Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-13, 16:36   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Partiet ditt er så stolt av deg!

Jeg vet!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 17:11   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir oppgitt over argumentet "Folk må få bestemme selv" som om det er slik i alle yrker at menn kan velge foreldrepermisjon om det blir helt frivillig. I mitt yrke hadde det blitt slutt på dagen at mennene hadde tatt permisjon, ikke fordi de ikke har lyst, de fleste av dem gleder seg skikkelig, men fordi de ikke hadde turt. Det er så hard kamp om de faste jobbene, at de ikke hadde tatt sjansen.

Dessuten er det så fleksibelt,de kanjo ta ut tiden som annenhver fredag over tre år feks. Fedrekvoten er et gode, som folk kan si ja eller nei til. Jeg er helt imot å fjerne den.

Gammel 01-08-13, 17:43   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg blir oppgitt over argumentet "Folk må få bestemme selv" som om det er slik i alle yrker at menn kan velge foreldrepermisjon om det blir helt frivillig. I mitt yrke hadde det blitt slutt på dagen at mennene hadde tatt permisjon, ikke fordi de ikke har lyst, de fleste av dem gleder seg skikkelig, men fordi de ikke hadde turt. Det er så hard kamp om de faste jobbene, at de ikke hadde tatt sjansen.

Dessuten er det så fleksibelt,de kanjo ta ut tiden som annenhver fredag over tre år feks. Fedrekvoten er et gode, som folk kan si ja eller nei til. Jeg er helt imot å fjerne den.

Mens i andre yrker kan det være vanskelig å ta ut den forbeholdte kvoten, enten for mannen eller kvinnen. Da mister man den. Det er ikke som om begge kvotene kom på toppen av den eksisterende felles foreldrepermisjon, mesteparten ble kjønnsbestemt innen den som var der.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:18   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Mens i andre yrker kan det være vanskelig å ta ut den forbeholdte kvoten, enten for mannen eller kvinnen. Da mister man den. Det er ikke som om begge kvotene kom på toppen av den eksisterende felles foreldrepermisjon, mesteparten ble kjønnsbestemt innen den som var der.

Ja. Min nåværende kjæreste har måttet gi fra seg permisjonen tre ganger. Han har et håndverkeryrke der han er en av fem i fylket, og det alle andre i samme båt driver for seg selv. Han kan ikke ta fri i ukesvis for de deltidsansatte kan ikke gjøre hans jobb, og vikarer finnes ikke. Og han er ikke alene om å være i den situasjonen. Problemet er vel her ikke selve ordningen ned fedrekvoten, men at det er så vanvittig vanskelig å få den overført på mor i slike tilfeller.

(Og nei, mannen kan heller ikke være syk, jeg har kjørt ham til legevakten med så sterke smerter at han lå på gulvet og vred seg - han gikk på jobb med sterke smertestillende. Og nå i sommer var han på jobb to halve dager i løpet av de 2,5 ukene med ferie han tok.)

Jeg er vel ikke mot fedrekvoten. Men jeg synes det er snodig at far har flere øremerkede uker enn mor. Og synes som sagt det burde være en viss fleksibilitet. Begge veier. Jeg vet om mødre (adopsjon) som ikke har fått overføre de to ukene etter "fødselen" til far fordi mor MÅ ha dem.

Forøvrig er det tragisk at menn må tvinges til å ta permisjon. Og så skulle jeg ønske at det var valgfrihet og at folk valgte rett av seg selv.

Gammel 02-08-13, 16:36   #5
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er vel ikke mot fedrekvoten. Men jeg synes det er snodig at far har flere øremerkede uker enn mor. Og synes som sagt det burde være en viss fleksibilitet. Begge veier. Jeg vet om mødre (adopsjon) som ikke har fått overføre de to ukene etter "fødselen" til far fordi mor MÅ ha dem.

Det høres usannsynlig ut. Vi har gått rett i permisjon begge to etter adopsjonene. Det var aldri spørsmål om fedrekvote eller mors uker når vi delte hele permisjonen 40/60. Akkurat som at de tre ukene med permisjon før fødsel utgår ved adopsjon, utgår også de to ukene øremerket mor etter.

Gammel 02-08-13, 18:08   #6
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

:

Det er nye regler nå og far og mor har like mange øremerkede uker.

Sånn ellers er jeg veldig enig med Pøbelsara, esme m.fl. her.

Gammel 01-08-13, 17:45   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

J

Det er da man får 7 mnd gamle babyer i barnehage. Jeg er ikke helt enig med deg der, men jeg mener likevel at fedrekvote er det minste ondet om man skal si det sånn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.