Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skulle ønske jeg kunne lage mat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-12, 22:07   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skulle ønske jeg kunne lage mat

Jeg har et brennende ønske om å kunne lage god mat, sunn mat, fra bunnen av, som ikke koster altfor mye og som absolutt ikke tar lang tid. Hvordan gjør man det? Hva trenger man av utstyr? Finnes det noen LETTE måter å lage feks supper, sauser, kjøtt- og fiskeretter hvor man hopper litt over Toro og Findus?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:13   #2
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Han hjelpe deg med noen enkle suppeoppskrifter hvis du vil?

Blomkål/brokkolisuppe
til 4 sultne

1 blomkål
1/2 brokkoli
Deles i biter og kokes møre sammen med ca 1 liter vann og en bit kylling el. grønnsaksbuljong

Stavmikses sammen.
Spe med litt matfløte. Kryddre med litt salt, pepper og muskattnøtt.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:19   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Begynn med noe veldig enkelt. Når du mestrer det, går du videre til noe bittelitt avansert. Ta det litt og litt. Mange begynner på avanserte retter og mister hele gnisten når de ikke får det til. Vi har jo alle begynt et sted.
Kjøtt- og fiskeretter kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg har en gullfin oppskrift på tomatsuppe som vi lager ca. en gang i uka. Den er godkjent så det holder av både barna, barnas venner og flere av mine venner. Veldig enkelt og god:

TOMATSUPPE

  • 1 stor hakket løk
  • 2 bokser hakkede tomater
  • 3-4 store ss tomatpuré
  • 2 store revne gulrøtter
  • 1 terning grønnsaksbuljong
  • 1 dl melk eller fløte (jeg bruker soyafløte eller soyamelk)
  • Salt, pepper

Kok fullkornsmakaroni.
Fres løken i olje i noen minutter. Hell over boksene med hakkede tomater. Fyll en av boksene med vann og hell i gryten. Tilsett tomatpuré, revne gulrøtter, grønnsaksbuljong, salt og pepper og la det småkoke i 20 minutter. Ta frem stavmikseren og kjør suppen jevn, ha i fløte/melk, og la suppen småkoke litt til. Smak til med mer krydder om det trengs.

Server suppen med makaroni og gjerne godt brød til.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:19   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.211
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Det fins mange lette måter uten Toro og findus. Anbefaler kokeboken Alle kan lære å lage mat (Jamie Oliver).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:20   #5
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Kyllingcurry-suppe

3 kyllingfileter skjæres i små biter og steikes. Tas til side.
finhakk en liten purre og en liten rødløk. Surr mykt i litt smør på medium varme. Ha oppi en ss currypaste og noen cm revet ingefær. Stavmiks. Ha oppi en boks creme fraiche. Finhakk to paprika og ha oppi (gjerne ulik farge). Kok i 5 min. Ha oppi kyllingen.

Vil du ha mer gryte tilsetter du en pakke nudler.
Server med nanbrød.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:26   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Jeg skal finne frem stavmixeren. Tror ikke den har vært i bruk siden ungene var babyer.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:26   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Suppa til Dixie går jeg virkelig god for, den lager jeg nå også jevnlig. Blomkålsuppe ble jeg også tipset om her inne og lager den nå selv fra bunnen av. Den er superenkel å lage. Den er noenlunde akkurat som blomkål og brokkolisuppa til Blåbær. Jeg tar ut noen blomkålbiter som jeg har i suppa etter jeg har kjørt stavmikseren.

Nå fikk jeg sannelig lyst til å prøve meg på kyllingcurry-suppa.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:44   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Åh åh, jeg må jo selvsagt tipse om Skilpaddecurryen (jeg klarer ikke la være å kalle den for det), den er jo så lett at 9-åringen nok kunne laget den alene uten problemer. Og den er så DRITGOD at du vil lage den igjen og igjen. Denne klarer alle å lage uten problemer. Jeg har nettopp trykket i meg rester fra i går.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 22:53   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Potet og purreløksuppe er også kjempelett å lage. Matprat har vel en fin oppskrift.

Ungarsk gulasj fra samme sted er også lett å lage.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 23:10   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.904
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Ja, begynn enkelt. Stavmiksersuppe er enkelt og nesten alltid godt. Venn deg til å lage basistomatsaus: hakk noen fedd hvitløk, svett dem myke på middels varme i en god slump extra virgin-olivenolje, stopp stekingen med en boks tomater og la den koke til den blir ganske tjukk, det går fort i stekepanne. Salt og pepper, ferdig!

Og så er det lurt å venne seg til å steke kjøtt med steketermometer. Brun kjøttet i panne, avslutt i ovn på 180 grader med steketermometer. Finn ut hvilken kjernetemperatur du liker, og så er tørt og overstekt kjøtt en saga blott.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 07:58   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.099
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Vi har denne:
http://bokelskere.no/bok/ti-paa-halv-sulten/178417/
og liker den ganske godt, mange greie oppskrifter som vi har prøvd og lager på nytt og på nytt. Også supper.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 08:35   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.094
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Jeg er vokst opp på Toro og poser. Men jeg har alltid vært interessert i å lage mat, så jeg har lært meg selv sakte, men sikker.

Jeg synes det er mange gode oppskrifter inne på oppskriftsforumet her på FP. Jeg har delt denne, Fiskegryte med solskinn, som jeg vet har blitt populær hos flere enn meg. Den er enkel, rask, relativt sunn og, ikke minst, veldig god.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 08:46   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Laksefileter stekt i panne med godt krydder, hell en kartong eller mer matfløte over og la det koke litt, kok ris og kokte grønnsaker fryst pose til, evnt skjær opp gulrøtter, blomkål og broccoli og kok. Ungene mine elsker det. Du kan gjøre omtrent det samme med kyllingfileter, evnt stek dem i ovnen i form sammen med gulrøtter, purre, løk.
Fiskeboller i hvit saus, da lager du saus som det står på boksen og kok poteter og grønnsaker til.
Når det gjelder supper er det jo lett å lage kraft med diverse buljonger og fløte f.eks.
Jeg er stor fan av google, finner de fleste oppskrifter lett via søking der.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 09:39   #14
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Kanskje du kan få noen bra tips på TV3 på søndag? Hellstrøm skal hjelpe alenemor å lage sunn og god mat, på stramt budsjett, som dessuten ikke tar lang tid.

http://www.tv3.no/hellstrom/sunn-og-...tramt-budsjett

  Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 10:28   #15
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skulle ønske jeg kunne lage mat

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Kyllingcurry-suppe

3 kyllingfileter skjæres i små biter og steikes. Tas til side.
finhakk en liten purre og en liten rødløk. Surr mykt i litt smør på medium varme. Ha oppi en ss currypaste og noen cm revet ingefær. Stavmiks. Ha oppi en boks creme fraiche. Finhakk to paprika og ha oppi (gjerne ulik farge). Kok i 5 min. Ha oppi kyllingen.

Vil du ha mer gryte tilsetter du en pakke nudler.
Server med nanbrød.

Mangler det noe væske i denne oppskriften?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no