|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne
Det tror jeg også, men som medmenneske er ikke det nok for meg, det spiller ingen rolle hvor logisk og fornuftig og politisk riktig noe er i hodet mitt når jeg ser fattige tiggere hver eneste dag sitte med koppen sin. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Det tror jeg ikke. Når man ser den rasistiske retorikken som folk tillater seg rundt tiggerproblematikken så tror jeg mekanismen går motsatt vei. Det at vi har fått tiggere i Norge, utover en og annen narkis, gjør at vi putselig blir stilt til veggs med velferden vår. Folk blir provosert over at noen våger å være fattige rett foran dem! Og fortsette med det! Det er mye lettere å støtte brønner og vaksiner i et land, lang, langt borte, hvor man slipper å ta stilling til personligheten til dem man hjelper, hvordan de lukter, hvor de bor og hvor de gjør sitt fornødne, hvor hjelp til selvhjelp står i sentrum, og vi kan føle oss greie, gavmilde og flinke til å bidra til at verden går fremover. Uten å måtte faktisk forholde oss til problemet hver eneste dag.
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg gir ikke til tiggere, spesielt ikke de som har mobiltelefon de prater i mens de sitter på en papplate dagen lang. Slike folk er det flere av i nærheten av min jobb, de kommer i varebil hver morgen, fordeler seg ut på faste plasser, går rett når de drar til og fra, men skjelver og bruker stokk ellers i løpet av dagen. I tillegg fordeler de diverse tiggereffekter mellom seg, og de slenger masse søppel rundt der de pleier å sitte.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneHusk forresten at mange som uttaler seg om "fakta" om sigøynere er rumenere. De er ofte så rasistiske at det er pinlig å høre på. Men det føles jo også veldig håpløst å hjelpe et folk som til de grader definerer seg utenfor samfunnet.
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Veldig interessant perspektiv!
|
|
|
#6 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneDet er vel ingen som tror at å gi til tiggere vil gi varig bedring. Men det gir kanskje en oppmuntring der og da, så jeg fortsetter å gi, selv om jeg ikke løser noen strukturelle problemer med det. De som sitter der er mennesker, og det er pinlig at de er så fattige og vi er så rike.
|
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Nei, det vil ikke hjelpe med 20 Kroner. Men hva med å grave litt dypere i lommene? All den tid du mener at nordmenn er så rike at det er pinlig, så synes jeg jo at det bør gå an å bidra med mer til tiggerne, hvis DET er måten man ønsker å minske gapet mellom fattige og rike på.
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg har ikke så ofte penger i lomma, men jeg gir til tiggere - uavhengig av nasjonalitet og kjønn. Jeg er ikke så glad i aktiv tigging, altså når noen følger etter meg - men jeg tåler fint å bli kontaktet og spurt om jeg kan hjelpe med penger "til bussen". |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg syns det er kjempeekkelt å se fattigdommen rett i hvitøyet. Jeg misliker sterkt å måtte forholde meg til det så intenst. Det betyr selvsagt ikke at jeg har noen rett til å slippe det, slik det kan høres ut i den offisielle debatten i blant. Når man vil "tiggeproblemet til livs" så handler ikke det om at "huff, det er jo mer effektivt å hjelpe dem direkte der de bor" men at "jeg vil ikke se folk tigge! Det er ekkelt og ubehagelig og stygt og tar seg ikke ut. Her hos oss!"
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Dette blir i overkant "krig og fred og sånn". Når det gjelder rom, så handler vel mye av utfordringene om kultur også? De aller fleste ønsker vel strengt bare penger fra oss i Norge, ikke utdannelse, skolegang eller hjelp til selvhjelp.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Og det vet du hvordan?
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Og det vet du hvordan hva?
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Hvordan vet du at de bare vil ha pengene våre?
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneEt poeng også er at det jo på ingen måte slik at det bare er å finne seg en jobb. Byråkratiet for å få skattekort selv for briter, polske eller spanske som ikke ser vannkjemmede ut i dress første gangen de går innom skattekontoret på Schweigaardsgate er virkelig helt vanvittig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneDet er vel ingen som mener det er spesielt enkelt å komme til Norge og skaffe seg jobb, bolig og skattekort. Enten man er rumener eller fra en annen økonomisk vanskeligstilt gruppe med begrensede språkkunnskaper i norsk (og engelsk).
|
|
|
#19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jo, jo. Skatt Øst bør selvfølgelig oppføre seg pent mot folk. Men jeg har ikke inntrykk av at det er veldig utbredt blant Oslos tiggere å være erfarne og utdannede arbeidsfolk som stanger i veggen hos byråkratene og har jobber på hånd.
|
![]() |
|
|