|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Hva "må" man ha lest?Spin-off fra religionstråden:
![]() |
#2 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Hmm.. her må jeg tenke litt.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Topp 10 blir litt vanskelig, men man bør jo roughly kjenne til Hamlet, syns jeg. Og Odysseen. Og Bibelen.
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Så mye som mulig!
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?For egen del burde jeg ha lest mer Shakespeare og klassisk, eldre litteratur som man sikker får med seg med om man har grunnfag i litteratur. Det har jeg ofte tenkt når jeg har lest, for jeg merker at det er referanser som glipper for meg. Jeg har lest en del, men tydeligvis ikke nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Enig med Polyanna. I tillegg har "De elendige" av Victor Hugo, Ibsens "Vildanden", og "Brave new world" av Aldous Huxley vært viktige for meg. Jeg orker ikke utdype om hvorfor fra iPhonen.
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?
Enig i disse (selv om jeg ikke har lest Forbrytelse og Straff). Jeg syns man bør ha vært innom minst et verk av hver av de fire store. Jeg syns også endel amerikansk etterkrigslitteratur er viktig, fordi det beskriver en så stor omveltning i politikk, feminisme og kultur. Men jeg sør problemer med å velge ut en.
![]() |
#8 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?The Origin of Species av Charles Darwin som en kuriositet, etterfulgt av The Selfish Gene av Richard Dawkins som var banebrytende med tanke på å forstå evolusjon.
![]() |
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Eg synest vi bør ha kjennskap til sentrale tekstar frå Bibelen, Koranen og Veda-skriftene for å forstå vår kulturhistoriske bakgrunn og det fleirkulturelle samfunnet vi lev i. I og med at kulturhistorien vår i stor grad har eit Europaperspektiv, er Bibelen i ei særstilling her, fordi så mange referanser i andre kulturelle uttrykk kjem herifrå. Vi bør og ha kjennskap til sentrale tekstar frå gresk, romersk og norrøn mytologi, av same grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Tja, synes også dette er vanskelig, og jeg føler selv jeg har noen svin på skogen... Leste mye mer "viktig" litteratur i tenårene og tidlig voksenliv... Shakespeare synes jeg er viktig. Hamlet er nevnt, og det er nok minimum ja. Ibsen synes jeg også er essensiell. Ringenes Herre er et must. Hemingway - selv om jeg virkelig hater måten han skriver på... Poe... Austen... Dickens... Nei, huff, nå angrer jeg nesten for jeg har nevnt noen, for det dukker opp så mange som bør nevnes...
![]() |
![]() |
#13 |
*_*
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Dantes Den gudommelige komedie er et must for alle som liker amerikansk-italiensk mafiosofilm.
Sist redigert av rajraj : 21-09-12 kl 13:46. Årsak: DQ er viktigere enn bare vindmøllene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Men altså, det er mye stor litteratur som "bør leses" fordi den er stor. Og det er viktig litteratur, som Darwin.
![]() |
#15 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Denne mente jeg å ha svart på før, og ganske riktig; jeg siterer meg selv:
Ben "There is a time for many words, and there is also a time for sleep" Murphy |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Ting som ofte gir gjenklang for min del er
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Francis Bacon.
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 21-09-12 kl 13:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
*_*
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?Nå kom jeg på mange flere også:
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva "må" man ha lest?For å lese Faust må man minst ha hele den gammelgreske trojanerlitteraturen inne.
![]() |
|
|