Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-13, 09:48   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er mye mer tilhenger av påkrevde kurs og sertifiseringer (selvsagt betalt av dyreeierne selv) enn av å forby noen arter og ha fullt frislipp på andre.

Det er jeg enig i! Så lenge vi snakker arter som ikke er skadelige for mennesker, fauna osv.

Amnesia, fint og velformulert innlegg. Og til tonyandre og andre entusiaster som har kommet hit for å snakke reptileiernes sak: det er ikke noe problem å høre at dere er entusiaster som er svært interessert og kunnskapsrike om temaet. Det skal dere ha kudos for.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 09:51   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jeg enig i! Så lenge vi snakker arter som ikke er skadelige for mennesker, fauna osv.

Ja, klart.

Gammel 18-04-13, 09:55   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte på dette med at nordmenn er redd slanger. Er det ikke sånn at å være redd slanger er et ganske sterkt instinkt hos mennesker? Jeg har en vag fornemmelse av at jeg har hørt at selv små barn vil vegre seg om de ser en slange.

Gammel 18-04-13, 09:57   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenkte på dette med at nordmenn er redd slanger. Er det ikke sånn at å være redd slanger er et ganske sterkt instinkt hos mennesker? Jeg har en vag fornemmelse av at jeg har hørt at selv små barn vil vegre seg om de ser en slange.

Jo, jeg menerå huske å ha lest eller sett noe om tester gjort med former som så ut som slanger og stup, som veldig små barn instinktivt passet seg for. Jeg syns heller ikke det er rart at nordmenn er redd slanger, det er jo et dyr de fleste av oss har null befatning med. Jeg har aldri møtt verken snok, orm eller slange i naturen i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 10:00   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en nabo som hadde en diger slange, husker jeg, da jeg bodde i bygård i Oslo. Han alte opp mus som for også.

Hvis jeg har fordommer mot reptileiere så KAN de bunne i den fyren der...

Gammel 18-04-13, 10:09   #6
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, jeg menerå huske å ha lest eller sett noe om tester gjort med former som så ut som slanger og stup, som veldig små barn instinktivt passet seg for. Jeg syns heller ikke det er rart at nordmenn er redd slanger, det er jo et dyr de fleste av oss har null befatning med. Jeg har aldri møtt verken snok, orm eller slange i naturen i Norge.

Joda.. dette er naturen som gjør at man er redd slanger Så man har vel egentlig ikke noe valg på om å være redd slanger i den grad. Jeg har aldri vært redd slanger selv, men min samboer var av den skeptiske sorten.. nå kan hun holde store slanger og store taranteller uten problem i det hele tatt men man må jo velge å bite tenna sammen, og faktisk gjøre noe med den frykten man har

Jeg hadde en nabo som hadde en diger slange, husker jeg, da jeg bodde i bygård i Oslo. Han alte opp mus som for også.

Hvis jeg har fordommer mot reptileiere så KAN de bunne i den fyren der...

Ja det kan godt hende du har fått fordommer mot dette. Nå vet jeg ikke hvordan han avlet musene da. Men det finnes måter å gjøre det på som er ganske fornuftige faktisk

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 10:11   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Joda, det gjør det sikkert, men han var en ekkel fyr også. Det skal ofte ikke mer enn ETT datapunkt til før man fester en fordom.

Gammel 18-04-13, 10:16   #8
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Joda, det gjør det sikkert, men han var en ekkel fyr også. Det skal ofte ikke mer enn ETT datapunkt til før man fester en fordom.

Ja, det er mange typer skal sikkert klare å finne en fyr som klarer å ødelegge undulat hobbyen også hehe

Er slik jeg tenker om oss også, lurer på hvor mange som leser dette, som tenker at vi har langt hår, full i tattiser.. et hull eller ti i nesen..

om du en gang for lenge siden så en ekkel fyr som hadde en slange, så er det jo ikke så meget vanskelig at du kobler nettopp denne karen opp med en slange du ser senere?

Gammel 18-04-13, 10:28   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Haha, nå kom jeg på at jeg har fordommer mot undulateiere også, på akkurat like tynt grunnlag!

Gammel 18-04-13, 10:36   #10
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Haha, nå kom jeg på at jeg har fordommer mot undulateiere også, på akkurat like tynt grunnlag!

Hehehe der ser du! ødlelegger alt dyrehold for deg jeg nå!

Gammel 18-04-13, 10:32   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til generelt er mye strenger regime på å eie dyr.
Alle dyreier bør registreres, alle dyr må ha en juridisk og beviselig eier.
Alle må ha kurs og være sertifisert for den enkelte dyreart.

Drømmer om en Utopi.
Men da kan reptiler få være lov

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 10:38   #12
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Drømmer om en Utopi.
Men da kan reptiler få være lov

der sa du det ja generelt strengere å holde dyr, men utestenge en hel raste forbudt blir feil håper dere som tenker slikt, skriver under på kampanjen?

