Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-13, 15:34   #101
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Var det en kommentar til mitt innlegg? Skjønner ikke sammenhengen.

Nei, det ble nok mest tankestrø. Poenget mitt var at konsekvensene av mmepress er verre enn ammepress hvis det er noen barn som dør av det (jeg er nemlig ikke helt sikker på om det er konsekvensen, jeg vet at det har vært det, men om det er slik i dag er jeg ikke helt overbevist om.) Men selve det prinsippielle er vel ikke det ene eller det andre verre eller bedre i seg selv.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:40   #102
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, det ble nok mest tankestrø. Poenget mitt var at konsekvensene av mmepress er verre enn ammepress hvis det er noen barn som dør av det (jeg er nemlig ikke helt sikker på om det er konsekvensen, jeg vet at det har vært det, men om det er slik i dag er jeg ikke helt overbevist om.) Men selve det prinsippielle er vel ikke det ene eller det andre verre eller bedre i seg selv.

Tja. Morsmelk er nå som regel det beste for barnet, så å hissig reklamere for MME når det ikke trengs er ikke veldig sympatisk. I tillegg koster MME penger, noe ikke alle kvinner har så mye av som her i Norge.

Så egentlig, om jeg må velge, så synes jeg MME- press er verre enn ammepress. Men jeg er ikke så glad i ammepress heller, bare så det er sagt.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:56   #103
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Tja. Morsmelk er nå som regel det beste for barnet, så å hissig reklamere for MME når det ikke trengs er ikke veldig sympatisk.

Men her var det jo ikke bare snakk om reklame. Her er de punktene som Nestle ikke har overholt (fra linken i første innlegg)

Opprinnelig lagt inn av sitat

Barnematprodusenter har ikke lov å:

- fremme sine produkter i sykehus, butikker eller andre steder
- gi ut gratisprøver til mødre
- gi gratis eller subsidiert prøver til sykehus eller svangerskapsavdelinger
- gi gaver til helsearbeidere eller mødre
- fremme sine produkter til helsearbeidere: all informasjon fra firmaene må være vitenskaplig og saklig.

- selgere av barnemat skal ikke ha kontakt med mødre
- merking må være på mødrenes språk og inneholde tydelig helsevarsel.
- Det er ikke tillatt med bilder av babyer i merking av morsmelkserstatning.
- Det er ikke tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet.

Personlig må jeg jo innrømme at jeg ikke synes det er feil å gi gratis prøver til sykehus. Jeg synes derimot det er viktig at det ikke er bilder av babyer i merkingen, og at det ikke er tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet. I følge artikkelen (som det linkes til i HI) er det det første Nesle ikke har overholdt,.

Det blir det samme som med ammepress. Jeg synes ikke det er feil at sykehusene har brosjyrer som informerer om at morsmelk er best, men jeg synes det er feil hvis barn som burde hatt mme ikke får det. Det er selvfølgelig en gråsone også her.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:02   #104
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg skulle inn i tråden for å si at jeg boikotter Nestlé i noe mindre grad enn for noen år tilbake. Og ble såpass satt ut at lucifines trangsynthet at jeg fikk hakeslepp.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:21   #105
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Med fare for å bli rødprikket til døde:
Nei det jeg er ikke det jeg prøver å få frem. Det jeg ville får frem er at manglen på informasjon her i landet er også feil og at jeg ønsker å få fokuset på det som faktisk skjer her i landet også. Sultende barn er ikke riktig uansett hvor det foregår, og jeg skriver også at jeg skjønner hvorfor folk velger å boikotte Nestle, men jeg kan ikke støtte boikotten helhjertet og at jeg derfor lar være. Jeg skriver at jeg og flere rundt meg har hatt alvorlige episoder av underernæring i Norge, et av verdens rikeste land, pga manglende informasjon om morsmelkerstatning generelt og at det påvirker meg. Jeg skriver også at jeg tror det er naivt å tro at det flommer over av morsmelk hos de stakkars kvinnene og jeg undres på hvilke alternativer de har? Kaffe og vann ble nevnt i artikkelen, er det så mye bedre? Det er også mange HIV smittede som får barn, dette kan overføres via morsmelk. Hvilke alternativer har disse mødre?

