Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er din brownies-oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-12, 12:38   #41
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Disse er veldig gode. Husker ikke hvor jeg fant oppskriften. Jeg hadde i tillegg i 100 g hakket hvit sjokolade, 50 g hakket mørk sjokolade og litt hakkede valnøtter.


250 gr smør
250 gr mørk sjokolade
5 dl sukker
5 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss mørk kakao (bakekakao)

Sett ovnen på 150 grader. Smelt smør i en kjele og rør inn biter av sjokolade til alt er smeltet og rør godt, det er viktig at det ikke ligger biter igjen som ikke er smeltet. Pisk egg og sukker til eggedosis, den trenger ikke være helt pinnestiv, bare nok til at sukkeret er oppløst.

Sikt sammen mel, kakao og bakepulver.

Hell all sjokolade/smør blandingen i eggedosisen på en gang og vend forsiktig inn ved å bruke en slikkepott, hell i mel/kakao/bakepulver blandingen (alt på en gang) og vend inn til du har fått en glatt masse. Ikke rør for mye, det er viktig.

Tilsett gjerne hakkede valnøtter, peanøtter, pecan eller hasselnøtter.

Kle en liten langpanne (20x30 cm) med bakepapir.
Spre røren jevnt i langpannen med en spatel og stek kaken i 55-60 min. Feilen mange gjør med Brownies er at de steker kaken for mye, mange synes at kaken ser ut men dette er ikke tilfelle, så ikke stek kaken i 10 min ekstra bare for å være på den sikre siden. Da blir den tørr.

La kaken avkjøles helt i langpannen før du hvelver den på rist.

Drar opp igjen denne, jeg. Tenkte å lage den i muffinsformer. Noen som har peiling på steketiden da? Små former, til info. 10 minutter, holder det?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:04   #42
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Jeg elsker flourless brownies, altså brownies uten mel. Prøv denne oppskriften:
http://www.nigella.com/recipes/view/...olate-sauce-22

Ellers er det fantastisk med hakket hvit sjokolade i brownies, jeg får stadig høre jeg lager verdens beste brownies, og det spiller stort sett ikke noen rolle hvilken oppskrift jeg bruker, om det er ferdigpose eller noe annet. Om man har i masse hakket hvit sjokolade, vil den karamelliseres og smake helt fortreffelig!

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:05   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

De siste gangene jeg har laget brownies, har jeg brukt en Det søte liv-oppskrift som heter "Brownies uten nøtter". De er enkle og mektige og veldig gode; Poden vil bare ha dem til bursdagen sin (for tredje år på rad). Jeg har dessverre ingen erfaring med glutenfri bakst, men det er jo ikke mye mel i brownies, og eggene og sjokoladen stivner jo, så det spiller kanskje ikke så stor rolle om det er vanlig eller glutenfritt mel? :novise:

Her er i alle fall oppskriften:

400 g kokesjokolade
200 g smør
7 egg
7 dl sukker
5 dl hvetemel
4 ts vaniljesukker

Smelt smør og sjokolade, avkjøl blandingen til den er lunken. Visp egg og sukker lett sammen - ikke pisk, bare bland godt, med stålvisp. Ha i lunken sjokoladeblanding og deretter mel og vaniljesukker. Rør sammen til det er jevnt.

Hell i langpanne (30x40 cm), stek i 30-35 minutter ved 175 grader midt i ovnen. Avkjøl i pannen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:25   #44
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?


__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:26   #45
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Takk, Skilpadda. Jeg skal lage til et barnearrangement, og din oppskrift ligner jo på en muffinsoppskrift også, så da prøver jeg den.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 00:47   #46
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.864
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Jeg har laget kaken til Filifjonka (og City Bakery) i dag og til og med jeg som ikke er særlig begeistret for sjokoladekake (ja, vi finnes) må si at den var fantastisk. Wow!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 17:55   #47
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Har store planar om brownies i løpet av helga, og treng ei skikkelig seig ei. Oppskrift/tips anyone?

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 18:41   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Det er vel en haug med oppskrifter og tips i denne tråden?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 20:26   #49
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er vel en haug med oppskrifter og tips i denne tråden?

Absolutt. Eg vil berre vere sikra ei seig ei, og håper difor at nokon kan tipse!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:55   #50
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Jeg pleier å lage en super enkel en som er veldig godt og blir helt perfekt hver gang. Denne oppskriften er passe til ei stor langpanne.

500 g margarin
12 ss kakao
8 egg
10 dl sukker
5 dl mel
1 ts vaniljesukker

Smelt margarin og ha i kakao
Pisk egg og sukker (lett eggedosis)
Ha så i margarin/kakaoblandingen og mel/vaniljesukker og rør.

Stekes på 175 grader i 25 – 30 min (jeg steker min akkurat 30 minutter)

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:59   #51
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Takkar! Må prøvast!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no