Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 13:14   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Sequinita, her.

Det var nok litt vel ekstremt, ja.

Men jeg slår et slag for å kjøpe skikkelige ting av god kvalitet som kan vare i mange år og kan brukes av flere (kjøpe/selge brukt). Jeg vil heller ha én dyr veske/jakke eller hva det måtte være av god kvalitet enn 10 billige som brukes og kastes.

Jeg er enig i teorien, men som eier av nesten utelukkende rimelige klær kan jeg ikke forestille meg at jeg hadde brukt dyre plagg ti ganger så lenge. De fleste klærne mine holder i flere år, og jeg er som regel lei av dem før de er utslitt. (Og de fleste jeg kjenner med dyr smak handler også mer enn meg, så jeg tror det er de færreste som kjøper vinterjakke hvert 20. år eller har ene, samme veska i 30.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:18   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Selvfølgelig er det mer press på dyrere merker i Oslo Vest. Fordi atte de har mer penger der. Og selvfølgelig finner de unge på andre måter å være kjipe mot hverandre på i øst.

Jupp

Opprinnelig lagt inn av Sequinita, her.

Men jeg slår et slag for å kjøpe skikkelige ting av god kvalitet som kan vare i mange år og kan brukes av flere (kjøpe/selge brukt). Jeg vil heller ha én dyr veske/jakke eller hva det måtte være av god kvalitet enn 10 billige som brukes og kastes.

Jeg er enig, på mine vegne i allefall. Jeg har en stil som ikke følger motesvingninger og kan fint bruke klær som er 10-15 år gamle (eller 50-60 år gamle, for den saks skyld). Men for tenåringer som vil ha det nyeste nye hele tiden stiller det seg litt anderledes. Både fordi det blir dyrt å følge med på motesvingningene, de kan endre størrelse, og det er ikke nødvendigvis lett å få solgt et hypet moteplagg fra fem år tilbake (brukt av en tenåring). Det betyr ikke at man trenger å kjøpe haugevis med billige greier, men det finnes en grei middelvei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:16   #3
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men bruker ikke ungdommen ransel altså? Det synes jeg er mer bekymringsverdig. De må vel bære tungt i dag som før? Man kan jo bære på seg en temmelig dårlig rygg, om man går med tung veske til daglig. Jeg synes artikkelen har tatt opp feil problemstilling.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:45   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner for lite til kulturen der, men vet jo litt om tendenser mellom ressurser og skoleprestasjoner. Men er det også sånn at de fra slike områder også presterer bedre i arbeidslivet? Er fokus på skole og framgang, i tillegg til klær/utstyr/framtoning? Bæres de på hendene til de får egen (godt betalt) jobb, og så kan de umiddelbart videreføre livsstilen, eller er de avhengig av foreldrene sine lengre for å klare seg?

Det nærmeste jeg kommer er å betrakte studentene på BI, som har lokaler nært oss. Det synes som en 'uniform' er på plass fra første skoledag. Er det så enkelt tenker jeg? Er du 'sånn' med en gang?

Jeg hengte meg litt opp i dette:

"Pengene kommer mest fra foreldrene hans, men han tjener litt penger selv ved å jobbe på bensinstasjon".

Vedkommende jobber jo litt, men vil jo egentlig ikke lære å klare seg selv, og gradvis klatre oppover. Men kanskje de ikke trenger det?

I min tid tjente jeg penger for å kjøpe skolebøkene mine selv bl.a. :rugg rugg: (men sekk fikk jeg visst)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:48   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg kjenner for lite til kulturen der, men vet jo litt om tendenser mellom ressurser og skoleprestasjoner. Men er det også sånn at de fra slike områder også presterer bedre i arbeidslivet? Er fokus på skole og framgang, i tillegg til klær/utstyr/framtoning? Bæres de på hendene til de får egen jobb, og så kan de umiddelbart videreføre livsstilen, eller er de avhengig av foreldrene sine lengre for å klare seg?

Jeg hengte meg litt opp i dette:

"Pengene kommer mest fra foreldrene hans, men han tjener litt penger selv ved å jobbe på bensinstasjon".

Vedkommende jobber jo litt, men vil jo egentlig ikke lære å klare seg selv, og gradvis klatre oppover. Men trenger de ikke det? Klarer de seg uansett?

Men dette er jo den ene personen - du kan jo ikke generalisere utfra hva en ung gutt forteller?

Hvis du gjør det bra opp igjennom hele skolesystemet, er trenden at du klarer deg godt videre i i forhold til utdannoing/yrkesaktivitet, ja.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:51   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men dette er jo den ene personen - du kan jo ikke generalisere utfra hva en ung gutt forteller?