Ønsker igjen å presisere at jeg ikke støtter måten Nestle har gått frem på.

Du dør ikke av røde prikker vet du. Jeg har også hakeslepp over meningene dine.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:24   #106
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.079
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

I fare for å flåse: er det mulig i verdens rikeste land å ikke ha fått med seg at det finnes MME?
Jeg synes det vil være helt feil om du (dvs Lucifine) ikke rødprikkes for uttalelsene dine.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:27   #107
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg virkelig misliker at folk ser seg nødt til å bake inn "verdens rikeste land" i det de skriver. Som om det at man bor her betyr at man skal ha det bedre enn alle andre.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:28   #108
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

I fare for å flåse: er det mulig i verdens rikeste land å ikke ha fått med seg at det finnes MME?
Jeg synes det vil være helt feil om du (dvs Lucifine) ikke rødprikkes for uttalelsene dine.

De aller fleste vet nok det tror jeg, for vår del så sleit vi noe vannvittig med amming å hadde en gutt som hylte fordi han var sulten, men ikke snakk om at han skulle få noe annet enn mm i følge Ullevål, for amming var bare såå viktig,så de 5 dagene vi lå inne så var det mye styr. Takk og lov for oppegående helsesøstre sånn at ting ordnet seg når vi km ut av sykehus.

Å nei jeg støtter ikke Lucifine i det hun sier..

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:30   #109
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

De aller fleste vet nok det tror jeg, for vår del så sleit vi noe vannvittig med amming å hadde en gutt som hylte fordi han var sulten, men ikke snakk om at han skulle få noe annet enn mm i følge Ullevål, for amming var bare såå viktig,så de 5 dagene vi lå inne så var det mye styr. Takk og lov for oppegående helsesøstre sånn at ting ordnet seg når vi km ut av sykehus.

Men det er jo de første dagene det er viktig å etablere ammingen - når dere er på sykehuset. Og det er jo også veldig sant at amming er viktig, og for å få noe til må man gjerne prøve om og om igjen. Sånn er det bare. Begynner man med flaske og annet blir det enda vanskeligere å få det til.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:31   #110
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.079
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg virkelig misliker at folk ser seg nødt til å bake inn "verdens rikeste land" i det de skriver. Som om det at man bor her betyr at man skal ha det bedre enn alle andre.

Ja, det er helt latterlig.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:37   #111
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men det er jo de første dagene det er viktig å etablere ammingen - når dere er på sykehuset. Og det er jo også veldig sant at amming er viktig, og for å få noe til må man gjerne prøve om og om igjen. Sånn er det bare. Begynner man med flaske og annet blir det enda vanskeligere å få det til.

Det er det sikkert men med en pode som var umoden da han ble født++ så var ikke amming det som var tingen å styre med, at ei på sykehuset mener at mme ikke er bra for barna irriterer meg. Å for min del er det viktigere at barnet får i seg mat gitt. Om det er mm eller mme spiller ingen rolle. Du får si hva du vil, jeg synes uansett ikke det er rett å la en nyfødt ligge å hyle fordi han ikke får i seg nok mat.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:39   #112
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg virkelig misliker at folk ser seg nødt til å bake inn "verdens rikeste land" i det de skriver. Som om det at man bor her betyr at man skal ha det bedre enn alle andre.

Det er jeg enig i.

Men Lucines uttalelser blir for meg et godt eksempel på en arroganse jeg tenker resten av verden godt kan avsky "oss her på berget" for.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:51   #113
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det er det sikkert men med en pode som var umoden da han ble født++ så var ikke amming det som var tingen å styre med, at ei på sykehuset mener at mme ikke er bra for barna irriterer meg. Å for min del er det viktigere at barnet får i seg mat gitt. Om det er mm eller mme spiller ingen rolle. Du får si hva du vil, jeg synes uansett ikke det er rett å la en nyfødt ligge å hyle fordi han ikke får i seg nok mat.

