|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Kjønn som gruppe
Ja, det tror jeg er et poeng. Mannen og fem kamerater på besøk. Jeg spør etterpå om hvordan det går med kona til den ene som akkurat har operert ryggen. Nei...det har de ikke snakket om. De har ikke snakket om noe som helst personlig faktisk - bare dataspill, poker, TV-programmer, osv. Jeg med fem venninner på besøk. Jeg har full kontroll etterpå på hvordan det går med alle sammen, familiene deres, jobbene deres, barna deres, husdyrene deres, ferieplanene deres, osv. Det er enormt stor forskjell på hva jeg og mannen min gjør når vi er sammen med kjønnshomogene grupper.
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kjønn som gruppeMen motspørsmål da.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Hva? Jeg blir helt sjokkert over sånne utsagn. Hva slags verden er det du lever i? Klesvask? Virkelig?
|
|
|
#4 |
|
I endring
|
Ja, eller siden dette var konfirmasjon var det vask av bunadsskjorter og pussing av sølv, de klarte å prate i en time om dette. Jeg holdt ikke ut.
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Det skjønner jeg. Jeg begynner å tenke på Ringenes Herre eller noe sånt når det er så kjedelig rundt meg, svosjer til en eller annen fantasiverden.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei, selvfølgelig ikke, men det første året er det ikke vanskelig.
|
|
|
|
#7 |
|
Er frisk!
|
Sv: Kjønn som gruppeTil Frøy:
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Kjønn som gruppeDet er vel ingen som reagerer på at noen sier at det er forskjell på menn og kvinner på gruppenivå. Det er det vel ingen tvil om. Noe av dette er rent biologisk, noe er sikkert kulturelt og noe er kulturell videreutvikling av biologien. I statistiske materialer kan man også finne forskjeller på andre grupper. Det er forskjeller på ulike menneskeraser også for å ta et eksempel som man heller ikke skal trekke ned på individnivå.
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Kjønn som gruppeJeg skal ikke uttale meg om biologien, men som samfunnsviter vil jeg få påpeke at heller ikke biologi er en absolutt vitenskap som kan forstås uavhengig av hvilket språk og hvilke begreper og hvilke forhåndsoppfatninger forskeren som studerer noe har. Det er ofte sånn at det man leter etter, det finner man, sånn at hvis forskere er overbevist om at det er store biologiske forskjeller mellom kjønn så kan disse "bevises" biologisk, mens hvis man ser etter noe annet så kan resultatet av forskningen også bli annerledes. Dette har man jo også sett i studier av raseforskjeller, studier av seksualitet osv. Det ble f.eks antatt tidligere at homoseksuell adferd ikke fantes hos andre dyr enn mennesker, men når noen begynte å "se etter" dette så fant man mange eksempler på dyr som har sex med samme kjønn. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønn som gruppeJeg synes både det lange innlegget til Esme og det lange til Katta gir god mening, som i at det får meg til å nikke og være enig. Problemet er at det gjorde også mange av tingene som kom fram i Eias program (ja, jeg ser at jeg kan få ham billig, Tallulah |
|
|
|
|
|
#12 |
|
This is normal!
|
Du er i hvert fall ikke meningsløs. *pling*
|
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Sv: Kjønn som gruppeMine to jenter har aldri vært spesielt interesserte i dukker. Heller ikke biler. Briotog, Lego, Playmo, spikking og snekring og lekekjøkken er eksempler på det som er stas her. Eldste er nå oppslukt av fotballkort. Hva beviser dette? Absolutt ingenting. Det var bare en motvekt mot eksemplene som har kommet tidligere.
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Sv: Kjønn som gruppeI vår vennegjeng snakker mennene om bil. Og fotball. Bil. Og fotball. Utelukkende. Jeg bryr meg døyten om begge deler. Problemet er at mange av damene gjerne vil snakke interiør og klær og ganske masse om barna sine. (Det er spesielt kjedelig hvis de har barn som er yngre enn mine, babyer og slikt.) Så ofte føler jeg meg ikke så hjemme i den gruppen heller. Hva jeg vil diskutere? F.eks slike ting som vi diskuterer her. Samfunnspørsmål. Litt religion og filosofi. Min konklusjon er at jeg ikke er spesielt interessert i verken typiske kvinne-eller manneting, så lenge det handler om ting. (Fotball og sofa, f.eks.) Men jeg vet ikke om jeg er født sånn eller blitt sånn. :freak: |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Du och jag - i denne diskusjonen i hvert fall.
|
|
|
|
#16 |
|
I endring
|
Gi meg bil og fotball over vask av bunadsskjorter og andre huslige syssler hvilken dag som helst. Men ja litt dypere samtaler hadde vært greit i slike selskaper. (Stålsetter meg til selskapeligheter med mannens familie 17,18,19 og 26 mai. Gi meg styrke)
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Ja, nå prøver jeg ikke å framstille meg selv som en spesielt "dyp" eller filosofisk person, (den ville dere vel ikke gått på uansett, tenker jeg |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Nå blir jeg helt skremt. Vi er jo prikk like jo...
|
|
![]() |
|
|