Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-13, 15:14   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Det ødela vel ikke for dem, egentlig? De ble bare interessert i noe annet en periode. Min erfaring er at et dataspill kan være en veldig god ice breaker mellom fremmede barn, så nei, jeg syns ikke på generelt grunnlag det er galt å ta med seg dataspill inn i et lekeområde. At det kan ha vært uheldige faktorer i denne situasjonen, som jeg ikke kjenner til, er selvsagt godt mulig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 16:24   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det ødela vel ikke for dem, egentlig? De ble bare interessert i noe annet en periode. Min erfaring er at et dataspill kan være en veldig god ice breaker mellom fremmede barn, så nei, jeg syns ikke på generelt grunnlag det er galt å ta med seg dataspill inn i et lekeområde. At det kan ha vært uheldige faktorer i denne situasjonen, som jeg ikke kjenner til, er selvsagt godt mulig.

Hvordan mener du at det ikke ødela?
Det gjorde det jo umulig for dem å utfolde seg i lek.
Jeg synes virkelig at det er uheldig når små barn må sitte stille på plassen sin fordi lekeområdet er okkupert av unger som sitter stille og spiller.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 17:40   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvordan mener du at det ikke ødela?
Det gjorde det jo umulig for dem å utfolde seg i lek.
Jeg synes virkelig at det er uheldig når små barn må sitte stille på plassen sin fordi lekeområdet er okkupert av unger som sitter stille og spiller.

Ja, hvis det gjorde det umulig for de andre barna så fortsette med leken, selv om de hadde lyst til å leke, så er jeg selvsagt enig i at det er uheldig. Hvis problemet var at ungene som var der fikk mer lyst til å flokke seg om gutten som spilte enn å fortsette med den andre leken, så ser jeg ikke problemet.

Gammel 05-04-13, 08:36   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, hvis det gjorde det umulig for de andre barna så fortsette med leken, selv om de hadde lyst til å leke, så er jeg selvsagt enig i at det er uheldig. Hvis problemet var at ungene som var der fikk mer lyst til å flokke seg om gutten som spilte enn å fortsette med den andre leken, så ser jeg ikke problemet.

Problemet var at det ble avbrutt en velfungerende lek og alle barna ble passifisert på en blunk. Og de yngste gikk lei av å se på ganske fort. Men kunne ikke fortsette sin lek fordi de var hindret av den spillende gutten.

Og ja, jeg er motstander av elektroniske spill. Uten at jeg er motstander av teknologiske framskritt av den grunn. Jeg synes mr maskina er flott selv om jeg kan styre meg for WoW.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 16:47   #5
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Jeg må igrunnen si meg enig med Floksa jeg. En ting er det dersom det er få barn der som har problemer med å finne kontakten men det er noe helt annet når det er flust med barn som leker fint sammen som blir passivisert. Jeg hadde villet at barna lekte i lekeområdet jeg. Skal de sitte stille får de enten gjøre det i setene sine eller finne seg et annet egnet sted.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 17:01   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av en eller annen grunn, så synes jeg faktisk at litteratur er et bedre alternativ til langtidssyssel enn dataspill på nettbrett. Mer verdig? Tja, kanskje. Jeg ønsker jo heller at ungene skal finne gleden i en god bok fremfor gleden i å nå nivå ørten i Candy Crush. Spill som simulerer brettspill og som involverer flere er imidlertid veldig kjekke på brett.

Gammel 29-03-13, 17:17   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at et barn fikk ha med seg laptop inn i det lekeområdet, men jeg skjønner heller ikke hvorfor man tok barn ut derfra fordi det satt barn stille der? De gangene jeg har vært i den lekevogna har noen sett på film, noen har lest bøker, noen har hatt med ds og de minste har typisk klatret. Jeg regner med at det ville vært et like stort problem dersom de satt stille og perlet/leste/lekte med trashpack/petshop?