Klart det aller viktigste er å få i ungen mat, men det spiller faktisk en rolle om det er mme eller mm, hvis ikke hadde vi skippet ammingen alle i hop, da, vi ammer jo fordi det er det beste for barnet, vel? Jeg er enig i at mme er et bra alternativ, men det er nå en gang det det faktisk er - et alternativ. Å få ammingen etablert med en gang er veldig viktig, og det øker sjansen for å lykkes betraktlig. Jeg slet med ammingen med nr. 2, og opplevde press den andre veien - de ville ta henne og gi mme så jeg fikk sove. Det var ikke snakk om, ikke fordi mme er farlig eller dårlig, men fordi jeg ville få det til. Det hjalp nok å være andregangsfødende, der jeg satt på stua og byttet bryst natta gjennom. Amming er viktig, og det er på sykehuset man skal komme i gang, lære teknikker og "lære" babyen om gaping og alt dette her. At noen ikke takler hjelpen går jeg ikke med på at er ammepress - hadde barselpleierne gitt beng og overlatt mødrene til seg selv hadde det vært feil, det også. Noen foretrekker å bli pushet litt, andre ikke, og de ansatte på sykehuset kan være pushere, men de kan også være mer tilbakeholden. Husker en pleier jeg måtte virkelig mase på for å få tilstrekkelig hjelp.

At det kan være tungt og vanskelig, og man er hormonell og det gjør vondt - så klart, ingen som nekter for det.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:55   #114
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg kjøper ikke nan og unngår så godt som mulig annen barnemat fra nestle også. Men med barn som ikke tåler melk er det veldig praktisk med et middagsglass innimellom og siden utvalget med melkefrie glass ikke er så gode blir det et og annet fra nestle.

Men skal innrømme at jeg vurderer å la minstemann prøve Althera MME sånn at han kan få slippe den ekle nutrimigen melken som han blir mindre og mindre glad i. Men Althera er jo fra Nestle

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 20:00   #115
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Klart det aller viktigste er å få i ungen mat, men det spiller faktisk en rolle om det er mme eller mm, hvis ikke hadde vi skippet ammingen alle i hop, da, vi ammer jo fordi det er det beste for barnet, vel? Jeg er enig i at mme er et bra alternativ, men det er nå en gang det det faktisk er - et alternativ. Å få ammingen etablert med en gang er veldig viktig, og det øker sjansen for å lykkes betraktlig. Jeg slet med ammingen med nr. 2, og opplevde press den andre veien - de ville ta henne og gi mme så jeg fikk sove. Det var ikke snakk om, ikke fordi mme er farlig eller dårlig, men fordi jeg ville få det til. Det hjalp nok å være andregangsfødende, der jeg satt på stua og byttet bryst natta gjennom. Amming er viktig, og det er på sykehuset man skal komme i gang, lære teknikker og "lære" babyen om gaping og alt dette her. At noen ikke takler hjelpen går jeg ikke med på at er ammepress - hadde barselpleierne gitt beng og overlatt mødrene til seg selv hadde det vært feil, det også. Noen foretrekker å bli pushet litt, andre ikke, og de ansatte på sykehuset kan være pushere, men de kan også være mer tilbakeholden. Husker en pleier jeg måtte virkelig mase på for å få tilstrekkelig hjelp, synes det blir helt feil at du kommer med det. De fleste vil få til ammingen, men det er bare ikke alltid det går.

At det kan være tungt og vanskelig, og man er hormonell og det gjør vondt - så klart, ingen som nekter for det.

