|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønn som gruppe
Mens jeg har bunadskjortene liggende i en haug der de venter på at mannen skal komme hjem i morgen. Man er ikke gift med en brite for ingenting. Han er kanskje litt steinalder til tider, men stryke kan han, det skal han ha. Jeg stryker bare perler. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Textrovert
|
Min mann er brite, og han er bunadsskjortestrykemaster her i huset. Jeg har ikke tålmodighet.
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Ja det skulle ha vært interessant å vite hvor stor andel menn i forhold til kvinner stresser med å ordne klær til barna nå i kveld. Jeg tipper at i 9 ut av 10 tilfeller er det kvinner. Eller hva tror dere? Og i de hjem der det bakes kaker til i morgen, kanskje også i 9 ut av 10 tilfeller kvinnen (som også er ansvarlig for dette i tillegg til klær)? Jeg husker aldri at jeg så pappa stresse 16 mai slik mamma alltid gjorde både med klær og mat. Og neimen om jeg tror det er så mye annerledes nå i dag en det var for 30 år siden.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 16-05-13 kl 22:49. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
By the Sea
|
Dette illusterer poenget mitt finfint! Hvorfor er det et problem at jeg stryker skjorter og baker kake i kveld? Mannen har vasket klær, ordnet på kjøkkenet og lagt barn i den samme perioden. Så vi styrer like mye, og det tror jeg er ganske vanlig? Jeg tror kjempemye har forandret seg på 30 år. Jeg kjenner ingen "far leser avisen"-menn. (Selv om jeg vet at de finnes mange steder. Men før fantes de overalt og i alle hjem.)
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kjønn som gruppeOg DER pekte du på en av grunnene til at jeg er feminist og synes det er viktig, Zoe. Jeg ser kvinner som ikke tror de kan og som ikke synes de er pene nok og flinke nok og tynne nok hver eneste dag. Jeg er superbekymret for det voldsomme utseendefokuset blant unge jenter og synes det er fryktelig trist at toppbloggerne i NOrge i dag er duck-face-ungjenter som viser frem hva de har på seg hver dag. Hallo!! Kona til en ganske så middelmådig fotballspiller tjener millioner i året på å være Norges mest lese blogger. Bloggen hennes handler om klær, forrbruk, sko, trening og lLCHF-mat. feminist er et skjellsord og kvinnehatet blomstrer godt synlig på internett.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønn som gruppeJeg må innrømme at jeg synes det er sexy med sånt sinne for feminisme.
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Du kan få et kyss, du også.
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Kjønn som gruppeMen du tiltrekkes vel ikke av alle menn? Du tiltrekkes av noe som er mannlig. Det går på instinkter som lukt og utseende og sikkert kroppsspråk. Men jeg tipper at du også tiltrekkes av noen egenskaper/væremåte som er helt kjønnsnøytrale også, men som du kanskje tenker på som mannlige fordi de innehas av den mannen du tiltrekkes av. Nå synser jeg på dine vegne ut fra slik jeg fungerer selv selvfølgelig.
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Ja og nei.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Kjønn som gruppeKan inntrykket av at det er slik komme av at du (og mange andre) tolker det at f.eks. jeg tar avstand fra å bli kategorisert som en som er spesielt omsorgsfull, kan gjøre mange ting på en gang, er god til og glad i å bake osv. til at jeg tar avstand fra disse egenskapene? For det gjør jeg virkelig ikke. Jeg tar avstand til at alle kvinner skal bli betraktet på den måten (dvs at folk regner med at jeg er slik eller sånn fordi jeg er kvinne, og ikke heller ser på hva jeg som person er god til), men det er selve kategoriseringen og generaliseringen her jeg er imot, ikke egenskapene. Det blir kanskje ofte ikke kommunisert tydelig nok, slik at mange som faktisk har disse egenskapene, føler at de blir sett på som mindre verdt/respektert? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kjønn som gruppeHer i huset lager mannen ALT av mat. Han lager frokost og matpakke til meg og gutta hver dag. Vi sitter hjemme og venter på at han skal komme hjem og ordne middag til oss. Vi sulter nesten ved matboksen. Resten av huslige ting står forøvrig jeg for. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kjønn som gruppeJeg er glad for at jeg har en mann som synes det er en selvfølge at vi deler arbeidsbyrden her hjemme. Vi er nok ganske tradisjonelle på mye, men han lager som nevnt all mat her i huset. Det har mest med mitt noe anstrengte forhold til mat, og har blitt sånn med årene. Gutta er det like naturlig at han ordner med som meg, og vi krangler aldri om hvem som skal gjøre hva eller at den ene er sur fordi den andre ikke gjør nok. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Kjønn som gruppeJeg er enig, det bare har det med å bli sånn at den "arbeid-i-huset"-biten blir veldig mye større enn det den andre sysler med. Spesielt på sikt når barna er blitt noe større, oppgavene setter seg og vips sitter den ene med mye tungt husarbeid mens den andre har noen kjøreoppdrag og dekkskift.
|
![]() |
|
|