Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønn som gruppe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-13, 01:00   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønn som gruppe

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det var rart. Min erfaring fra skolen, er at dette er lang vanligere blant jenter, altså. Ikke at guttene sloss så mye, men utestengelse er det ikke så mye av blant store gutter. Jentene, derimot.

Det er selvfølgelig mulig at jentene er verre. Men disse guttene er like ille som vi var da vi var små og litt til. Men nå leker de med jenter også. Kanskje man blir litt skadet på sjelen av å bare ha 16 i klassen.

Gammel 15-05-13, 00:56   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Angående drama: Jeg trodde jeg slapp unna drama med gutter. Men de er da like ille som jentene! Herlighet, snakk om to og to sammen, bakvasking og skittkasting og utestengelse over en lav sko. Jeg trodde ikke gutter drev med sånt, de skal jo være så reale og sloss og bli ferdig med det. Liksom.

Det skyldes nok den overdrevne og skadelige feminiseringen av det norske samfunnet Katta.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 00:55   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste er en dramaqueen av dimensojoner.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 09:35   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:35   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og siden jeg nå er i gang: Hvis arbeidsmiljøet ditt stinker. Eller forumet du ferdes på. Eller hva har du. Ikke si: "Vi trenger flere menn her!" Si: "Jeg liker ikke arbeidsmiljøet mitt så nå synes jeg vi skal gjøre noe med det, og jeg skal aktivt delta med mitt".

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 12:17   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Myten er vel mer at menn snakker, mens kvinner skravler.

Gammel 15-05-13, 12:29   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Myten er vel mer at menn snakker, mens kvinner skravler.

Jepp. At de er opptatt av mer alvorlige og viktige ting og bruker få, men velvalgte ord.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 15-05-13 kl 12:40.
Gammel 15-05-13, 13:58   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Beleielig at denne akkurat dukket opp på veggen min på FB.

http://trettiotreanledningar.com/

Gammel 15-05-13, 23:14   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om det er litt på siden av det jeg egentlig legger opp til å diskutere her, så har jeg også lyst til å si noe om at kvinner generelt hemmer seg selv i sin egen livsutfoldelse på en måte som menn ikke gjør. Det synes jeg er et kjempeproblem - jeg tenker at det fører til både sykdommer og mangel på livsglede.

Men da tenker jeg ikke på slike ting som å vegre seg fra å kjøre med henger og sånt, altså. For meg så blir det på detaljplan og sorterer innunder ting man faktisk ikke Må Kunne for å ha et Fullverdig Liv. Jeg er langt mer opptatt av den generelle mangelen på selvtillit som mange kvinner har, hvordan man bygger selvtilliten sin på kropp og utseende (og det er sannelig en skjør grunnmur), hvordan man ikke vil være til bry eller ta for mye plass eller le for støyende. Ikke bare krymper man som menneske av slike begrensninger men man kaster energien sin rett ut av vinduet istedet for å bruke den på noe gøy, utviklende, nytt og lærerikt.

Sist redigert av Pebbles : 15-05-13 kl 23:30.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 23:17   #10
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det tenker jeg ofte også - at man begrenser seg selv fordi man tror man må holde seg innen visse rammer.

Jeg får til alt jeg vil om jeg vil, men det er ikke alltid jeg gidder, men da er det et valg jeg tar.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 23:25   #11
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Selv om det er litt på siden av det jeg egentlig legger opp til å diskutere her, så har jeg også lyst til å si noe om at kvinner generelt hemmer seg selv i sin egen livsutfoldelse på en måte som menn ikke gjør. Det synes jeg er et kjempeproblem - jeg tenker at det fører til både sykdommer og mangel på livsglede.

Men da tenker jeg ikke på slike ting som å vegre seg fra å kjøre med henger og sånt, alstå. For meg så blir det på detaljplan og sorterer innunder ting man faktisk ikke Må Kunne for å ha et Fullverdig Liv. Jeg er langt mer opptatt av den generelle mangelen på selvtillit som mange kvinner har, hvordan man bygger selvtilliten sin på kropp og utseende (og det er sannelig en skjør grunnmur), hvordan man ikke vil være til bry eller ta for mye plass eller le for støyende. Ikke bare krymper man som menneske av slike begrensninger men man kaster energien sin rett ut av vinduet istedet for å bruke den på noe gøy, utviklende, nytt og lærerikt.

Jeg er veldig enig i det du sier her Zoe. Samtidig tenker jeg igjen at det er viktig å huske på at dette er ikke noe som bare handler om individuelle valg som kvinner eller menn gjør, men at veldig mange av de normene og reglene vi lever med ifht hva som er "god" eller "riktig" måte å være på og leve på er kjønnede, på den måten at det er forskjell på å være en "god mor" og en "god far", eller en "god datter" og en "god sønn". Jeg tenker at vi som mennesker prøver å strekke oss etter det vi opplever som godt - og at hva vi opplever som godt i veldig stor grad er kulturbestemt og knyttet til ulike forventninger til kjønnene. Og at vi så gjenskaper de rollemønstrene i varierende grad. F.eks. ved å stryke skjorter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 23:35   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg er veldig enig i det du sier her Zoe. Samtidig tenker jeg igjen at det er viktig å huske på at dette er ikke noe som bare handler om individuelle valg som kvinner eller menn gjør, men at veldig mange av de normene og reglene vi lever med ifht hva som er "god" eller "riktig" måte å være på og leve på er kjønnede, på den måten at det er forskjell på å være en "god mor" og en "god far", eller en "god datter" og en "god sønn". Jeg tenker at vi som mennesker prøver å strekke oss etter det vi opplever som godt - og at hva vi opplever som godt i veldig stor grad er kulturbestemt og knyttet til ulike forventninger til kjønnene. Og at vi så gjenskaper de rollemønstrene i varierende grad. F.eks. ved å stryke skjorter.