Hvis du gjør det bra opp igjennom hele skolesystemet, er trenden at du klarer deg godt videre i i forhold til utdannoing/yrkesaktivitet, ja.

Nei, spurte litt generelt først, og dro så inn bare noe jeg stusset på. Jeg tenkte kanskje noe visste mer om dette. Klarer de å bevare livsstilen videre inn i voksenverden? Det var egentlig bare det jeg lurte på. Og hvordan klarer de det? Du skal ikke strekke deg veldig langt heller, før et relativt høyt forbruk + daglige utgifter knyttet til det å klare seg selv, utgjør mer enn startlønn i enkelte yrker.

Sist redigert av Dronningen : 26-02-13 kl 14:20.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:02   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Skolevesker til 11000

Virker som om folk på Oslo vest er litt følsomme.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:26   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Virker som om folk på Oslo vest er litt følsomme.

Det slo meg også da jeg scrollet nedover her. Jeg blir faktisk provosert over st noen insuinerer at jeg har fordommer mot vestkantungdom siden jeg startet tråden. Det var overhodet ikke i mine tanker! Det var mer et "ungdommen nå til dags"-innlegg. Om de bor her i Stavanger eller i Vestby kunne ikke brydd meg mindre, dessuten har jeg ingen anelse om hvor de bor, all den tid jeg ikke kjenner noen ungdommer. (Jeg kjenner faktisk ingen, når jeg tenker meg om. )

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:50   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det slo meg også da jeg scrollet nedover her. Jeg blir faktisk provosert over st noen insuinerer at jeg har fordommer mot vestkantungdom siden jeg startet tråden. Det var overhodet ikke i mine tanker! Det var mer et "ungdommen nå til dags"-innlegg. Om de bor her i Stavanger eller i Vestby kunne ikke brydd meg mindre, dessuten har jeg ingen anelse om hvor de bor, all den tid jeg ikke kjenner noen ungdommer. (Jeg kjenner faktisk ingen, når jeg tenker meg om. )

Og det var et "ungdommen-nå-til-dags"-innlegg så det holdt også.

Men det er faktisk endel fordomsfulle innlegg her, altså. Og jeg kjenner ganske mange ungdommer og jeg kan berolige deg med at jeg synhes det er håp også for kommende generasjoner - og jeg kjenner ungdommer fra både øst- og vestkanten. Men jeg har hørt litt av hvert om siddis-ungdommen, altså. De er visst så vant til oljå og alt som følger med at de har fått et lite realistisk syn på både Livet og Penger.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 26-02-13, 17:53   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det var et "ungdommen-nå-til-dags"-innlegg så det holdt også.

Men det er faktisk endel fordomsfulle innlegg her, altså. Og jeg kjenner ganske mange ungdommer og jeg kan berolige deg med at jeg synhes det er håp også for kommende generasjoner - og jeg kjenner ungdommer fra både øst- og vestkanten. Men jeg har hørt litt av hvert om siddis-ungdommen, altså. De er visst så vant til oljå og alt som følger med at de har fått et lite realistisk syn på både Livet og Penger.

Forundrer meg ikke, folk har kvalmt mye penger i denne byen.

Gammel 26-02-13, 17:55   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Og selv om Sokrates også sa "ungdommen nå til dags", jeg er klar over det, så er jeg faktisk litt seriøs. Hvordan skal det gå med mennesker som venner seg til en sånn livsstil allerede som femtenåringer? De har ingen forutsetninger for å vite hvordan et ansvarlig liv er når de får ting så de grader opp i hendene.

Gammel 26-02-13, 17:56   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forundrer meg ikke, folk har kvalmt mye penger i denne byen.

Jeg bare tøyset, Hyacinth. Og dessuten tror jeg ikke at penger er roten til alt ondt, heller. Hvorfor sier du kvalmt mye?

Gammel 26-02-13, 14:05   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Hvis man leser artikkelen så står det ingen steder at ungdommene som handler faktisk er fra vestkanten.

Han ene går på handelsgym, mens han som skal skifte over fra Louis vuitton til Mulberry altså bor på Vestby.

Og @Darth: Jepp, vi er veldig følsomme. Vi får utdelt flortynn sensibel hud når vi har meldt flytting til Oslo 2, 3 og 7 og 8 eller Bærum, alle som en.

Gammel 26-02-13, 14:08   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man leser artikkelen så står det ingen steder at ungdommene som handler faktisk er fra vestkanten.

