Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-13, 09:31   #1
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1975, og gikk i barnehage det siste året før skolestart. Jeg husker at jeg hadde med meg en sliten apekatt med reinsdyrknapper som øyne, at jeg gikk alene til barnehagen( i nabolaget og ingen vei å krysse)mens jeg hilste på og småpratet litt med naboene, at den ene barnehagetanten(ja, det het det da) røyket rullings når vi lekte ute og at det ikke var lov til å spytte!

Gammel 17-02-13, 09:31   #2
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg er født i -75, og gjekk ikkje i barnehage. Eg er faktisk usikker på om det var barnehage her i kommunen då, langt ute i distriktet. Dei aller fleste hadde heimeverande mødre på den tida. Då eg byrja på skulen hadde me fri kvar onsdag, og då var mamma dagmamma for ei klassevenninna av meg. Det var knallkjekt hugsar eg, for det var ikkje så mange born der eg budde.
Me snakka faktisk om det sist gong eg traff ho, og hadde ei festleg mimrestund.

Gammel 17-02-13, 09:35   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk i korttidsbarnehage fra jeg var to og et halvt. Tidlig åttitall. Tror den var åpen fra ti til halv tre eller deromkring, men at åpningstidene ble utvidet noe da jeg var fire-fem. Den delte lokaler med den lokale barneskolen, så vi var vekselvis i et klasserom og en gymsal. Lykken var å ha utetid når skolebarna var ute og de faktisk gadd å leke med oss, selv om de var Store & Skumle.

Som jeg husker det trivdes jeg veldig godt. Jeg husker stort sett bare sånn smådramatiske ting, som at jeg og venninna mi ble fersket i å planlegge hvordan vi skulle rømme fra barnehagen, og at jeg og en til stjal lua til nissen på juletrefesten og slikt. :drittunge:

Gammel 17-02-13, 09:35   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 1980 og gikk aldri i barnehage. Pappa jobbet skift og mamma jobbet deltid, en av dem var alltid hjemme. Vi gikk i en slags åpen barnehage/klubb én dag i uken, helt frem til skolestart da jeg var 7 år.

Gammel 17-02-13, 09:37   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 1965, og det fantes ikke barnehage der jeg bodde. Jeg hadde aldri hørt om det engang. Begge foreldrene mine jobbet, jeg ble passet hjemme av diverse damer. Søsteren min var hos et par forskjellige dagmammaer husker jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 09:37   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er født i 1978. Jeg har aldri gått i barnehage, men jeg gikk i barnepark noen timer hver dag fra jeg var 4 eller 5 år. Mamma var selvstendig næringsdrivende og hadde derfor mulighet til å enkelt trappe ned litt og jobbe akkurat når det passet henne og det var praktisk når foreldrene mine ikke ønsket å ha meg og broren min (som er født i 1981 og ikke har gått i hverken barnehage eller barnepark) fulltid i barnehage. Jeg har av en eller annen grunn ikke et eneste minne fra barneparken, men jeg har derimot mange gode minner om alt jeg og mamma gjorde sammen hjemme og foreldrene mine har alltid vært opptatt av å bruke mye tid sammen med oss.

Gammel 17-02-13, 11:54   #7
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg er født i 1970 og gikk ikke i barnehage.
Min søster som er føst i 1972, gikk i barnehage fra hun var 5-7 år, men kun halv dag, da mor var lærer og jobbet 50 %. Mor begynte å undervise igjen da jeg begynte i 1 klasse. Jeg satt på med henne til og fra skolen som den gang var fra kl 8.30-11. Min søster gikk i barnehagen fra rett over åtte til rett over elleve hver dag.
Mor jobbet i alle år slik at hun fulgte vår skoledag, for oss var det fantastisk. (D.v.s hun jobbet 100 % i skolen fra jeg begynte på ungdomsskolen, og min yngre søster begynte i 5 klasse.) Fra 5 klasse gikk alle full dag på skolen.

Jeg ser en del skriver (i andre tråder) at de var ute dagen lang, uten de voksne var til stede, til tross for de var hjemme. Slik var det ikke hos oss. Vi hadde store gode rom, og fikk ha venner inne så mye vi ville. Vi var mye ute å lekte, ikke for vi måtte, men fordi vi ville. Vi hadde friområde rett ved siden av vår tomt, så det var lett for mor å følge med oss i leken ute.
Vi spilte mye spill, både kortspill og brettspill, og mor eller far leste for oss hver kveld. Mor likte godt å pusle sammen med oss, det er også gode minner fra barndommen. Husker også lange late dager på stranden.
Vi hadde en fantastisk barndom og mine foreldre er mine store forbilder.

