Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiste du før, men ikke nå lenger?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-13, 12:36   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiste du før, men ikke nå lenger?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men ellers har jeg beholdt mange av barndomspreferansene, ved siden av voksne, litt mer "sofistikerte" favoritter. Jeg kan både nyte gourmetmat i ørsmå porsjoner og en grandis, liksom. Bare på litt ulike måter...

Enig. Jeg liker grandis, jeg. Ikke det at jeg spiste det i barndommen, for det fantes ikke. Men jeg liker meksikansk gryte, fiskepinner og pølser i brunsaus.

Jeg likte aldri den lørdagskyllingen. Ikke fordi den var noe galt med den per se, men noen typer kyllingkjøtt smaker ikke godt, og dette var av den typen.

Det er mye mat fra barne- og ungdomstiden som på en måte er faset ut, uten at det er noe galt med den. Men "voksne" ting som jeg tidligere spiste, men som jeg har mistet sansen for, er sushi, spekeskinke og røkelaks. Sushi orker jeg ikke etter at jeg ble dårlig mens jeg var ute med en gjeng FP-ere og spiste sushi for tre år siden, og spekeskinke og røkelaks mistet jeg sansen for etter vektoperasjonen, av en eller annen grunn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 13:19   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men ellers har jeg beholdt mange av barndomspreferansene, ved siden av voksne, litt mer "sofistikerte" favoritter. Jeg kan både nyte gourmetmat i ørsmå porsjoner og en grandis, liksom. Bare på litt ulike måter...

Enig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 13:51   #3
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er sikkert mye, men det første som faller meg inn er is. Før kunne jeg spise 2 liter med sjokoladesaus på toppen minst en gang i uken. Nå blir det stort sett aldri. Mulig jeg forspiste meg.

Gammel 08-03-13, 14:20   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2 liter is på en gang?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 14:21   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det klarte jeg før. Uten problemer.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 14:23   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikkert like greit å ha sluttet med det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 15:10   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg synes er ekkelt med den kyllingen er at den smaker lite, blir delvis stekt, delvis kokt i vannet den inneholder som tiner i formen og det blir en sånn ekkel sauslignende væske av det som kyllingen blir liggende i. Den smaker liksom ikke helt kylling.

Kinakål var ordentlig poppis på 80-tallet, og jeg har vel ikke spist det siden 8+-tallet eller 90-tallet.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 15:43   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Kinakål var ordentlig poppis på 80-tallet, og jeg har vel ikke spist det siden 8+-tallet eller 90-tallet.

Kinakål er fullt spiselig, forutsatt at man behandler det som det det er, altså kål og ikke salat.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 13:55   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Det jeg synes er ekkelt med den kyllingen er at den smaker lite, blir delvis stekt, delvis kokt i vannet den inneholder som tiner i formen og det blir en sånn ekkel sauslignende væske av det som kyllingen blir liggende i. Den smaker liksom ikke helt kylling.

Gammel 08-03-13, 15:35   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

fruktcocktail.

Kinakål kan være godt synes jeg. Men ikke med mais, paprika og en stor dæsj thousand island.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 15:47   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

fruktcocktail.

Det får vi når svigermor, som er den jeg kjenner som er minst glad i å lage mat, er dessertansvarlig. Jeg later som om det er stas å få de røde bærene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 15:59   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

fruktcocktail.

.

Jeg har alltid en boks i kjøleskapet, det er det eneste jeg har lyst på når jeg er skikkelig kvalm. Enten spiser jeg bare sukkerlaken med teskje, eller så tar jeg litt av frukten også - men de røde, de lar jeg ligge igjen. NB! Veldig viktig at den er iskald.

Husker vi hadde det en del da jeg var liten, men bortsett fra ovennevnte bruk blir det aldri servert her i huset.

Gammel 08-03-13, 15:39   #13
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oi, det er mye.

For 10 år siden levde jeg vel mer på pytt i panne, brød i horvelige mengder, ris, pasta, grandis... osv...

Det er gradvis over de siste 10årene byttet helt ut med grønnsaker, korn og fisk/kjøtt

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 15:44   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er visst håpløst avleggs jeg da

Her i huset spiser vi løvbiff. Løvemat, kaller Knerten det. Nei, det har ikke noe med biff å gjøre, det er oppmalt, flatt, meeeeeget tynn burger?

Kan finne på å ha kinakål i salaten også, selv om vi oftest bruker isberg, men uten thousan island da, antaklelig mest fordi jeg ikke liker dressing.

Sånn der kylling i form kan jeg huske å ha spist en gang, da mens jeg og mannen enda var kjærester som ikke bodde sammen, og det jeg husker det for er fordi en av de jeg delte kjøkken med (vi bodde jo på studenthjem med felleskjøkken) skrudde av ovnen. Han syntes den hadde stått på lenge nok (samme fyr fjernet øyedråpene til min kjære fra MIN hylle i kjøleskapet fordi de opptok unødvendig plass, ifølge ham... (som altså ikke hadde noe med den plassen å gjøre uansett...)) derved var kyllingen ikke ferdig når vi skulle spise.

