|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg er nysgjerrig på hva dere mener om alkohol. Litt fordi jeg noen ganger stusser litt på hvordan folk omtaler egne drikkemønster, og litt fordi jeg synes temaet er generelt interessant. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke drikker alkohol av overbevisningsgrunner (ikke-religiøst livsstilsvalg), og har derfor fått det jeg selv vil kalle et kulturelt tvisyn på alkohol. Selv regner jeg meg som måteholden, og har i perioder vært mer eller mindre avholds, mens jeg i andre perioder har hatt det jeg selv tror er et ganske "normalt" drikkemønster. Men hva er nå det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Alkoholforbruket er for høyt når det styrer rutiner og skaper et problem i forhold til mennesker eller jobb.
![]() |
#3 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Det vanligste her hjemme er at vi deler en flaske vin i helgen, eller tar et par øl, når Lille Ville har lagt seg. Jeg kan godt drikke et glass vin til maten selv om det er barn til stede, men ikke så mye at jeg blir beruset. På rene voksenfester kan jeg drikke mer, avhengig av settingen.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg har et veldig avslappet forhold til alkohol og kan både ta en tur ned grisefylla og kose meg med god vin til mat sammen med gode venner.
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg har vel et moderat/høyt alkoholforbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Takk for svar, Kirsebær. Jeg tar sjansen på å være litt sånn barnslig rett frem med noen oppfølgingsspørsmål. Hva mener du med "full"? Sjarmerende snøvlete og fnisete, eller sjanglefull? Hvor mye alkohol skal til for at du regner deg selv som full? Hvor full er "ok" full versus ikke ok? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg synes også at problemstillingen man tar opp i HI er interessant. Hva er "normalt"?
![]() |
![]() |
#8 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Jeg er sjelden/aldri sjanglefull.
![]() |
#9 |
Dragedytteren
|
Her kan vel egen og andres oppfatning være noe avvikende til tider.
![]() |
#10 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt skreve! Eg har det omtrent på samme måten. I helgene drikke vi vin både fredag og laurdag. Mengdene er på en slik måte at vi blir lett berusa. Ei flaske kvar omtrent tenker eg. Da tar eg et glass mens eg lage middagen, et eller to til middagen (på dette tidspunkt er ungane i seng) og et til utover. I tillegg er eg vel på det eg kalle fest en gong pr.måned. Da er eg sjarmerende snublefull og er sliten dagen derpå. Ungane er aldri involvert i slik type festligheter. Eg kan også gjerne ta meg et glass vin en tirsdag, men i desse slanketider droppe eg det.
![]() |
![]() |
#11 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Jeg er veldig på linje med Tjorven og Tussa, nesten som jeg kunne skrevet det selv
![]() |
#12 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Vi er vel temmelig moderate tror jeg, men ikke avholds. Med hensyn til ungene synes jeg det er greit å vise både at en kan kose seg med et glass vin og stoppe der, men også at vi fint kan kose oss uten alkohol også. Vi har litt for mange venner og bekjente som har gradvis flyttet grensen mht hva som er normalt. Jeg tror mange anser seg selv som et "passende gjennomsnitt" og justerer grensene for hva som er greit etter hvor mye de selv drikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker sjelden, men trår skikkelig til når jeg først drikker. Er vel på fest/bytur 1 gang per 4-8 uke eller noe i den duren, og da blir jeg gjerne full. Enten go-full, eller det bikker over i tåpelig-dritings. Da lover jeg meg selv dagen etter at det ikke skal skje igjen, men likefullt mister jeg kontrollen neste gang.
![]() |
#14 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker veldig lite alkohol, ikke fordi jeg har et bevisst forhold til det, men fordi jeg rett og slett ikke liker det godt nok til at jeg gidder. Jeg tar selvsagt noen glass i hyggelige lag, og feires det med champagne så tar jeg meg et glass, men hjemme og på hytta er det veldig, veldig sjelden jeg tar meg et glass med vin eller en øl. Og stort sett så stopper jeg å drikke når jeg merker jeg begynner å bli beruset, det hender fra tid til annen at jeg også tar den helt ut, men jeg tror at en skikkelig fest 1-3 ganger i året er helt greit.
![]() |
#15 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker veldig lite. De gangene jeg drikker så er det på fest, og da blir jeg jo som regel full(ikke sånn sjanglefull). Jeg drikker aldri til mat. Sånn egentlig kunne jeg like gjerne vært avholds, og jeg vet med ganske stor sikkerhet at jeg ikke hadde savnet alkohol om jeg hadde bestemt meg for å bli avholds. Jeg drakk ikke alkohol i en periode på ca 5 år, de 2 siste årene var pga graviditet og amming. De 3 første bare fordi jeg ikke drakk. Jeg savnet ikke alkohol en eneste gang.
![]() |
#16 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Egentlig burde jeg drukket mye mer for gubben drikker så og si aldri. HAn orker ikke for han blir visst sliten dagen etter etter kun en øl eller et glass vin. Han kjører alltid hjem.
![]() |
#17 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Det går i perioder, og vi har ikke et jevnt alkoholinntak på noen måte. Jeg kan vel igrunn signere Tjorven sitt innlegg, med unntak av at vi ikke drikker vin eller øl hver eneste helg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Audacious
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg er avholds, og har vært det (med et unntak for en kveld for å teste ut) i tolv år. Jeg har en mann som drikker alkohol, og jeg serverer gjester alkohol. Mitt valg om å ikke drikke er et ikke-religiøst valg med en begrunnelse som er delvis personlig og delvis alkoholpolitisk.
![]() |
#19 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg er litt som Strutsen, har også vokst opp med alkoholiker boende i huset, heldigvis ikke mine foreldre. Jeg har nok ikke et normalt forhold til alkohol, og jeg reagerer ofte på alkoholdrikking sammen med barn. Når barn ikke er til stede så kan folk drikke så mye de vil, det er helt greit for meg - men koblinga barn og rus, den er jeg ukomfortabel med. Også når det er snakk om lett rus. Jeg tror at mange bagatelliserer eget ruskonsum og hvordan barna opplever det. :skrape: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker alt for sjelden.
![]() |
|
|