|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg synes mange som skriver i denne tråden er svært fordømmende, moraliserende og bedrevitende. Bloggen er ny, ja, alle blogger er nye når de lages. Det betyr ikke at de er useriøse eller troll i starten. Det er alle delingene, eksponering på VG mm som gjør at bloggen er mye lest. Det kan ikke en person gjøre alene. Å gjøre dette til argument for at bloggen er fake eller at han som skriver den tigger er useriøst.
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Jo, det gjør man. Er man for syk til å kunne være arbeidssøker, får man sykepenger, forutsatt at man hadde sykepengerett (og fortsatt har) i det man ble arbeidsledig.
|
|
|
|
#4 |
|
|
Jeg mener dette er bløff, og burde da la være å lese. Men jeg velger heller å hjelpe andre til å se at det er en bløff, slik at de ikke lar seg lure.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Nei, men troll gidder sjelden holde på med det samme over veldig lang tid, så det er sunt å være litt skeptisk når man leser såpass ferske blogger og ikke bare sluke alt som om det er sannhet. Det er ikke snakk om å være fordømmende, moraliserende eller bedrevitende, men mer om å innse realiteten av at det er svært mange useriøse blogger, og man bør ha det i bakhodet når man leser. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
... med mjuke pigger...
Vel, at noen har klart å komme seg ut av fattigdom og vanskelige livssituasjoner betyr ikke at alle kan klare det. Hvor vanskelig er det å forstå? Jeg kan skjønne at det er lett å beundre dem som klarer det og tro at alle har potensiale til å klare det samme, men det er ikke slik virkeligheten er. En kan gjøre en rekke smarte valg, og likevel være i et avhengighetsforhold til Nav og vennligstilte frivillige.
For noen ser det ut til å være en bombe at de må gjøre opp gjelden sin, eller kanskje kan det være at man planlegger sin økonomi ut fra forestillingen om at man ikke skal komme i en trasig livssituasjon der man ikke kan jobbe og fungere som frisk. Hvor mange tror du virkelig beregner økonomien sin som om de skulle bli uføretrygdet?
|
|
|
|
#7 |
|
|
Og for å presisere: Jeg snakker om denne bloggen, og tilsvarende trolling. Folk må fader meg slutte å være så helsikes blåøyde.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Alle NAV-kontor har økonomiske rådgivere som hjelper folk i vanskelige situasjoner. De går gjennom hele økonomien din og kommer med forslag til løsninger. De sender ut brev for deg til alle kreditorer der de ber om bero en viss periode, som regel 3 måneder for å kartlegge situasjonen og slik at gjeld ikke går videre til inkasso. Noen ganger kan det løses ved å gjøre avtaler med kreditorer om lavere avdrag, spesielle avtaler med rentefritt etc. Noen ganger bør man prøve frivillig gjeldsordning og noen ganger blir det avslag hos Namsmannen op gjeldsordning pga for mye nystiftet gjeld. Da sliter man. Poenget er at man ikke er hverken hjelp-eller rettsløs i Norge når man har driti på draget. Men at man må basere seg på en vanskelig økonomisk situasjon en periode for å gjøre opp gjeld er helt åpenbart. Jeg får følelsen av at mange mener at all gjeld skal slettes fordi det er såå synd på noen. Det er ingen overraskelse at man må betale tilbake hvis man låner penger. At man da ikke kan leve som de med to gode inntekter er en selvfølge. Som nevnt tidligere i bloggen, med to stk voksne på trygd, gjeld og to barn er det hjelp å få. Man har satser for minste livsopphold når det gjelder trekk og så oppegående som bloggeren virker kan jeg ikke tenke meg at han ikke skulle få den hjelpen de trenger. Men vi vet jo ikke noe om forbruksmentaliteten til disse, kanskje de bruker opp alt de har første uken og sliter resten av ukene. Skal samfunnet sponse høyt forbruk?
|
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Hva i all verden er dette for slags måte å formulere seg på!?!?? Jeg har to innlegg i denne tråden; ett som viser til en artikkel i aftenposten som forklarer hvorfor folk gjør dårligere valg når man har knappe ressurser, og ett som viser til eksempler på hva folk har gjort for å komme seg ut av vanskelige situasjoner. Og så antyder du at jeg er domm som et brø som ikke fatter hvor vanskelig virkeligheten er?
|
|
|
#11 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg vet ikke om det er bløff eller ikke, jeg bare mener noe skurrer. Eller så burde han bytte sosialkontor, fordi det er fult mulig å få suplerende sosialhjelp dersom man lever under sosialhjelps-satser etter at husleie og strøm er betalt. Om husleien er usedvanlig høy, så kan man forsøke finne noe sted å bo en annen plass i byen. Og om man har under en viss sum i måneden, får man nedsatt barnehagebetaling, man får statlig bostøtte om man har høye utgifter til bolig og lav inntekt, der er det ikke noe tak på utgiftene slik som på sosialkontoret.
|
|
|
#12 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg greier ikke å se at noen kan ta denne bloggen seriøs. Virkelig ikke. Jeg har null problem med at mange familier er fattige, men her er det så mye som skurrer at jeg ikke for mitt bare liv tror dette er reelt.
|
|
|
#13 |
|
Originala
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Trekk fra private kreditorer kan også stoppes eller reduseres. Man det fordrer at man selv sender brev til Namsmannen og legger ved dokumentasjon på inntekter og utgifter. Dersom NAV (sosial) ikke har orientert dem om det, så har de gjort en slett jobb. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Skrekkøgle
|
Må man ikke ha en viss inntekt uansett, for å få trekk? De går vel ikke inn og trekker hva som helst fra hvem som helst? Mannen min har jo en fortid med noe trekk fra diverse instanser, blandt annet små trekk fra tre kemnerkontor pga skatt, og alle de tre trakk på samme lønnen 2500 hver, fordi de trodde jo de var alene om det, og alle sa at deres krav var regnet ut etter livsoppholdssatsene til SIFO, men så lenge de ikke var alene, måtte de regne om, og han endte med 500 kr i trekk fra hvert kontor. Men snakket med de, og fikk heller to mnd fra ett kontor, en mnd fra ett kontor, og sånn, nå er han helt ferdig med alt da, heldigvis, så denne lønna i desember blir den første vi får beholde helt selv
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat det tenker jeg også ofte på, og har sett det flere ganger på forum. Helt nye folk som kommer og forteller hjerteskjærende historier, og så går det ikke lang tid før mange tilbyr seg å hjelpe på en eller annen måte.
|
|
|
|
#18 |
|
... med mjuke pigger...
Jøss, da må jeg si at innleggene dine blir meningsløse.
|
|
|
|
#19 |
|
Fortynnet
|
Ja vel? Er det meningsløst å hevde at en skal være litt kritisk til tiggeblogger på nett, hvis en ikke sitter med orakelsvaret på hva som er løsningen for alle med økonomiske problemer? Eller gidder å bruke tid her på å utbrodere her hva som ville vært lurt å gjøre? Dummeste jeg har hørt på lenge. |
|
|
|
![]() |
|
|