Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde?
Ja, såklart! 85 50,00%
Ja, må vel følge strømmen 26 15,29%
Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet 10 5,88%
Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme 14 8,24%
Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri 19 11,18%
Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre 16 9,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-12, 21:40   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Jeg syns ibunn og grunn at hele Halloween-greiene er en usympatisk egogreie, og har med blandede følelser vært med på å sende gullungene på dør med store bøtter (vel, de har faktisk fått relativt små poser/spann) for å tigge godteri. Dersom de ikke får godteri er det lov å gjøre rampestreker, selv om jeg egentlig heldigvis ikke har opplevd det eller informert mine barn om det. "Knask eller knep!?" skal man jo si. Trick or treat?

I fjor var det veldig mange (særlig familier uten barn) som hadde flyktet hjemmefra og slukket lys og låst - vi bor i rekkehus/eneboligstrøk med mange barnefamilier men også mange eldre. Jeg skjønner det godt. Det er slitsomt for mange at det ringer på i ett sett i 2-3 timer!

Det hele begynte jo med at vår 2-årige førstefødte ble vettaskremt da det ringte på døra, han løp og åpnet og det var et MONSTER!!!! Han har aldri hoppet så høyt og sprettent i mine armer noensinne. Året etter skjønte han litt mer, og da han var 4 år var det jo spennende, han fikk da lov å gå en liten runde med noen nabobarn + 1 voksen. Året etter var dette en selvfølge som "alle" barn var med på. Jeg har hatt litt blandede følelser, men lever meg jo inn i den voldsomme spenninga og moroa for barna! Handelstanden tjener rått på dette, og jeg har lagt igjen litt selv ved å kjøpe kostymer og Halloween-effekter for en hundrings og UTDELINGSVENNLIG, HYGIENISK Halloween-godteri for en hundrelapp eller noe sånt til alle djevlene som ringer på.

Også er det jo på en ukedag. Det ene året styrte jeg ungene inn til nærmeste lørdag (mange feierer jo Halloween på en lørdag) for jeg syns det passet best i forhold til godteri, være lenge oppe og ikke skole dagen etter osv. Det var ikke særlig populært hos naboene, de stakkars barna fikk surmuling om at det var ikke idag det var Halloween, de hadde ikke godteri og dører som smalt igjen.

Nå har jeg luftet for barna at i år blir det kanskje HalloVenn-fest (fokus på være en god venn, bli kjent med nye barn, kle seg ut som noe som ikke er så skummelt og mottoet: "Du skal være mot andre som du vil at de skal være mot deg", trylleshow og godteri/is og brus) i stedet for å gå rundt og tigge godteri med de grusomste masker. Det ble ikke helt godt mottatt hos størstemann.

Er det HalloVenn-fest der dere bor? Er det et alternativ for dere? Det vokser iallefall veldig i popularitet, og det syns jeg er fin ting. Om et par år er hele kanskje Halloween avviklet?

Men i romjul, da kan barna gå julebukk, kle seg ut og synge julesanger. Vesla sa på eget initiativ at hun ville gjøre dette, for hun hadde sett det på "Jul i Svingen"! Det er mye koseligere å glede andre på den måten.

Til nå har jeg altså delt Halloween-engasjementet og spenningen med barna, og gått rundt med dem, f.eks utkledd som heks. Klart det er litt moro, men jeg er igrunn motstander og har nå tenkt å ta et upopulært grep - som kan bli veldig vellykket...

Noen som deler mine tanker?

Sist redigert av Amelie : 28-10-12 kl 16:14.
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:42   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)

I fjor var det HalloVenn her jeg bor, men i år utgår det visst, dvs det er et par steder men et lite stykke unna, ikke i vårt nabolag.

Gammel 23-10-12, 21:43   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Noen som deler mine tanker?

For å svare kort: Nei.

For et litt lengre svar: Neeeeeeeeeei.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:46   #4
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

For å svare kort: Nei.

For et litt lengre svar: Neeeeeeeeeei.

Bombe.

Gammel 23-10-12, 21:47   #5
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Ser at det mangler et svar-alternativ: "Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri."
En modd kan gjerne gjøre noe med det.

Gammel 23-10-12, 21:48   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det HalloVenn, men jeg har ingen formening om saken da sønnen min bare er to år. Jeg kommer til å koble fra ringeklokken, for jeg antar at besøkene begynner omtrent når han har/skal sovnet/sove.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:48   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her vi bor er det ingen som går på dørene, så dermed har det aldri vært aktuelt at Poden skulle gjøre det heller. Men hadde det vært vanlig, hadde han hjertens gjerne fått lov. Jeg synes Halloween er en morsom feiring som jeg godt skjønner at ungene faller fullstendig for, og så får det være opp til de voksne å vinkle og begrense feiringen sånn at det blir hyggelig for alle involverte.

Andre slags fester er jo også flott - en HalloVenn-fest høres ut som et koselig tiltak, men det kan man jo ha når som helst ellers på året, tenker jeg. Det er ingenting i veien for å lage sin egen januar- eller september-tradisjon, for eksempel. (September kunne være et godt tidspunkt å invitere eventuelt nye klassekamerater, for eksempel.)

