|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har klassereist; i hvert fall litt. Mannen min også; mer enn meg. Vi er de første på begge sider av slektene våre som har fullført videregående. Men begge mine foreldre har tatt utdannelse i voksen alder, altså etter meg.
![]() |
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Klassereise
Jeg også.
Er det et slikt skille i Oslo i dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Sånn passe sane
|
Det er nok riktig at en del fra vestkanten tror det kun er blokker og betong og livsfarlig å bevege seg utendørs på østkanten. Vi som har vært der og kjenner folk som bor der vet jo at det ikke er sånn. Og så er det mange på østkanten som har fordommer mot vestkanten. Det er definitivt et skille, spesielt demografisk.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
Noen liker i hvert fall å tro det.
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: KlassereiseJa og nei vil jeg si. Er vokst opp på et gårdsbruk på Nordmøre og min far hadde ikke annet en landbruksskole. Min mor var den første i grenda som hadde gått på universitetet (jeg husker hun hadde engelskkurs for damene i kjellerstua). Min mor er vokst opp med store klasseskiller på et lite industristed (gruvedrift). Hun kan faktisk huske at de stoppet og neiet for direktørbilen når han kjørte forbi. Min far er vokst opp i typisk landsbrukssamfunn og han gikk egentlig mer på skole enn en del andre. Han reiste også på utveksling til Canada da han var 19 og det var helt crazy der på den tiden. Vokst opp med ganske lite penger og forholdsvis lite utdannet hjem, men på den andre siden var engasjementet stort. Begge mine foreldre har vært aktive politisk, sittet i kommunestyret, aktive i organisasjoner og min mor var skikkelig syttitallsfeminist. Jeg er vokst opp med fulle bokhyller, aviser, dagsrevyen, diskusjoner rundt middagsbordet, stands og møter. Jeg og min søster har tatt høyere utdannelse, mens mine brødre har fagbrev. De har derimot beholdt engasjementet bedre enn meg og er veldig aktive i lokalmiljøet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseForeldrene mine foretok en halv klassereise, litt avbrutt begge to. Begge fra veldig enkle kår, helt uten utdanning utover folkeskolen for noen av besteforeldrene. Mamma fikk en fagutdanning, og pappa tok et stykke på vei på juss, men det ble for vanskelig økonomisk og arbeidsbelastningsmessig i kombinasjon med familie og liv på bygda. De endte litt i limbo, litt "finere" enn naboene, men ikke like "fine" som ingeniørene e.l. Ikke så enkelt alltid.
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: KlassereiseBesteforeldrene mine var vaskehjelper og industriarbeidere, foreldrene mine fullførte gymnaset, men studerte aldri. Jeg er den eneste i vår familie med universitetsutdanning. Så ja, jeg har reist et godt stykke.
![]() |
#9 |
intro
|
![]() Sv: KlassereiseJa, nå kan det jo selvsagt diskuteres hvor langt jeg har reist, all den tid jeg har flytta 5 km og avansert fra oppvekstens rekkehus til tomannsbolig.
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseNei ingen reise her, men etter råd fra dem tok jeg det meste av utdanning før jeg fikk barn. Mine foreldre derimot skilte seg ut fra sine foreldre, der kvinnene i hovedsak var hjemmeværende, og mennene jobbet i industri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: KlassereiseBra artikkel.
![]() |
#12 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: KlassereiseFra våre foreldre var unge til nå, så har jo samfunnet endret seg ganske mye. Så mange av oss som har "klassereist" har kanskje i stor grad gjort det fordi vi har havnet i et stort dragsug der man har blitt løftet frem av støtteordninger som finnes i dag, feks. Lånekassen. Middelklassen har jo eksplodert, og det er mange steder lite arbeiderklasse igjen. Dette er jo en litt annen form for klassereise enn gårdsgutten Olav på 30-tallet som endte opp som bankdirektør.
![]() |
#13 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: KlassereiseNei. Jeg har ikke reist noe sted. Foreldrene mine reiste litt mer. De kommer ikke fra noe miljø med høyere utdannelse, men de tilhørte nok uansett middelklassen den gang. Farfaren min hadde sjømannsskole og var skipper på de syv hav. De hadde forholdsvis god råd så lenge han levde iallefall.
![]() |
#14 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: KlassereiseJa ,jeg har reist, sammen med mine to søstre. Mine foreldre har bare type realskole, mens vi tok høyere utdanning alle tre. Men flere av søsknene til mamma og pappa har høyere utdanning, noen også hovedfag slik jeg og min søster tok.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseJeg vil ikke si at jeg har reist. Jeg har likevel mer utdanningen enn både mor (4 år høyere utdannelse) og far (selvstendig næringsdrivende). Jeg er vokst opp med museum, teater, bøker, aviser, dagsrevyen og i hovedsak greit med penger. Jeg lever i stor grad samme livet i dag og bringer det videre til mine barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseJeg har klassereist, men mener at jeg er nedre middelklasse, og at flertallet av FP er middelklasse/øvre middelklasse. Det er svært tydelig i enkelte debatter at mange har mye mer å rutte med enn meg, og akademisk utdannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
anglofil
Det er jeg også helt overbevist om så jeg tror det bare er nyttig at vi bruker begreper som sosial klasse når vi snakker om smak og verdier. Men jeg er ikke så sikker på hvor langt vi kommer hvis vi kun forholder oss til begreper som arbeiderklasse og middelklasse som fortsatt er definert ut fra et litt utdatert grunnlag til den verden vi lever i per dags dato.
![]() |
#18 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseJeg har reist et bra stykke. Uspesifisert, kan det synes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
anglofil
![]() Sv: KlassereiseJeg synes den verden vi lever i per dags dato og de livene vi lever i dag er mere komplekse en det som fremstilles av artikkelforfatteren. Hun legger Bordieus forståelse av klasse til grunn og vraker Marx. Greit nok men det blir litt for enkelt tror jeg.
![]() |
#20 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Godt poeng. Utdanning alene sier ikke så mye om klassetilhørighet i Norge, mye går på kryss og tvers. Rørleggere tjener lett mer enn jurister, og folk med kun vgs er like gjerne mer opptatt av finkultur enn slike som meg med embetsutdannelse. Før var skottene mellom mye tettere, tror jeg.
![]() |
|
|