|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du vinner 5 millioner i Lotto
Men det er jo ikke bare snakk om å enten gå hjemme eller jobbe fullt. Jeg hadde nok ikke valgt å være helt hjemme med mindre jeg vant ekstreme summer (da hadde jeg jobbet frivillig med noe jeg brant for, og reist mye uten å være bundet til fastsatte ferieuker osv), men jobbet redusert for å få mer utav hverdagen og ikke bare jobb. Som du sier så elsker du jo jobben din, da skjønner jeg jo at du ser helt annerledes på det. Det er det jo langt ifra alle som gjør, dessverre.
![]() |
#2 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Nei, men hadde ikke jeg trivdes i jobben min så hadde jeg ikke blitt i den heller. Da hadde jeg funnet meg en ny jobb. Det er jo virkelig ingen (i hvert fall svært få) som må bli i jobben sin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Sant nok, selv om ikke alle bare kan velge og vrake heller. Noen bor jo også på steder med lite utvalg i jobber. For min del handler det også mye om arbeidstid, når jeg jobber fullt synes jeg at jeg ser ungene altfor lite, liker ikke at de må være i barnehagen og på skolen fra de åpner til de stenger. Mannen min er i en stilling han ikke kan redusere, så for ham måtte det blitt enten-eller, men han sier han glatt hadde sluttet i jobben om vi vant 40 millioner, og kunne reise mye mer, jobbe med ting vi brant for og bruke tiden på det vi ville.
![]() |
#4 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg syns det er fantastisk å kunne jobbe redusert. Jeg jobber redusert fordi vi har økonomisk mulighet til det, ikke fordi jeg misliker jobben min. Jeg tror ikke det finnes en jobb der ute for meg (dvs at jeg ser bort fra at jeg endelig skal få mitt gjennombrudd i underholdningsbransjen
![]() |
#5 |
Nå også i farger
Jeg har ikke kommentert noe om redusert stilling (siden du quoter meg), men det å si opp jobben sin pga en lottogevinst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Njaaa. Det jeg kommenterte fra deg var jo et svar du hadde til dette innlegget av Dixie Diner hvor hun påpekte at det var fullt mulig å for eksempel jobbe redusert.
![]() |
#7 |
Nå også i farger
Nettopp, og derfor skrev jeg at jeg håpet de som mistrivdes i jobben fant seg en annen jobb, uavhengig av en eventuell lottogevinst. Og ja, jeg syns det ville vært rart å si opp jobben om man vant penger. Mye rarere enn om personen ville jobbe redusert en periode. Og personlig har jeg ingenting imot de som velger jobbe redusert, om det er det du lurer på. Hver sine valg. Jeg har heller valgt å finne meg en jobb som gjør at jeg kan jobbe fullt, samtidig ha ok dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Hvorfor er det så rart? Mange jobber jo hovedsakelig for lønna. Om man vinner en svimlende sum (som feks. studenten som vant over 90 mill på Betsson i forfjor), så skjønner jeg godt at man sier takk og farvel til tidlige morgener, rushtrafikk, masse jobbing og greier og reiser hvor man vil, når man vil og bruker tiden på akkurat det man vil og det man feks. brenner for. Det å ikke jobbe betyr forresten ikke at man automatisk driver dank. Mye penger gir mange muligheter. Selv hadde jeg nok, om jeg vant en særdeles diger sum (5 millioner er ikke i nærheten av den summen), startet opp en vegansk kafé eller bakeri sammen med ei venninne, men ikke før jeg hadde vært hjemme i noen år og reist i hver eneste skoleferie og lignende.
![]() |
|
|