Den ene artikkelen har i tittelen at dette handler om vestkantungdom selv om han ene som avbildet i LV-butikken er fra Vestby. Den andre artikkelen handler om en skole på Nordstrand. Jeg tror ikke at dette er ment å være artikler om hvilke som helst ungdommer hvor som helst i Oslo.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:38   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det er da vel ingen tvil om at særlig vestkantungdom stort sett går i CG eller Parajumper, og at de mer eller mindre plutselig har oppdaget Mulberry?
Jeg har selv en vgs-elev i Akershus, datter av venninne på vgs i Oslo sentrum og tantebarn på Oslo vest. Vi snakket om dette med Mulberry og Parajumper/C Gher om dagen, faktisk. Det var et problem for tantebarnet at de bare var to stykker som IKKE hadde det i klassen, hun i sentrum fortalte at der hadde de fleste CG men ikke dyre vesker, mens mi gjerne skulle hatt Mulberry-veske (som hun skjønner veldig godt at hun ikke får), men dåner litt av de med kjempedyre jakker.

Forøvrig har jeg jobba på den eneste skolen som anses som litt snobbete i mitt område. Der snakket vi om merker i sosiologiklassen. Uttalelsen som satt igjen hos meg, var "Vi ser jo ikke direkte NED på de som handler på HM og sånn, men det er jo ikke noe VI ville gjort lissom".

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 15:24   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det ene er ikke mer sjarmerende enn den andre. Men generelt sett vil jeg ikke si at det heller ikke er spesiell overvekt av det ene framfor det andre.

Jeg vil heller si at det er generell skepsis til miljøer på andre steder enn man bor selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 16:01   #17
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er nok ikke på langt nær så stigmatiserende som det ville være på et tilsvarende sted i Groruddalen. Se for deg arbeidsgiver til datteren din mange år frem i tid - hvilke assosiasjoner tror du stedet der dere bor nå vil gi i forhold til f.eks Alna? Jeg vil våge å påsta at der dere bor nå vil telle i positivt favør, ikke andre veien. Her i Øst har svartmalingen og alt negativt fokus blitt så ekstremt at jeg føler jeg må forholde meg til hvilke skole det er ok eller ikke å gå på i forhold til "hvordan" det vil påvirke skolevalg og muligheter for datteren min i fremtiden.

Så la oss være enige i at postnummer kan være stigmatiserende begge veier men at konsekvensen av "fint" eller "tungt belastet" postnummer kan slå veldig ulikt ut.

Jeg bor på Oslo Vest (Frogner) og jobber på Grorud. Jeg er veldig glad i begge delene av byen, og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i de beskrivelsene du har av svartmalingen av Oslo Øst i mediene (og jeg leser både Aftenposten og Dagsavisen og ser på nyheter på TV). Derimot så leser jeg mange positive artikler om den store "oppgraderingen" som har skjedd i Groruddalen som følge av Groruddalssatsingen i Oslo Kommune de siste årene bl.a. Mulig jeg legger merke til dette fordi jeg tilbringer så mye tid i Groruddalen pga jobb og også får med meg dette via lokalavisene her, men dog. Jeg tenker dessuten at det at det i perioder blir lagt fokus på "negativ" utvikling på Østkanten i media, har vært hovedårsaken til at Groruddalssatsingen ble satt i gang, så det er nå heller ikke bare negativt at man setter fokus på ting.

Ellers synes jeg generelt at stigmaene og folks oppfatninger av begge deler av byen er sterkt overdrevet, men føler også definitivt at det er mer "akseptert" å ha en generell negativ holdning til de på Vestkanten fordi de liksom ikke er en del av "oss vanlige folk". Det synes jeg er synd, fordi jeg kjenner og observerer svært få i min del av Frogner som passer inn i den stereotypen som er etablert om Vestkantfolk. Jeg føler heller ikke at jeg passer spesielt godt inn i den stereotypen.

Endret for å si:
Jeg har også inngiftet familie som bor på Østkantens svar på Vestkanten; Bekkelaget/Nordstrand. Der har jeg over mange år vært flue på veggen til oppveksten av familiens unge håpefulle og deres venner. Synes ikke at jeg observerer noen slike tendenser som blir skissert i artikkelen ift dyre merkeklær og vesker. De ønsker seg det? Definitivt. Har de det (altså klær i denne prisklassen)? Ingen så langt jeg har observert til nå. Merkeklær har de definitivt, men ikke mer enn det jeg har inntrykk av at er vanlig på Østkanten.

