece og goretex i kombinasjon derimot så transporteres fuktigheten vekk fra kroppen og ut av yttertøyet. Dermed blir man ikke klam og svett og våt.

Jeg blir veldig klam, svett og våt i kombinasjonen superundertøy, gore-tex og fleece.

Uansett hva jeg har på meg under blir jeg klam og våt hvis jeg har gore-tex ytterst.

Gammel 11-04-07, 19:47   #65
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Ante ikke at det finnes annen fleece enn ull- og polyester-.

For meg er "greia" med (polyester-)fleece at det er veldig lett å ha med som reserveplagg i sekken, og at det er lett å vaske og tørker fort.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 19:55   #66
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Tanken på en hel barnevogn drapert i fleece gir meg skikkelig gåsehud.

Jeg er fullstendig enig. Fikk sjokk første gang jeg oppdaget at disse omtalte barnevognene hadde fleece-kalesjer!
Fleece samler også ofte mye støv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.