Jeg kan heller ikke huske mor gjøre mye husarbeid, slik mange skriver. Mor og far tok huset sammen på lørdagen, far støvsude, mor vasket gulver. Vi hadde våre oppgaver, bl.a vask av bad og rydding av rommene våre.
Mor har nok gjort en del utenom det, men må da ha gjort det når vi var ute å lekte, jeg kan iallefall ikke huske det.

Sist redigert av Tilde : 17-02-13 kl 12:02.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:22   #8
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er født i 1980 og gikk hos dagmamma, som var en nabo frem til jeg var 4. Da begynte jeg i barnehagen. Har mange minner fra barnehagetiden. Hadde to gode venniner der og vi fant på mye rart. Vi stakk også endel fra barnehagen. Det var ikke så vansklig for et par femåringer å klatre over gjerdet Ellers var vi på flere turer og lærte mye om naturen.

Gammel 17-02-13, 13:10   #9
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Født i 76 og har aldri gått i bhg. Min mor sier i dag at hun ikke skjønner hvorfor hun tenkte at hennes barn aldri skulle gå i bhg. jeg bar hos dagmamma, besteforeldre, samt at min mor jobbet endel kvelder i perioder.

Jeg var dog misunnelig på de som gikk i bhg da jeg var 5-6 år, husker jeg.

Gammel 17-02-13, 18:21   #10
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Jeg har en barnehagekarriere bak meg . Jeg var vel 3 da jeg begynte i keyserløkka barnehage . Husker det som en flott tid . Vi hadde kjøkkenassistent men jeg husker bare grøt og smøremåltider rundt små grønne bord . Vi hadde samlinstund hvor de voksne hadde en dukke i ett kremmerhus . Vi sang mye og dro og badet på tøyenbadet . Jeg gikk i barnehage frem til jeg begynte på skolen som 7 åring . Er 76 modell .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 21:01   #11
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg gikk i barnehage, født i 1980. Husker att jeg kledde meg mye ut og att jeg så veldig opp till en jente som jeg ønsket og være som. Har vel litt vage minner ellers men en episode kan jeg huske veldig godt og det var når jeg sto på toppen av klatrestativet og jeg blir dyttet av en annen gutt så jeg ramler ned, jeg kan se det klart for meg der gutten dytter till meg. Resten av det husker jeg ikke men jeg svimte av og brakk armen.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 09:43   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg gjekk litt i barnehagen, men eg huskar ikkje når eg begynte. Det var ein deltidsbarnehage, så eg trur det var tre gongar i veka. Trivdes vel godt der. Kjekt å treffe andre ungar. Og fleire av dei som gjekk der snakkar eg med framleis. Me gjekk i barnehage, barneskule, ungdomsskule og nokon gjekk eg og på vidaregåande med. Så me hang saman i ganske mange år.
Eg er født i 1980 og mamma jobba fulltid, det same gjorde pappa. Så om morgonen pakka pappa meg inn i soveposen min og kjørte meg til mormor. Der blei eg lagt inn på sofaen hennar og så var eg der heile dagen. Når eg starta i barnehagen, så meiner eg at det var andre foreldre som henta og kjørte meg, saman med sine ungar.

Mine foreldre såg eg lite til dei første åra og eg veit at det er noko mamma angrar på. Men det var slik det måtte bli, når dei hadde full jobb begge to og nytt hus. Permisjonsordninga var og noko heilt anna i 1980 enn kva den er no.

Gammel 17-02-13, 10:01   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er født i 1970 og gikk ikke i barnehage. Jeg gikk kun i musikkbarnehage en stund, det var ikke fulltid. Broren min, som er født i 1973, gikk i barnehage. Foreldrene mine angrer litt på at jeg ikke gikk i barnehage, for jeg slet med det sosiale på skolen.