Klart mm er best, men med en gutt som da var umoden, født for tidlig,hadde gulsott og som de sa ikke fikk det til pga han var umoden så var det merkelig at de ikke kunne gi han noe annet, jeg lå der dag og natt med hylende unge og fikk null hjelp. Det har ingenting med at jeg ikke ville få det til nei , ei heller at jeg ikke taklet hjelpen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 20:03   #116
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Altså, jeg stiller meg ikke bak Lucifines formuleringer. Men jeg tror jeg forstår hmlitt hva hun mener. Og det er ikke sikkert at det er så veldig annerledes enn de fleste av oss. (Selv om det var dumt uttrykt). Alle hegner vi om våre egne. Jeg har to unger, stort hus, hytte og to boliger. Hvis jeg VIRKELIG var like oppsatt på å redde alle menneskeliv så burde jeg jo selge det meste av det vi eide, og bruke alle pengene på sultne barn. Men det er det jo det færreste av oss som gjør. Og vi opplyser naboer og venner om korrekt bilsikring, selv om det nok ville ha større effekt på trafikkdødeligheten om man fikk indere og thailendere til å slutte å kjøre 4 uten hjelm på en moped, eller henge på utsida av bussen.

Så derfor tror jeg nok de aller fleste av oss i praksis bryr seg mest om de som er oss nær, både geografisk og familiært. Jeg synes ikke det er så rart heller. Uten at jeg dermed vil påstå at andre mennesker er verdt mindre rent prinsippielt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 20:11   #117
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg synes "verdens rikeste land" ett eller annet dukker opp i omtrent alle tråder her.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 20:15   #118
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes "verdens rikeste land" ett eller annet dukker opp i omtrent alle tråder her.

Det er jeg enig i, det har vært mye av det i det siste.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 20:16   #119
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg boikotter ikke Nestlé fordi jeg ikke er så veldig bevisst forbruker. Rett og slett. Dvs jeg kan mye, men jeg omsetter det ikke til praksis.

For øvrig må jeg si, som bevisst og oppegående flaskemamma til to at det irriterte VETTET AV MEG at det er så himla vanskelig å få god mme-info pga reglene. Vi skulle ha prematur-mme, som a) ingen hadde hørt om (måtte krangle på apoteket for å få damen til å søke opp Pre Nan Hy, mens hun insisterte på Nan HA) og b) få kunne gi info om. Helsesøster ante ikke, Nestle sine nettsider kunne ikke ha info, og de fikk heller ikke lov til å svare på mail fra meg. Da er det rimelig frustrerende når man kun ønsker sitt lille barns beste. Jeg støtter fullt og helt nedtonet info i særlig u-land. Men at noen skal sitte og nekte meg informasjon fra kilden - når andre heller ikke kunne gi det til meg - synes jeg er lavmåls.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 20:19   #120
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg boikotter ikke noe, i grunnen, men velger tidvis bevisst leverandører eller produsenter som jeg liker. Velger positive ting i stedet for å velge bort negative, altså. Jeg tenker mer i retning av "hvem som fortjener å få pengene mine" og mindre i retning "hvem er jeg helt sikker på at er verst i markedet". (Men jeg har en sterk ryggmargsrefleks på Nestlé-logoen etter mange års dårlig presse, og det er ikke ofte jeg kjøper noe med den logoen på.)

Jeg er ikke enig i at det ikke spiller noen rolle hvis man ikke er fullstendig gjennomført - dersom man synes Hipp er en fin produsent, kan man både oppmuntre og støtte dem ved å kjøpe produktene deres, og det virker jo selv om man også innimellom kjøper ting fra mindre etiske produsenter. Vi er en veldig kjøpesterk befolkning, og det er klart det spiller rolle hva vi bruker penger på; jo mer penger vi bruker på etisk og rettferdig og økologisk produksjon, jo mer attraktivt og lønnsomt blir det å drive etisk og rettferdig og økologisk.

Hear, hear!

Dette innlegget støtter jeg helhjertet! Det er lettere å være bevisst forbruker med positiv vinkling. Å velge produkter/leverandører bevisst i stedet for å huske på alt som (etter manges mening) skal velges bort er en mindre krevende oppgave, og mye morsommere.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no