Vi serverer fiskepinner (noen ganger til og med med nudler, dog da uten krydderposene, vi pleide bruke "eggenudler" inntil denne egge-allergien ble påsvist, så det har nesten tatt slutt på nudlene da) og tidvis til og med en toro-gryterett. Det er ingen høydare kulinarisk sett, men ikke noe jeg ikke spiser av den grunn.

Ja, også bruker jeg margarin og andre ting som dere andre er for sofstikerte til å bruke i deres matlaging.

Jaja, vi lever nå greit likevel.

Gammel 09-03-13, 00:23   #15
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Her i huset spiser vi løvbiff. Løvemat, kaller Knerten det. Nei, det har ikke noe med biff å gjøre, det er oppmalt, flatt, meeeeeget tynn burger?

Kan finne på å ha kinakål i salaten også, selv om vi oftest bruker isberg, men uten thousan island da, antaklelig mest fordi jeg ikke liker dressing.

Sånn der kylling i form kan jeg huske å ha spist en gang, da mens jeg og mannen enda var kjærester som ikke bodde sammen, og det jeg husker det for er fordi en av de jeg delte kjøkken med (vi bodde jo på studenthjem med felleskjøkken) skrudde av ovnen. Han syntes den hadde stått på lenge nok (samme fyr fjernet øyedråpene til min kjære fra MIN hylle i kjøleskapet fordi de opptok unødvendig plass, ifølge ham... (som altså ikke hadde noe med den plassen å gjøre uansett...)) derved var kyllingen ikke ferdig når vi skulle spise.

Vi serverer fiskepinner (noen ganger til og med med nudler, dog da uten krydderposene, vi pleide bruke "eggenudler" inntil denne egge-allergien ble påsvist, så det har nesten tatt slutt på nudlene da) og tidvis til og med en toro-gryterett. Det er ingen høydare kulinarisk sett, men ikke noe jeg ikke spiser av den grunn.

Ja, også bruker jeg margarin og andre ting som dere andre er for sofstikerte til å bruke i deres matlaging.

Jeg har nå definitivt ikke forstått det slik at det nødvendigvis er slik at dette er en "dissetråd" for matvarer/matvaner... Synes i alle fal ikke det er noen grunn til å ta det ille opp, slik jeg oppfatter at du gjør litt.

Det er ganske mange ting her som blir nevnt som vi (og nå snakker jeg for meg og min husholdning, ikke vi som i alle i denne tråden) ikke bruker lengre fordi vi har endret smak når det gjelder mat. Jeg føler ikke det har noe med å være sofistikert å gjøre dog. Det er bare slik at etter hvert som jeg har blitt eldre, og ikke minst mer matinteressert, har jeg oppdaget stadig nye ting som jeg liker bedre enn en del av disse matvarene. Det er jo en ærlig sak?

Gammel 09-03-13, 12:41   #16
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Kams spiste jeg før, men ikke nå. Vi hadde det ikke ofte da, og det var aldri min favoritt. Nå takker jeg nei. Det lager sjeldnere og sjeldnere, og jeg har aldri laget det selv.

For de som ikke vet: kams er malt fisk og torskelever med byggmel, kefir og krydder kokt i torskehoder.

Sist redigert av Blåbær : 09-03-13 kl 12:53.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 13:06   #17
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Blodpølse likte jeg også veldig godt som barn. Spesielt elsket jeg å spise snerken fra stekeplata etter at den var stekt. Ikke like begeistret for det nå.

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

For de som ikke vet: kams er malt fisk og torskelever med byggmel, kefir og krydder kokt i torskehoder.

Gammel 09-03-13, 13:22   #18
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Husker så godt at farmor stekte tykke skiver med blodpudding i masse smør, og jeg fikk varm skive i handa med masse sukker på.

Gammel 09-03-13, 13:28   #19
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Husker så godt at farmor stekte tykke skiver med blodpudding i masse smør, og jeg fikk varm skive i handa med masse sukker på.

Blodpudding er godt synes jeg. Jeg har også farmor-minner ang blodpudding. Hver sommer når vi dro "hjem" på ferie laget hun en stor langpanne med hjemmelaget blodpudding, eller blodpannekaker. Nesten alltid det første måltidet vi fikk hver sommerferie. Servert nystekt med smør og sirup eller sukker. Kjøper det ikke mye nå må jeg innrømme, og jeg kommer ALDRI til å lage det selv.

Gammel 09-03-13, 19:26   #20
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Her kunne jeg skrevet under på det aller meste gitt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.