Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ergonomisk mus - anbefalinger?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 19:09   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ergonomisk mus - anbefalinger?

....

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.

Sist redigert av allium : 24-10-12 kl 23:56.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:15   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Vet du at denne typen passer deg? For jeg synes den typen mus er døden å bruke. Personlig holder jeg en knPp på "MouseTrapper", eller hva det nå heter disse dager.

(Poenget mitt er alstå ikke at det finnes en type som er bedre for alle, men at man må prøve seg frem.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:15   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330473

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:21   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har prøvd mousetrapper, og etter en dag var jeg verre enn noensinne.

Akkurat. Nei, da er det ikke den du skal ha.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:35   #5
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Jeg liker best slike der kulen sitter på oppå og man triller den med fingertuppene. Vi har en fra logitech.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:56   #6
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Agronomical. Sånne fjøsmus der da.

Jeg har noe vi kaller rollermouse på jobben. Man bruker automatisk begge armer og jeg har dermed mindre plager. Jeg har dog hatt den i mange år så godt mulig det finnes bedre løsninger nå.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:28   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Det kan være at det egentlig er arbeidsstillingen din som ikke er god nok, dersom du blir verre av å bruke rollermouse/mousetrapper. Har du fått ergonomigjennomgang av arbeidsplassen din noen gang?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:34   #8
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Denne har jeg brukt med stort hell: http://www.dinside.no/105045/anir-ve...i-i-saerklasse

Men det er lenge siden, jeg aner ikke om den finnes mer.

Ellers har jeg de siste 3-4 årene brukt typen Mousetrapper, og det har reddet meg.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 20:59   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.802
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Jeg har nettopp fått rollermouse og etter en dag med knoting ble alt så meget bedre. Veldig ok at "musen" spenner over såpass stort område (jeg syns mousetrapperen blir for mye midt på).

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 21:36   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.879
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Jeg har heve-senkepult og Contour rullemus. Har brukt det i 1,5 år og etter 1.uka med mye fustrasjon og irritasjon så synes jeg nå at den rullemusa er super. Lærte meg mange hurtigtaster også.
Men det er ikke mange på jobben min som holdt ut innkjøring med den musa. De gikk tilbake til gammel vane og sliter med vonde armer, nakke og skuldre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 22:20   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Bruker mye hurtigtaster - er generelt mer effektivt. Til en del av arbeidet jeg gjør, bl.a. i henhold til foto, er det en del av disse løsningene som ikke er spesielt egnet - f.eks. rollermouse som jeg har prøvd et par versjoner av.

Jeg er tilbake på vanlig mus. Men jeg bruker en svært sensitiv mus og det er bare ørsmå bevegelser jeg trenger å gjøre for at pekeren har bevegd seg over hele skjermen. Viktig også at knappene ikke har spesiell motstand for å trykke inn. Bruker på jobb Logitechs G9-mus, og det er knapper på musen for å stille sensitivtet/oppløsning - et par trykk og så er musen "tregere" til f.eks. å gjøre detaljerte utklippinger rundt et objekt i Photoshop.

For at musen da også skal bli optimalt benytter jeg musunderlag fra Razer som, om jeg ikke husker feil, benytter et teflonbelegg. Mindre motstand å flytte musen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 22:32   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Jeg bruker så mye mus på jobben at jeg aldri kunne hatt løs mus ved siden av. Siden jeg begynte med rullemus har det ikke vært noe problem å sitte hele dagen på jobb etter at jeg begynte å slite med armer og skuldre. Den beste jeg vet av rullemus er denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580236 som er barmouse.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 23:55   #13
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.982
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Rullemus reddet meg. Tok noen timer med tilvenning, men har ikke hatt senebetennelser på fem år.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 01:49   #14
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.107
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Jeg trives godt med den andre du linker til, veldig ok å ha handa i ro, veksler mellom den og den Elisabet la ut bilde av.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 09:58   #15
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja. Og nå er det bestilt heve/senkepult.

Hva er det egentlig du sliter med? Heve/senke er jo veldig fint om man har ryggproblemer, men gjør egentlig ikke så mye forskjell om man f.eks har senebetennelse. Da er det viktigere å ha pult i riktig høyte, skjerm riktig innstilt samt nok støtte for underarmene når man sitter. Arbeidsstilling midt foran kroppen er også det beste, jo lengre ut fra midte av kroppen man kommer med armen når man arbeider, jo mer belaster man. Min erfaring er faktisk at heve/senkeunderstell av typen som ettermonteres er litt høye, så det kan være vanskelig å få bordet lavt nok når man sitter for oss lave damer.

Ellers er det som mrc sier vel så viktig å lære seg snarveier som å finne en bra mus, siden tastatur alltid vil være mindre belastende enn mus. Generelt er det også viktig å finne en mus som kan betjenes på flere mulige måter, noe av det verste med tradisjonell mus er jo at man bruker en bestemt finger til en bestemt oppgave.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 10:00   #16
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.435
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.


Jeg har noe vi kaller rollermouse på jobben. Man bruker automatisk begge armer og jeg har dermed mindre plager. Jeg har dog hatt den i mange år så godt mulig det finnes bedre løsninger nå.

Jeg har også rollermouse og har hatt den i noen år. Før var jeg ganske plaget med senebetennelse i armen, men ikke etter at jeg fikk denne. Tok noen dager å bli vant til den da.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 10:26   #17
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Det er utrolig viktig å trene for å holde styrken i rygg, nakke og armer for å kunne jobbe med mus over lengre tid.

Spesielt viktig er de små musklene mellom skulderbladene.
http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle628812.ece

Jeg bruker mousetrapper og har det bra med det, vanlig mus kan jeg aldri bruke.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 10:52   #18
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Det er utrolig viktig å trene for å holde styrken i rygg, nakke og armer for å kunne jobbe med mus over lengre tid.

Spesielt viktig er de små musklene mellom skulderbladene.
http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle628812.ece

Det har du selvfølgelig veldig rett i. Men samtidig er det viktig å ikke trene akkurat de musklene når man allerede har betennelse, det kan gjøre vondt verre. Jeg fikk råd om å trene når jeg hadde betennelse, til og med fra legen, men det forlenget nok mine problemer ganske kraftig. Så, det lureste å gjøre er å trene aerobt uten å belaste de betente områdene mens man er dårlig. Da øker man blodjennomstrømmingen i det betente området, og det hjelper. Så kan man trene musklene når man er bra igjen, eller i alle fall bedre, for å forebygge problemer senere.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 16:33   #19
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ergonomisk mus - anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

For tiden bruker jeg vanlig mus med venstre hånd, men det går ut over tenkeevnen.

For lavt bord er bedre enn for høyt. Skriver du mye, eller kan du i perioder flytte bort tastaturet og bruke mus midt foran kroppen i stede for ut på siden av tastaturet? Har du skikkelig støtte under underarmene når du jobber?

Ellers er kanskje det viktigste du gjør å ta pauser. Sett på en alarm hver halvtime, kom deg opp, gå og gi en beskjed til en kollega, ta en tur på do, hent en kopp kaffe eller et glass vann, eller bare trø en liten tur uten mål og mening. Trenger ikke være lenge, et minutt er nok, det er bare å få rørt seg litt som er poenget.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no