|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: KlassereiseBåde ja og nei. Livet skjedde med besteforeldrene og foreldrene mine, så de gikk et skritt baklengs i forhold til familietradisjonen. De aller fleste i min slekt har siden dansketiden hatt høyere utdanning, vært prester, leger, advokater og ingeniører. Til og med noen av damene hadde høyere utdanning. Feks var min grandtante W en av de første kvinnelige matematikere. De bar samfunnet, de leste bøker, de skrev gjerne bøker selv, de var på Stortinget, i herredstyret eller fattigstyret.
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KlassereiseNei, jeg har nok ikke reist noe sted. Jeg tror vi må helt tilbake til tippoldeforeldre, minst, for å finne de som tok den reisen i sin tid. Jeg har foreldre med master og phd, bestefar var offiser, og farfar var selvstedig næringdrivende. Både bestemor og bestefar vokste opp på beste vestkant, og både farmor og farfar kom fra store gårder i nord. Før det aner jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: KlassereiseBåde mannen og jeg har holdt oss i den litt øvre middelklassen vi er vokst opp i. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Sv: KlassereiseJeg har reist nedover...
|
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Sv: KlassereiseJeg har ikke reist i det hele tatt. Jeg er tredjegenerasjons kvinne med høyere universitetsutdannelse og med lang tradisjon for utdannelse bakover på moren min sin side. Faren min foretok derimot en skikkelig klassereise. Han vokste opp som arbeiderklassegutt på Oslo øst. Det som skiller ham fra bloggeren det linkes til i HI er at han hadde foreldre (spesielt min bestemor) som hadde Ambisjoner for ham og la til rette for den voldsomme klassereisen han i sin tid foretok. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: KlassereiseJeg har ikke reist. Og jeg følte meg veldig truffet av det hun beskriver som middelklassens uvitenhet om egen status/ståsted. Jeg oppfattet det slik at alle rundt meg var like, og det var først da jeg ble 15-16 år jeg så sammenhenger og ble klar over forskjeller. Pappa og mamma hadde bedre utdannelse enn de fleste av mine venners foreldre og vi hadde nok bedre råd. Det var aviser, Dagsrevyen og bøker. Jeg kjente meg veldig igjen i artikkelforfatterens beskrivelser. Jeg er forresten oppvokst på et lite tettsted i nærheten av Oslo.
|
|
|
#7 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: KlassereiseIngen i familien har reist langt. Kanskje med unntak av mormor som giftet seg to hakk opp. Farmor og farfar flyttet fra landet tilbyen, som barn fra gård uten odel var dette det eneste alternativet. Pappa klatret ett trinn opp da han skaffet utdannelse og har kunnet betale seg ut av alt det farfar gjorde selv. Selv har jeg et trinn høyere utdannelse enn mine foreldre, men jeg er i aller høyeste grad vokst opp i et middelklassehjem. Hos en del venner har jeg likevel møtt og blitt opplært i "øvre middelklassekultur".
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
Sv: KlassereiseKlassereisen sto mine foreldre for. De kommer fra enkle kår. De har ikke utdanning, men har gjennom stor innsats fått til et bra liv for seg selv. Vi ungene har tatt utdannelse (jeg bare nesten ferdig) og lever også gode liv.
|
|
|
#9 |
|
Trøtt
|
Sv: KlassereiseBåde mannen min og jeg har reist et godt stykke. Vi er f.eks begge de første i våre familier til å ta universitetsutdannelse, og vi har begge mastergrader. Faren til mannen min har tatt en enda lengre reise.
2006 - 2012 - 2012 Sist redigert av Palmen : 05-02-13 kl 19:52. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
Sv: Klassereise
Leste FRPer jeg, og skjønte virkelig ikke sammenhengen!
|
|
|
|
#11 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: KlassereiseJa, jeg har nok klassereist. Er den første i familien med utdannelse ut over vgs. Mamma ble barne- og ungdomsarbeider etter jeg flyttet hjemmefra, pappa har yrkesskole. Jeg er gift med en mann som kommer fra en familie med en omgangskrets som jeg bare kunne drømt om å vanke med for noen få tiår siden med tanke på hva som hadde vært sosialt akseptabel. For 100 år siden ville nok en jente som meg knapt kunne sagt hei til en med hans bakgrunn.
|
|
|
#12 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: KlassereiseJeg har ikke klassereist. Det må i tilfelle være et hakk tilbake.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: KlassereiseInteressant og godt skrevet. Takk for link.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: KlassereiseUtrolig velskrevet og interessant artikkel. Jeg har reist litt, men ikke så langt. Dvs. at jeg har høyere utdannelse enn foreldrene mine, men så absolutt er oppvokst i et bok- og avislesende hjem med foreldre som både så Dagsrevyen og hadde klare politiske standpunkter. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: KlassereiseFin artikkel, og veldig interessant å tenke på.
|
|
|
#17 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: KlassereiseJeg har reist langt, både geografisk og sosialt. Som 19-åring reiste jeg 150 mil for å få meg en utdannelse ingen før meg i slekten har hatt. Jeg er et produkt av mange generasjoner av fiskere, men har selv 7 års utdannelse fra universitetet. Jeg bor fortsatt ca 150 mil fra hjemstedet.
|
|
|
#18 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: KlassereiseJeg har ikke reist, alle i familien min har universitetsutdannelse. Mannen min har reist et stykke, han er den eneste i sin familie med universitetsutdannelse.
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: KlassereiseMoren og faren min har klassereist, og jeg har muligvis reist noe videre. Befinner meg vel i middelklassen et sted. Men jeg gikk på ungdomsskole i en drabantby der veldig mange var arbeidere, og på linje med det kronikken beskriver. Jeg synes den berører et svært viktig tema. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: KlassereiseJeg har ikke reist. Mine foreldre har universitetsutdannelse, og jeg kommer fra et hjem hvor leksikon var et selvsagt "møbel" i stua. Dannelse og sosialt kodeverk var viktig kunnskap, og jeg ser jo at jeg overfører dette også til egne barn. Jeg kommer fra en del av Norge med ganske distinkt (og latterliggjort) bokmålsdialekt, men mine foreldre og min bror og jeg har alltid snakket såkalt "pent". Det var aldri snakk om annet enn at vi skulle studere videre etter vgs. Spørsmålet var mer hvilket universitet og hvilket embetsstudie vi skulle velge.
|
![]() |
|
|