Moren min var hjemme med meg et år, så var jeg hjemme med mormoren min til broren ble født. Deretter var mor hjemme i to år eller noe sånn før hun begynte å jobbe. Foreldrene mine jobbet da på skift

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 09:56   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født midt på 70-tallet og gikk hos dagmamma, i park og to år i barnehage. Begge foreldrene mine jobbet fullt, det samme gjorde besteforeldrene mine. Broren min, som er noen år yngre, gikk i barnehage fra han var ett år. Noe av det jeg husker fra min barnehagekarriere var at man måtte søke om plass hvert år, og du var ikke garantert å få fortsette, selv om du hadde plass - barnehage var et knapphetsgode.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 10:01   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 1974 og gikk i barnehage fra jeg var tre måneder. Faktisk. Jeg har gode minner fra den barnehagen (selv om noen av dem får meg til å tenke mitt om de ansatte nå i ettertid, f.eks. den gangen jeg og en haug med andre fireåringer rømte fra barnehagen i sovestunden ). Jeg byttet til en annen barnehage da jeg var fem, og der fant jeg meg aldri helt til rette. Det siste året før skolestart var mamma hjemme i barselspermisjon, og da skulle altså stakkars vanskjøttede jeg endelig få være hjemme med mor. Jeg kjedet meg avsindig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 10:09   #16
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er født i -65 og gikk aldri i barnehage. Det var masse unger i gata der vi bodde, og alle var hjemme på dagtid.

Min mor var dagmamma da jeg var liten. Noen barn begynte hos henne så unge som 8 uker gamle, full tid.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 10:08   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er født i 1975 og har ikke gått i barnehage. Mamma var dagmamma så lillebroren min (1980) gikk heller ikke i barnehage.

Gammel 17-02-13, 10:13   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det var forøvrig litt morsomt at når jeg skulle i min første praksis som førskolelærerstudent så var hun som var styrer den samme som var styrer i den korttidsbarnehagen jeg gikk i.

Gammel 17-02-13, 10:21   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er født i 1971, broren min i 1974. Vi gikk i barnehage fra den høsten jeg var 5 1/2 og han nesten 2 1/2. Fram til da jobbet mamma kveld og natt (sykepleier), så jeg hadde to utearbeidende foreldre hele tida.

Jeg husker ikke så mye konkret fra barnehagen, egentlig, annet enn sånne glimt som da jeg mistet den første tanna akkurat da mamma kom for å hente meg og at jeg hadde et glass til å ha syltetøy i som hørte til sammen med matboksen min. Sånn generelt husker jeg at jeg ikke trivdes så godt, uten at det var noe spesifikt som var galt. Det var bare så kjedelig og lite stimulerende. Jeg er født tidlig på året og var typisk "skoleflink", og i ettertid er mamma klar på at de nok burde søkt om tidlig skolestart for meg, men de valgte å ikke gjøre det fordi jeg da måtte ha byttet skole helt på slutten av 1. klasse pga husbygging. Så jeg gikk i barnehage til jeg var 7 1/2.

Gammel 17-02-13, 10:24   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er født i 1977, og gikk noe i barnehage i 1981-82 på et sted, og i 82-83 på et annet sted.

Hva jeg husker. Tja, jeg husker sekkene vi hadde, og at mamma satte oss på e buss til barnehagen?? Her må jeg oppklare litt med henne. Vi bodde i 1981 på et lite sted, og jeg vet pappa var hjemme en stund med oss, men at det ble noe barnehage etter hvert. Jeg husker regntøy, matboks og at en voksen het Marte.

Vi flyttet, og i den andre barnehagen husker jeg at de serverte middag vi ikke likte, at jeg søkte noen å være sammen med, og turer på spark i snøstorm for å komme oss ti barnehagen. Men ellers er det lite.

Jeg gikk forresten også i 'barnehage' da jeg var baby. Mamma begynte jo å jobbe når ukene hennes var ferdig. I starten nattevakter, og da hadde pappa meg og forsøkte å roe en hylende baby som ikke var helt klar for dette. Hvordan denne barnehagen var og hvor lenge jeg var der, vet jeg ikke, men at jeg var godt under året har jeg oppfattet at jeg var.

Min mor blir litt lei seg av å snakke om denne tida. Når hun ser ordninger og råd man får i dag, så synes hun opplegget da var hasardiøst. Både med at man ikke skulle følge barnets rytme (hun fikk beskjed om mat hver 4. time), samt at de presset på med MMT. I tillegg var jo permisjonsløsningen en vits.

Sist redigert av Dronningen : 17-02-13 kl 10:30.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.