Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Min venn mener de som ikke er så skoleflinke vil tjene mest på karakterer. Det fordi noen elever ligger så langt etter allerede i femteklasse at en karakter vil hjelpe bidra til at det blir satt igang bedre tiltak til å hjelpe disse elevene. Hun mener det er et håpesløst utgangspunkt å starte ungdomsskolen uten at hverken disse elevene eller foreldre forstår "alvoret".
Jeg er enig i at kommentarer som fint, flott, "her kunne du nok ha kommet med flere eksempler" osv ikke sier så mye. Kanskje karakterer tidligere også bidrar til å "ufarliggjøre" de til en viss grad?
Jeg synes det er rart at karakterer i seg selv antas å hjelpe skolesvake elever. Jeg tror de svake elevene er fullstendig klar over selv at de gjør det dårligere enn andre elever, fordi de f.eks. ikke klarer å lese godt, får mange feil på prøver osv. Og lærerne må da i alle fall være klar over det og kunne sette inn tiltak der det trengs, uten å skulle gå omveien om å karaktersette elevene? En karakter vil jo kun være et tall som beskriver det læreren ser. Vurderinger som også vektlegger det de har fått riktig og fremsnakker dette, samtidig som de får konkrete råd om hva de bør jobbe med, må da være mer nyttig? Jeg har vanskelig for å tro at dårlige prestasjoner lar seg "feie under teppe" eller går elevene det gjelder hus forbi?
|