Gammel 26-02-13, 16:07   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Jeg bor på Oslo Vest (Frogner) og jobber på Grorud. Jeg er veldig glad i begge delene av byen, og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i de beskrivelsene du har av svartmalingen av Oslo Øst i mediene (og jeg leser både Aftenposten og Dagsavisen og ser på nyheter på TV). Derimot så leser jeg mange positive artikler om den store "oppgraderingen" som har skjedd i Groruddalen som følge av Groruddalssatsingen i Oslo Kommune de siste årene bl.a. Mulig jeg legger merke til dette fordi jeg tilbringer så mye tid i Groruddalen pga jobb og også får med meg dette via lokalavisene her, men dog. Jeg tenker dessuten at det at det i perioder blir lagt fokus på "negativ" utvikling på Østkanten i media, har vært hovedårsaken til at Groruddalssatsingen ble satt i gang, så det er nå heller ikke bare negativt at man setter fokus på ting.

Ellers synes jeg generelt at stigmaene og folks oppfatninger av begge deler av byen er sterkt overdrevet, men føler også definitivt at det er mer "akseptert" å ha en generell negativ holdning til de på Vestkanten fordi de liksom ikke er en del av "oss vanlige folk". Det synes jeg er synd, fordi jeg kjenner og observerer svært få i min del av Frogner som passer inn i den stereotypen som er etablert om Vestkantfolk. Jeg føler heller ikke at jeg passer spesielt godt inn i den stereotypen.

Så du synes Aftenposten og de seriene om skolene og "hvit flukt" reportasjene som Lørdagsrevyen har hatt ikke er "stigmatiserende" for Groruddalen? Hva med fokuset på bilbranner i det siste, eller økende fattigdom osv osv. Har du et eksempel fra Aftenposten eller Dagsavisen fra siste 3 mnd med en positiv historie fra Groruddalen? Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste en og jeg har både Aftenposten og Dagsavisen på døra. Det som slår meg hele tiden er svartmalingen og mangel på nyanser. Hvis du sier ordet Groruddalen til en hvilke som helst innbygger i Norge vil jeg tro, på grunn av mediabilde skapt de siste fem årene, de aller fleste vil få negative assosiasjoner. Igjen, fugleperspektivet ...

Gammel 26-02-13, 19:45   #19
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Så du synes Aftenposten og de seriene om skolene og "hvit flukt" reportasjene som Lørdagsrevyen har hatt ikke er "stigmatiserende" for Groruddalen? Hva med fokuset på bilbranner i det siste, eller økende fattigdom osv osv.

Nei, jeg synes ikke det er "stigmatiserende" for Groruddalen spesielt, det må jeg innrømme. Nå er det sånn at det er enkelte skoler i det området som opplever at en overvekt av hvite familier tar barna sine ut av disse skolene, og det HAR vært en periode med mange bilbranner på Grorud. Skal man da la være å skrive om disse temaene fordi det kan virke stigmatiserende for bydelen? Det synes jeg er en veldig merkelig holdning til hva som bør og ikke bør skrives om i media. Jeg synes tvert imot at det viktig at slike temaer tas opp i media og settes fokus på, slik at det blir en debatt om hvorfor det er flukt fra skolene feks. Hvis ikke folk blir oppmerksomme på slikt, så får man heller ikke gjort noe med det.
Jeg har for øvrig ikke sett disse "hvit flukt"-reportasjene du nevner, så de kan jeg ikke uttale meg om.

Det samme gjelder jo den perioden avisene var fulle ang problematikken med manglende barnehageplasser på vestkanten, slik at veldig små barn ble busset fra vestkanten til barnehager på østkanten. Bare for å nevne det første som jeg kommer på i farten.

Og det er heller ikke min oppfatning at "folk flest" tenker i negative baner med en gang det er snakk om Groruddalen. Tvert imot er det stadig flere som får øynene opp for at dette er en del av byen med mange flotte boligområder og et område som har blomstret de siste årene.

Gammel 26-02-13, 16:34   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal love dere at det er mer stigmatiserende å komme ut i arbeidslivet i Oslo i f.eks finansmiljøet og være fra østkanten, spesielt Groruddalen, enn å komme fra vest. Det gjelder både "innfødte" vestkantfolk og innflyttede vestlendinger etc.
Det er litt sånn: Oj, går det an å være oppegående og normalt, ikke harry og med utdannelse derfra da...Og man er da mye mer disponert for å få narkomane barn på Grorud enn på Smestad.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 26-02-13 kl 16:41.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.