Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-12, 23:04   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

I år kjem mannen min sin familien til oss til jul. Dei er ikkje norske, og overnattar derfor fleire netter. Deira mattradisjon til jul er naturlig nok ikkje lik den norske, men både eg og dei er stort sett alt-etande, nysgjerrige, og ikkje spesielt opptatt av at det må vere slik og sånn.

Tenker å ha and på julafta, alternativt kalkun. Men eg vil jo gjerne ha pinnekjøtt ein dag også, og lurer på om eg skal servere det på veslejulafta, som del av ein buffet. Da kan ein jo velge det bort om ein syns det blir for sært og norsk.... Kva foreslår de som god mat som passar i saman med pinnekjøt, kålrotstappe, og muligens potetstappe? Kyllingbryst av eitkvart slag? Dadler og bacon? Ratatouille? Skinke og salat? Waldorf? Er litt i villrede...

Begge mine svigerforeldre er interessert i mat og er opptatt av det. Dei tåler mykje smak og variasjon, men har ytra ein viss forbløffelse over at nordmen et kålrabi som festmat...

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 23:07   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Kan legge til at både min mann (som har ete pinnekjøtt mange gonger, og syns det er godt, men veldig kvardagslig), og min svigerfar, har ytra nokså klart at pinnekjøtt er ikkje ønskelig som festmat på ei julafta altså. Svigermor er rundare i kantane, og positiv. Men eg har da valgt å ikkje servere pinnekjøtt som eit hovedmåltid (reknar med at nokon meiner at eg bør gi blaffen og lage maten som eg sjølv vil ha).

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 23:18   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Hos oss får gjestene maten vi har. Det er vår jul (det vil si oss to og barna), og vi holder på våre tradisjoner. Det eneste jeg tar hensyn til er allergi og religiøse hensyn.

Koldtbord høre fint ut, men hva slags tradisjon har egentlig dere som familie?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 23:24   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

I min familie, altså der eg voks opp, var det pinnekjøtt på julafta og laks på 1. dag. Ellers ingenting fast. Svigerfamilien har varierande matrettar på julafta, gjerne and, rype eller hamburgerrygg. Ein gong i løpet av jula har dei sitt tradisjonelle "hangikjøt" som er utbeina røykt lammelår med poteter, erter og kvit saus. Veldig godt. Min mann, eg og ungane har i ti år enten feira jul hos mine foreldre eller hans foreldre. Det er første gang vi er hos oss.

Som einaste nordmann i flokken på 8 voksne, har eg ikkje lyst til å presse gjennom pinnekjøtt på julafta. Det er heller ikkje viktig for meg å ha det på julafta. Eg har dei siste åra hatt annan mat, og er komfortabel med det.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 23:26   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Ah, da blir det anderledes. Jeg trodde du og mannen hadde deres tradisjoner og syns det var rart å vike fra det. I ditt tilfelle ville jeg tilpasset meg de andre jeg også, men jeg ville nok snikinnført en egen tradisjon du og mannen din blir enige om etterhvert.

Jeg skulle forresten ALDRI ha pinnekjøtt på julaften, virkelig aldri, men gjett hva vi har nå?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 00:36   #6
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Er det da nokon som har forslag til korleis ein kombinerer pinnekjøt med andre matretter? Litt pinnekjøtt fusion food rett og slett

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 01:06   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Jeg synes pinnekjøtt er helt greit. Ikke akkurat festmiddag (julaften), men godt en gang eller 2 i året. Jeg ville dermed servert det på f.eks. lillejulaften og da som middag. Synes egentlig ikke det passer som del av buffet...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 07:36   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Kan du ikke bare ha Vossakorv eller annen pølse som valg da? poteter og kålrotstappe liker de sikkert.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 09:21   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Mannen foreslår øl og akeveitt.

Jeg ville satset på andre ting som passer med kålerabistappe. Pølser og skinke. Kanskje ha litt mer grønnsaker enn det man pleier å ha. Rosenkål og brokkoli med bacon er jo godt til alt nesten. Og da synes jeg at du har en strålende middag.

Ellers kan du gå for restaurantenes juletallerken og lage både pinnekjøtt, pølser, ribbe og kjøttkaker. Men det er kanskje litt mye jobb for åtte mennesker.

Og lager du en skikkelig god kålerabistappe, med smør, fløte og pinnefett, så tror jeg at dine svigerforeldre kommer til å forstå at kålerabi kan være festmat.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 10:18   #10
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Pinnekjøtt er festmat. Gå halve dagen og kjenne på lukta av pinnekjøtt på kok. Den forventningen det bygger opp. Og med en god akevitt til og et mørkt øl. Spise lenge og sakte. Det er godt det!

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 13:03   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Ja, EG syns jo pinnekjøtt er festmat, men svigerfamilien er någet skeptiske og hoderystande, og fortel sine landsmenn (nokså humrande) om nordmenn som et kålrabistappe til fest. Det er knapt sett på som menneskemat. Og har ført til ein god del latter. Dei er ikkje positivt innstilt med andre ord, men eitpar av dei er villig til å smake, og er nysgjerrig.

Dei er opne for ny mat, og er over normalen interessert i god mat - i gourmet-kategorien. Fransk, spansk, italiensk, indisk og thai. Pinnekjøtt skurrar

Rosenkål og brokkoli er smart. Vossakorv - ja! Kan snike inn falukorv også, som eg veit dei likar.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 27-10-12 kl 13:10.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 13:03   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Akevitt er absolutt lurt også!

Og lukta av pinnekjøtt - min mann meiner det luktar gammal sau, men har altså blitt van med smaken, og likar det godt. Seier det, fordi det er ikkje opplagt at ein utlending syns pinnekjøtt er tiltalande.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 15:58   #13
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt som del av buffet (til jul)

Min finske tante pleide å lage en form for gratinert kålrabi/gulrotstappe som tilbehør til pinnekjøttet. Det var veldig godt, og kanskje litt mindre 'hverdagslig' enn vanlig kålrabistappe.

Og så må du kjøpe pinnekjøtt med mye kjøtt og ikke bare fett/bein. Det er utrolig forskjell.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no