Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Renset og rensket

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-13, 14:05   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.478
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Renset og rensket

Kan man bruke disse ordene om samme sak?

Jeg leste en annen tråd her angående det å renske ut av en fuglekasse. Jeg skulle ha sagt rense ut av fuglekassen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:07   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Renset og rensket

Jeg bruker ordene om hverandre i tale, men det er mulig det er en dialektgreie. Jeg pleier å skrive rense, tror jeg.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:07   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renset og rensket

Tja, tjo? De overlapper jo, men er ikke helt det samme? Rense blir å gjøre rent, renske mer å fjerne greier, altså mer makroskopisk. Tror jeg. Jeg rensker bær, mens jeg renser klærne som har fått bærflekker på seg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:07   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.416
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Renset og rensket

Renske betyr rense, sier ordboka. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/or...ordbok=bokmaal

Selv tenker jeg
renske = fjerne alt
rense = vaske

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:08   #5
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Renset og rensket

Uten at jeg skal si noe om det ene eller det andre ordet så ville jeg også trolig ha rensket, ikke renset. Når jeg rensker ut av en ting tømmer jeg den for ting og tang, om jeg renser en ting så rengjør jeg den på et vis, men kanskje betyr ordene det samme?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:09   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renset og rensket

Har egentlig ikke tenkt over den konkrete forskjellen her, men jeg oppfatter renske som litt "grovere" enn rense.

Renske er å gå løs på noe og røske vekk det som ikke skal være der, for eksempel renske opp i et overgrodd bed eller tømme en fuglekasse, eller rydde et bomba barnerom.

Rense er litt mer pertentlig, en renser et plagg som har fått en flekk, eller renser fisk for å få ut bena.

Jeg har ikke sjekket hva som er korrekt herl, men dette er ihvertfall sånn jeg bruker de ordene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:19   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.909
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renset og rensket

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tja, tjo? De overlapper jo, men er ikke helt det samme? Rense blir å gjøre rent, renske mer å fjerne greier, altså mer makroskopisk. Tror jeg. Jeg rensker bær, mens jeg renser klærne som har fått bærflekker på seg.

Ja, det er omtrent sånn de overlapper for meg også. Jeg tipper at det er en god del forskjellige grenser ute og går blant folk og fra dialekt til dialekt. At ordboka sier at de betyr det samme, er nok en bevisst forenkling – de ønsker ikke å si noe normativt om skillet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 14:33   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.478
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renset og rensket

Takk da skjønner jeg mer. Første gangen jeg leste ordet så var det i forbindelse med jøder, så da ga det en ganske negativ betydning og dermed har jeg ikke brukt ordet.

Fo øvrig så savner jeg to ord ord på svensk. Rydde og vaske er to ord, men på svensk bruker man som regel städa for begge (om man ikke sier "plocka i ordning", men det er ikke like bra som rydde). Det andre ordet er termin i betydelsen når man beregner at barnet skal bli født. På norsk savner jeg det svenske ordet tjej.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no