Gammel 18-04-13, 10:41   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

der sa du det ja generelt strengere å holde dyr, men utestenge en hel raste forbudt blir feil håper dere som tenker slikt, skriver under på kampanjen?

Neida, men har du en kampanje som jobber for å forby utstillinger, show, salg av dyr over disk etc så skal jeg underskrive med en gang!
Og ikke minst en som jobber mot en del av de rasestandarene vi har i dag.
Også kjent som dyremisshandling satt i system. Men det er der dette med utstilling kommer inn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 10:54   #14
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Neida, men har du en kampanje som jobber for å forby utstillinger, show, salg av dyr over disk etc så skal jeg underskrive med en gang!
Også kjent som dyremisshandling satt i system. Men det er der dette med utstilling kommer inn.

Nei, jeg har nok ikke en kampanje på det! om vi presser på med det nå, så er jeg redd for at det ikke kommer noe godt ut av det.. Om man tar reptilsaken, og begrunnelsen for at reptiler ikke skal være lovlig, så kan man bytte om ordet "reptiler" med 90% av dyrene vi har i Norge i dag, så vil det faktisk passe bedre enn hva reptiler gjør.. Så jeg er redd for at vi en dag kan ende opp med enda et totalforbud.. Som jeg hvertfall mener er en ekstrem måte å gjøre noe på. Jo mer åpent noe er, jo lettere er det å kontrollere.. slik det ikke er med reptiler i dag.

Så jeg mener at om positivlisten er lovlig, vil det bli lettere å jobbe med at vi kan få et generelt strengere hold av husdyr for min del hvertfall
Der mener jeg at et eget dyrepoliti bør være det beste. Er det misshold, kommer de å tar dyrene dine, og gir deg til slutt forbud mot å holde dyr. Med eventuelle dyre bøter istedenfor bare en pekefing..

Gammel 18-04-13, 11:22   #15
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva mener du?

Gammel 18-04-13, 12:37   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Hva mener du?

Jeg tror hun mener at hun ikke vil ha dyreutstillinger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 21:59   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jepp, og det burde også omfatte anskaffelse av menneskebarn.

(Og datamaskiner). :fjaser:

Gammel 18-04-13, 22:07   #18
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jepp, og det burde også omfatte anskaffelse av menneskebarn.

(Og datamaskiner). :fjaser:

vel, hvor lett det lar seg gjøre kan vel diskuteres..

men hva tenker dere andre om det jeg skrev, all respekt til dere som ikke vil signere, det anngår ikke meg, men er det noen som kanskje ser poenget mitt? at om "likegylige" signerte, vil det har mer kraft på at reglene ikke holder mål, enn om en reptil entusiast signerer?

for å prøve å sammenligne litt, en som vil kjøre motorsykkel i 150 km/h vil jo selvsagt skrive under på dette.. men det betyr ikke at det er fornuftig av den grunn..

Gammel 18-04-13, 22:10   #19
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

For å få denne diskusjonen på rett kjøl igjen:

Sakset litt fra Rapporten Mattilsynet oversendte LMD:

Sitat:

Alternativer for fremtidig regulering
Mattilsynet har vurdert følgende alternativer for fremtidig regulering av hold av reptiler og amfibier:

- Alternativ 0: Ingen endring fra dagens regulering og forvaltningspraksis
- Alternativ 1: Ingen endring fra dagens regulering, men styrket tilsyn med hold av ulovlige dyr
- Alternativ 2: Legalisering av et begrenset antall arter
- Alternativ 3: Legalisering av et begrenset antall arter og formelle krav til dyreholder.

.....

Anbefaling for fremtidig regulering av hold av reptiler og amfibier
Mattilsynet anbefaler at man ved fremtidig regulering av hold av eksotiske dyr velger alternativ 2, dvs. legalisering av et begrenset antall arter herptiler. Med bakgrunn i rapporten fra VKM og vurderingen av dagens situasjon mener vi at visse arter reptiler og amfibier kan holdes som hobbydyr i private hjem uten større velferdsrisiko enn det som gjelder for andre tillatte arter. Videre vurderer vi at legalisering av hold av slike arter er den mest hensiktsmessige løsningen på de utfordringene som følger av dagens situasjon.

.....

Spørsmålet om legalisering av herptiler skaper samfunnsdebatt av flere grunner. Motstand mot denne type dyrehold har ikke bare bunnet i bekymring for dyrevelferd, men også i frykt for slanger og andre krypdyr.

Dere kan gjerne lese denne rapporten i sin helhet på Mattilsynets nettsider.

http://www.mattilsynet.no/om_mattils...llatte%20arter

Gammel 18-04-13, 22:14   #20
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ka1, her.

For å få denne diskusjonen på rett kjøl igjen:

Sakset litt fra Rapporten Mattilsynet oversendte LMD:

Dere kan gjerne lese denne rapporten i sin helhet på Mattilsynets nettsider.

http://www.mattilsynet.no/om_mattils...llatte%20arter

ja der kan man jo se det sort på hvit

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.