Gammel 29-03-13, 17:22   #8
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Er to typer lekevogn da, på det ene toget vi var på var det et lekevogn der det var plass til å sitte stille, kunne se film eller gjøre litt av hvert.Her hadde jeg ikke blunket over å se pc eller nettbrett bli brukt. På det andre toget vi tok på vei hjem igjen var det bare et lekeområde (type "klatrestativ") midt i toget. Her syntes jeg det er på sin plass at det er aktivitet og fysisk lek.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:33   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå hadde jeg egentlig tenkt til å skrive et innlegg med himling over hvor motstander noen av dere virker å være av teknologisk nyvinning, men jeg tror jeg nøyer meg med å signere Teo i alt hun har skrevet. Hun er høfligere enn meg.

Hilsen hun som satt i cafeen og leste og skrev kort da vi besøkte Louvre, og ellers har sovet seg gjennom tur/retur Spania to ganger. Det ble folk av meg. Kulturinteressert også, gitt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:34   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg er så høflig av meg.

Gammel 04-04-13, 20:55   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fulgt med sånn passe her, men enda ikke skjønt hvorfor en elleveåring skulle ta tog i ti timer aleine? Hvis det er pga prisen, så går det vel en del penger til mat/drikke/godteri underveis?

Jeg ser ikke for meg at min snart elleveåring skulle reise alene i en time engang. Men så er hun ikke særlig reisevant heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 21:56   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Mht spilling i lekevogn. Jeg ville synes det var dumt at de ble sittende og se på en annen spille. Mine barn trenger noen ganger å utfolde seg fysisk - og det er gjerne derfor vi oppsøker lekegreier på lengre turer.

Gammel 05-04-13, 08:57   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forøvrig både DS, iPad og iPod og har det med på ferie, men ingenting brukes i bilen. Vi har heller ikke film. Jeg tenker som flere andre her at det blir nok av det ellers. Dersom vi skulle kjørt type 12timersturer, hadde vi nok tatt det med, men det ville blitt brukt i porsjoner.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:22   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det må jo selvfølgelig hver enkelt familie regulere selv. Jeg mener ikke å ha noen fasit, jeg syns bare ikke det er spesielt bakstreversk og teknologifiendtlig å ikke ha totalt fri flyt av elektroniske spill på reise.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:34   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nei, det må jo selvfølgelig hver enkelt familie regulere selv. Jeg mener ikke å ha noen fasit, jeg syns bare ikke det er spesielt bakstreversk og teknologifiendtlig å ikke ha totalt fri flyt av elektroniske spill på reise.

Det er jeg enig med deg i, men det er heller ikke et tegn på at man ignorer ungens oppdragelse, nedprioriterer familiesamkvem og ender opp med ignorante barn som ikke husker at de har har vært i Italia eller hva de gjorde der. (Nei, jeg antyder ikke at det var det du antydet.)

Gammel 05-04-13, 10:32   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det vel heller ingen som har påstått.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 19:38   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men det er jeg ikke uenig i heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 10:36   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte av nysgjerrighet spørre min femteklassing om hun hadde likt å reise alene med toget i 10 timer. Hun ble helt ekstatisk. "Hvor skal jeg?!? Hvor skal jeg?!? Bergen? Er det Bergen? Ålesund? Hvor?" Litt skuffa da jeg sa at det var et helt fiktivt scenario. Hun mente iallefall at hun hadde elsket en sånn tur og at hun ville kost seg, lest, ordnet med iPod og kikket ut av vinduet. Hvis det hadde vært nødvendig så er jeg ikke fremmed for at jeg hadde sendt henne på en sånn reise. Den største faren i mine øyne er at hun skulle begynne å kjede seg, og det tror jeg hun tåler.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:03   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine har aldri vært på lang togtur, men på bilturer er det verken spill eller film. Mest fordi jeg er gjerrig, jeg gidder ikke kjøpe dvd-spiller til bilen, og vi har bare en iPad. Sånt blir det krangling av, så det dropper vi.

De får lov å leke med Petshop/monster high/whatever da, så de får vel ikke med seg så mye fra utenfor bilen likevel.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 12:28   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 02-er hadde storkost seg, og antagelig regulert fint en miks av lesing, høre på musikk, spilling og å leke med figurer på brettet foran seg. (Han leker fortsatt fantasileker med figurer, noe jeg syns er helt fantastisk. )

04-eren hadde kjedet seg dønn ihjel av mangel på selskap, også når hun blir 11, tror jeg.

Minsten regulerer ikke spilling selv på samme måte som de store, og reguleres generelt kraftigere enn vi må med dem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.