|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 11:16. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO
Dette forutsetter at ingen andre må overta oppgavene og lønnes deretter. Det vil jo i prinsippet bety reduksjon i årsverk, og jeg kan vanskelig se at mange går ned i stilling uten at oppgavene også reduseres. Hvis det er sånn at det i offentlig sektor er mange som ikke egentlig er 100 % effektive når de er på jobb, er jo dessuten det litt betenkelig, og et innlegg i debatten om Norges stadig økende offentlige sektor.
|
|
|
#3 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 11:16. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg håper i hvertfall jeg stort sett er så effektiv i min fulle stilling, at det faktisk merkes for arbeidsgiver om jeg for eksempel reduserer arbeidstiden med 40 %.
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Man har vel samme effektivitetsgrad uansett om man jobber fulltid eller deltid?
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
På Emil sin tid gikk jo gamlingene på legd!
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Spesielt i offentlig sektor der mange jobber består i å passe en post et gitt antall timer er det helt sikkert at det ikke hjelper å bli mer effektiv og stikke av etter seks. For da er det ingen til å passe posten de to siste timene.
|
|
|
#9 |
|
Peppy!
|
Hvis du her mener å si at å jobbe redusert er lønnsomt så forutsetter du at kvinnen ikke har en jobb som betyr noe, det gir null verdi. Altså at hennes arbeidsoppgaver ikke trenger å gjøres. Da vil det være riktig at det er mer lønnsomt for staten at hun jobber redusert fordi lønnen er høyere enn skatten. Men det får vi håpe er en bristende forutsetning.
Det vil alltid være mer verdifullt at noen jobber mer effektivt på 6 timer enn på 7,5 time. Men også det vil jeg påstå er en bristende forutsetning. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 11:19. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Nå var det ikke ditt innlegg, men Billas, jeg hadde i tankene i det jeg skrev, men det er snilt av deg å informere om elementær prosentregning likevel. Alltid kjekt å kunne.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJo mer jeg har lest av LO-lederen, jo mer ser det ut til at det hun aller mest vil til livs, er det at kvinner bruker barna som unnskyldning. La de heller bruke egen fritid som unnskyldning heller enn barna. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tror man har funnet ut at man i endel yrker får gjort like mye på 6 timer som på 7,5 time, men det går jo selvsagt ikke i alle typer yrker.
|
|
|
#15 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 11:18. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kvinner og deltid og LODet er masse jobber der det lønner seg mindre å ha to personer i 50 % stilling enn én person i 100 %. To renholdere som jobber halve dagen hver, vil for eksempel være mindre produktive enn én person som gjør jobben alene, siden begge to vil måtte bruke tid på å finne frem utstyr og rydde på plass etterpå, og tiden man bruker på det er lik, enten man har rengjort i tre eller seks timer i løpet av dagen. (Jobber de derimot full dag og deler uka mellom seg, er de like effektive som fulltidsarbeidende.) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 11:19. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Nå var det du som insisterte på å vri diskusjonen over på flisespikking om prosenter, og ikke jeg. Jeg er helt enig at akkurat det aspektet er ganske uinteressant. Men for all del: vi har lang tradisjon for flisespikkere og flisespikking her på FP. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LODet er nå noen, eller jeg i dette tilfeller, skal på banen og opplyse om at veldig mane kvinner (og menn) i det offentlige og ellers også faktisk produserer tjenester vi har behov for, slik som helsetjenester og undervisning og slik, slik at å debattere med utgangspunkt i at det bare er skatten man betaler som genererer verdier til fellesskapet, blir helt merkelig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Er frisk!
|
Det var hyggelig å høre :-)
|