Gammel 23-10-12, 21:48   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg dog synes, er at det bør være enkelt å skjerme seg mot Halloween-feiring hvis man ikke vil delta. Å slukke utelyset burde holde.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:49   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at det mangler et svar-alternativ: "Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri."
En modd kan gjerne gjøre noe med det.

Jeg kan godt. Er det greit for deg om jeg også legger til "Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre."?

Gammel 23-10-12, 21:50   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slukk utelyset ja, det fungerer i alle fall her vi bor. Men de aller fleste er med på leken den 31. oktober.
Ikke før, ikke etter.

Sist redigert av emm : 23-10-12 kl 22:06.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:51   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri hørt om HalloVenn og synes helt ærlig at det blir litt teit å erstatte en skikk med noe annet bare fordi man ikke liker det første. Da får man heller la være å feire tenker jeg.

Selv om vi ikke feiret Halloween da jeg vokste opp, synes jeg det er et kjekt lyspunkt for barna i den mørke årstiden. Hvor kommersielt det blir er jo mye hva man gjør det til selv tenker jeg...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:51   #12
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Mine gikk første gang i fjor og skal i år også. Vi har hatt mellom 60-80 barn her siden vi flyttet inn, så det var naturlig at våre også skulle få delta i fjor. Mine gikk forresten kun til folk vi "kjenner" i nabolaget, holdt i massevis.

Gammel 23-10-12, 21:51   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det jo på en ukedag. Det ene året styrte jeg ungene inn til nærmeste lørdag (mange feierer jo Halloween på en lørdag) for jeg syns det passet best i forhold til godteri, være lenge oppe og ikke skole dagen etter osv. Det var ikke særlig populært hos naboene, de stakkars barna fikk surmuling om at det var ikke idag det var Halloween, de hadde ikke godteri og dører som smalt igjen.

Ja, er det noe rart da? Halloween er den 31. oktober, samme hvilken dag det er.

Dersom noen velger å ta det en fredag, noen en lørdag, noen en søndag og resten på den riktige dagen, hvordan i svartedauden skal man da vite når man skal stå klar med godteriet hjemme? Jeg hadde såklart ikke smelt døra igjen, men om barn kommer hit før eller etter selve dagen, sier jeg vennlig at Halloween er den 31, og det er da vi har godteri til dem. Irriterer meg grenseløst over at folk driver og flytter på dagen altså.

Jeg er også egentlig møkkalei av sytet om hvor "kommersielt" Halloween er. Bytte ut Halloween med "HalloVenn"? Djeez.

Gammel 23-10-12, 21:53   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vår eldste er 4 og har ikke gått halloweenrunde enda. Men han var på halloweenfest i borettslaget i fjor (fikk kle seg ut etter eget ønske=brannmann, og var der en liten stund) og har sett reklamene i år og husker, og synes det er stor stas. Her er det meg bekjent ingen arrangementer, og han er jo så liten. Jeg vet ikke hva vi skal gjøre.

Men absolutt, vi har snop og deler ut til dem som kommer ja.

Gammel 23-10-12, 21:55   #15
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og nei, vi HAR ikke snopet i hus på lørdag eller søndag, så sorry, Halloween er på onsdag, kom igjen da. (Hadde det væørt i hus på lørdag hadde det ikke vært noe igjen på onsdag. Det handles onsdag)

Gammel 23-10-12, 21:57   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

En Halloween fest må det derimot være greit å legge til nærmeste helg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:57   #17
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg irriterer meg også over at folk går hvilken dag som helst, bare det er i nærheten av Halloween. Jeg sier smilende til dem som kommer utenom 31.10 at de kan komme tilbake den rette dagen med kostyme, så skal de få godterier.

Mine er for små enda, så de skal bare være med å dele ut til de besøkende. Men om noen år skal de selvsagt få gå selv om de vil.
Ellers er jeg veldig enig med løve70 når det gjelder å erstatte en skikk med en annen.

Gammel 23-10-12, 21:58   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Fest må man gjerne ta i helga, men å ringe på hos naboer tar man 31.10. Ikke før, ikke etter.

Gammel 23-10-12, 21:58   #19
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Fest må man gjerne ta i helga, men å ringe på hos naboer tar man 31.10. Ikke før, ikke etter.

Gammel 23-10-12, 21:58   #20
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Dersom noen velger å ta det en fredag, noen en lørdag, noen en søndag og resten på den riktige dagen, hvordan i svartedauden skal man da vite når man skal stå klar med godteriet hjemme? Jeg hadde såklart ikke smelt døra igjen, men om barn kommer hit før eller etter selve dagen, sier jeg vennlig at Halloween er den 31, og det er da vi har godteri til dem. Irriterer meg grenseløst over at folk driver og flytter på dagen altså.

Jeg er også egentlig møkkalei av sytet om hvor "kommersielt" Halloween er. Bytte ut Halloween med "HalloVenn"? Djeez.

Jeg er enig med deg i alt. Barna (de fleste) tåler å være oppe lenge en skoledag og de tåler å spise godteri en ukedag. Og på HalloVenn skal man også kle seg ut, på hvilken måte er det noe mindre kommersielt? Det er vel neppe slik at folk kjøre Halloween-kostymer men lager HalloVenn-kostymene selv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.