Nemlig!

For 18 år siden tok svogeren min ut deler av nedkomstpermisjonen etter at nevøen min ble født. Folk var over seg av lovprisninger over den mannen som var så flink. Det han gjorde, var det alle tokmsom en selvfølge at alle mødre gjør - han var hjemme med en liten tass, skiftet bleier, lagde mat og trillet turer. Folk tok omtrent bølgen når han viste seg. Han er en helt OK fyr, altså - men makan til opphausing har jeg ikke sett hverken før eller siden. Forventingene til ham var helt annerledes enn forventningene til søsteren min. Ingen klarer å overbevise meg om at det ikke er forskjeller og at vi ikke agerer i forhold til dem. Hvem er det i familien som får dårlig samvittighet hvis poden ikke har hatt med skiftetøy eller man har glemt turdagen?
Eller - hvem stryker bunadsskjorter i sitt ansikts sved 15. mai?

Gammel 15-05-13, 23:41   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Eller - hvem stryker bunadsskjorter i sitt ansikts sved 15. mai?

Apropos det: Tåler skjortene å ligge halvbløte i en pose i kjøleskapet til i morgen ettermiddag, eller må jeg stryke dem nå?

Gammel 15-05-13, 23:44   #14
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det samme lurer jeg på. Jeg tror ikke det er utelukkende penisen som gjør at jeg foretrekker menn som partnere, og jeg er ganske sikker på at det ikke er tillært heller.

Hva annet er det da?

Jeg er tiltrukket av mannen min fordi, han er biologisk sett en mann (har penis), han er morsom, raus og smart. Hadde jeg ikke hatt en biologisk dragning mot menn hadde jeg sikker funnet mange morsomme, rause og smarte damer også.

Gammel 15-05-13, 23:45   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan godt rose en mann som tar ulønnet perm/ jobber deltid. Ikke fordi det er en større prestasjon da en mann gjør det, men jeg mener at om flere småbarnsfedre hadde tatt slike valg ville vi sluppet dillemmaet med lange barnehagedager for bittesmå barn vs ønsket om mindre forskjeller i arbeidslivet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 13:59   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Og denne! Les hva han skriver om hva han liker.
http://universitas.no/kronikk/58383/kvinnesak-for-menn

Gammel 15-05-13, 14:07   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i at den var god Pøbelsara.

Det har alltid forundret meg at det fremstilles som om kvinnekamp og kvinnenes adgang til arbeidsmarkedet bare er en fordel for kvinner og at mange menn egentlig lengter tilbake til noe annet. Om man leser bøker fra 30 tallet og tidligere, så er det en evig kamp for de stakkars mennene som skal skaffe en jobb, holde på jobben, skaffe seg høyere lønn og hele tiden være den eneste ansvarlige for en hel families materielle ve og vel. Kan du tenke deg noe så forferdelig som at det går galt med jobben din, og så er det en hel familie som går til grunne? I vår tid er vi to som deler på det ansvaret og de fleste av oss har det uendelig bedre med det, tror jeg.

Simone de Beauvoir skriver i sin selvbiografi "Memoires d'une jeune fille rangée" om utfordringene i foreldrenes ekteskap. På den tiden var det i borgerlige kretser i Frankrike vanlig at jenter gikk på katolske skoler der de ble oppdratt til gode kristne husmødre med mye religion og lite annen intellektuell stimulans. Guttene gikk derimot på sekulære skoler der de ble presset intellektuelt. Det førte til at ektepar knapt hadde noe å snakke om. De var oppdratt i to forskjellige verdener, og hadde til og med et helt ulikt forhold til religion. Ikke en formel for suksess.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:19   #18
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser at det ble postet masse mens jeg knotet ned mitt innimellom flere ting her. Uansett, veldig fin link, pøbel!

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 19:43   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg bryr meg om kvinnekamp - men jeg har aldri blitt diskriminert selv. Det vil si at jeg engasjerer meg på et politisk plan, men jeg blir ikke rasende for hver minste antydning eller bemerkning som kan tolkes kvinnefiendtlig - fordi jeg ikke har kjent det på kroppen selv.

Gammel 15-05-13, 19:46   #20
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg bryr meg om kvinnekamp - men jeg har aldri blitt diskriminert selv. Det vil si at jeg engasjerer meg på et politisk plan, men jeg blir ikke rasende for hver minste antydning eller bemerkning som kan tolkes kvinnefiendtlig - fordi jeg ikke har kjent det på kroppen selv.

Ok, den skjønner jeg.

(Jeg blir heller ikke rasende hver gang, men sikkert fortere irritert i tillegg til at jeg ofte bemerker det med vilje.)

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:00.