|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Skolevesker til 11000
Jeg er enig i teorien, men som eier av nesten utelukkende rimelige klær kan jeg ikke forestille meg at jeg hadde brukt dyre plagg ti ganger så lenge. De fleste klærne mine holder i flere år, og jeg er som regel lei av dem før de er utslitt. (Og de fleste jeg kjenner med dyr smak handler også mer enn meg, så jeg tror det er de færreste som kjøper vinterjakke hvert 20. år eller har ene, samme veska i 30.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Jupp
Jeg er enig, på mine vegne i allefall. Jeg har en stil som ikke følger motesvingninger og kan fint bruke klær som er 10-15 år gamle (eller 50-60 år gamle, for den saks skyld). Men for tenåringer som vil ha det nyeste nye hele tiden stiller det seg litt anderledes. Både fordi det blir dyrt å følge med på motesvingningene, de kan endre størrelse, og det er ikke nødvendigvis lett å få solgt et hypet moteplagg fra fem år tilbake (brukt av en tenåring). Det betyr ikke at man trenger å kjøpe haugevis med billige greier, men det finnes en grei middelvei.
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolevesker til 11000Men bruker ikke ungdommen ransel altså? Det synes jeg er mer bekymringsverdig. De må vel bære tungt i dag som før? Man kan jo bære på seg en temmelig dårlig rygg, om man går med tung veske til daglig. Jeg synes artikkelen har tatt opp feil problemstilling. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolevesker til 11000Jeg kjenner for lite til kulturen der, men vet jo litt om tendenser mellom ressurser og skoleprestasjoner. Men er det også sånn at de fra slike områder også presterer bedre i arbeidslivet? Er fokus på skole og framgang, i tillegg til klær/utstyr/framtoning? Bæres de på hendene til de får egen (godt betalt) jobb, og så kan de umiddelbart videreføre livsstilen, eller er de avhengig av foreldrene sine lengre for å klare seg? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men dette er jo den ene personen - du kan jo ikke generalisere utfra hva en ung gutt forteller?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei, spurte litt generelt først, og dro så inn bare noe jeg stusset på. Jeg tenkte kanskje noe visste mer om dette. Klarer de å bevare livsstilen videre inn i voksenverden? Det var egentlig bare det jeg lurte på. Og hvordan klarer de det? Du skal ikke strekke deg veldig langt heller, før et relativt høyt forbruk + daglige utgifter knyttet til det å klare seg selv, utgjør mer enn startlønn i enkelte yrker. Sist redigert av Dronningen : 26-02-13 kl 14:20. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Skolevesker til 11000Virker som om folk på Oslo vest er litt følsomme. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Re: Skolevesker til 11000
Det slo meg også da jeg scrollet nedover her. Jeg blir faktisk provosert over st noen insuinerer at jeg har fordommer mot vestkantungdom siden jeg startet tråden. Det var overhodet ikke i mine tanker! Det var mer et "ungdommen nå til dags"-innlegg. Om de bor her i Stavanger eller i Vestby kunne ikke brydd meg mindre, dessuten har jeg ingen anelse om hvor de bor, all den tid jeg ikke kjenner noen ungdommer. (Jeg kjenner faktisk ingen, når jeg tenker meg om. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Forundrer meg ikke, folk har kvalmt mye penger i denne byen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Sv: Skolevesker til 11000Og selv om Sokrates også sa "ungdommen nå til dags", jeg er klar over det, så er jeg faktisk litt seriøs. Hvordan skal det gå med mennesker som venner seg til en sånn livsstil allerede som femtenåringer? De har ingen forutsetninger for å vite hvordan et ansvarlig liv er når de får ting så de grader opp i hendene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg bare tøyset, Hyacinth.
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Skolevesker til 11000Hvis man leser artikkelen så står det ingen steder at ungdommene som handler faktisk er fra vestkanten.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Borte
|
Den ene artikkelen har i tittelen at dette handler om vestkantungdom selv om han ene som avbildet i LV-butikken er fra Vestby. Den andre artikkelen handler om en skole på Nordstrand. Jeg tror ikke at dette er ment å være artikler om hvilke som helst ungdommer hvor som helst i Oslo.
|
|
|
#15 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Skolevesker til 11000Det er da vel ingen tvil om at særlig vestkantungdom stort sett går i CG eller Parajumper, og at de mer eller mindre plutselig har oppdaget Mulberry? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skolevesker til 11000Ja, det ene er ikke mer sjarmerende enn den andre. Men generelt sett vil jeg ikke si at det heller ikke er spesiell overvekt av det ene framfor det andre.
|
|
|
#17 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Så du synes Aftenposten og de seriene om skolene og "hvit flukt" reportasjene som Lørdagsrevyen har hatt ikke er "stigmatiserende" for Groruddalen? Hva med fokuset på bilbranner i det siste, eller økende fattigdom osv osv. Har du et eksempel fra Aftenposten eller Dagsavisen fra siste 3 mnd med en positiv historie fra Groruddalen? Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste en og jeg har både Aftenposten og Dagsavisen på døra. Det som slår meg hele tiden er svartmalingen og mangel på nyanser. Hvis du sier ordet Groruddalen til en hvilke som helst innbygger i Norge vil jeg tro, på grunn av mediabilde skapt de siste fem årene, de aller fleste vil få negative assosiasjoner. Igjen, fugleperspektivet ...
|
|
|
#19 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg synes ikke det er "stigmatiserende" for Groruddalen spesielt, det må jeg innrømme. Nå er det sånn at det er enkelte skoler i det området som opplever at en overvekt av hvite familier tar barna sine ut av disse skolene, og det HAR vært en periode med mange bilbranner på Grorud. Skal man da la være å skrive om disse temaene fordi det kan virke stigmatiserende for bydelen? Det synes jeg er en veldig merkelig holdning til hva som bør og ikke bør skrives om i media. Jeg synes tvert imot at det viktig at slike temaer tas opp i media og settes fokus på, slik at det blir en debatt om hvorfor det er flukt fra skolene feks. Hvis ikke folk blir oppmerksomme på slikt, så får man heller ikke gjort noe med det.
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Skolevesker til 11000Jeg skal love dere at det er mer stigmatiserende å komme ut i arbeidslivet i Oslo i f.eks finansmiljøet og være fra østkanten, spesielt Groruddalen, enn å komme fra vest. Det gjelder både "innfødte" vestkantfolk og innflyttede vestlendinger etc.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 26-02-13 kl 16:41. |
|
|
|
![]() |
|
|