|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne
Nei, men når det er så sabla vanskelig for de som faktisk har noe ressurser og et nettverk, så blir det enda fryktelig mye vanskeligere for de uten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Javisst. Men jeg stusser som sagt over om det er konstruktiv politikk å legge til rette for at mennesker uten språkkunnskaper, lese- og skrivekunnskaper, jobberfaring, utdanning etc. skal komme til Norge for å få jobb.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneDet er helt utenkelig at de skal få jobb her. Men det argumenteres likevel stadig med at "kunne de ikke jobbet i stedet". Det kan de ikke, ikke her, ikke i andre europeiske land (der selv det illegale arbeidsmarkedet er oversvømt) og ikke i Romania. Ingen skolegang, ingen tradisjon for lønnsarbeid.
|
|
|
#4 |
|
prokrastinator
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg tror muligens vi snakker om to ulike ting nå. Selvfølgelig skal man følge de etablerte reglene. Men dette angår jo i veldig liten grad tiggerne?
|
|
|
#6 |
|
prokrastinator
Det finnes en og annen slik jobb. Det forekommer meg svært usannsynlig at det finnes velegnede jobber f.eks i Oslo for fem hundre personer uten jobberfaring, språkkunnskap, leseferdigheter og kultur for lønnsarbeid.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneIkke om man ikke kan motta beskjeder for hvordan arbeidet skal organiseres, og kommunisere med kollegaer sånn noenlunde.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg syns det er helt forjævlig hvordan Norge møter kompetente mennesker fra andre land, som både kan og vil bidra. Det gjelder både offentlige etater og arbeidsgivere og rund baut. Vi er latterlig lite imøtekommende og med lite forståelse for at det faktisk kan finnes mennesker som har noe å bidra med her hos oss.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneHer var det veldig mye hummer og kanari i diskusjonen. Jeg er sterkt for arbeidsinnvandring, og å gjøre det enkelt for folk. Men tigging er ikke arbeidsinnvandring, det er prostitusjon uten sex. Det er nedverdigende og degraderende.
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneBarneselgere? Hva selger de?
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneTror Candy mener barn som selger blomster og ting og tang på gaten i en del land?
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneNå ER det vel også tilfelle at det ikke er så rent få som i tillegg til å tigge også bedriver kriminalitet, noe som gjør at til og med de som kunne tenkt seg å betale noen svart for å klippe gresset eller noe kvier seg for å gjøre det.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg innrømmer at jeg har fordommer mot utenlandske tiggere. Jeg er ikke stolt av det, men skammer meg heller ikke. Jeg har ikke et problem med at andre har et annet syn på det, og respekterer at vi står mot hverandre. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJa, det er mulig jeg sporet av, jeg brukte antageligvis anledningen til å blåse ut med grunnlag i hva jeg har lest i sånne forferdelige avisnettdebatter. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg tror ikke tiggerne kan få seg jobb i Norge. Derfor er argumentet fra folk som mener de kan være her på likt grunnlag som andre arbeidsinnvandrere ugyldig.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg vet virkelig ikke. Men jeg er helt sikker på at det ikke er noen fremtid så lenge hun sitter her. Ikke for barna hennes heller.
|
|
|
#17 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggernehttp://www.coe.int/t/dg4/education/r...eschool_en.asp |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneAnnemede, nå blander du i en viss grad de norske sigøynerne og de som kommer for å tigge fra Romania. De som kommer for å tigge er ikke nødvendigvis nomader uten ønske om skolegang.
|
|
|
#19 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er eller var i det minste mange som dropper ut av skolen, blant annet på grunn av manglende kunnskap eller kjennskap til majoritetsspråket. Det er også et problem, som kanskje kan sammenlignes med problemet serberne hadde i Kroatia,at de blir sett på som mindre intelligente, noe som fører til at majoritetsbefolkningen ikke ønsker å omgås minoriteten. Men også det at romanibefolkningen til en viss grad har skepsis mot hvite mennesker. Jeg vet ikke om det er gyldig lenger da. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
De har mange av de samme utfordringene i Øst-Europa. De sliter med å få romfolk til å se verdien av skolegang i det hele tatt. De bor i fattigslige områder som er bygget opp av myndighetene, men det blir ikke tatt vare på. Er det noen som husker de raserte sigøynerboligene i Oslo? Eller problemet med å få barna på skolen, tross mye oppfølging fra eget sigøynerkontor og andre instanser. Eller at butikkene nærmest stengte i Oslo sentrum når det ble slått leir. Det er mange års historikk som skaper de myter, holdninger og fordommer som man ser idag.
|
![]() |
|
|