|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg blir oppgitt over argumentet "Folk må få bestemme selv" som om det er slik i alle yrker at menn kan velge foreldrepermisjon om det blir helt frivillig. I mitt yrke hadde det blitt slutt på dagen at mennene hadde tatt permisjon, ikke fordi de ikke har lyst, de fleste av dem gleder seg skikkelig, men fordi de ikke hadde turt. Det er så hard kamp om de faste jobbene, at de ikke hadde tatt sjansen.
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Mens i andre yrker kan det være vanskelig å ta ut den forbeholdte kvoten, enten for mannen eller kvinnen. Da mister man den. Det er ikke som om begge kvotene kom på toppen av den eksisterende felles foreldrepermisjon, mesteparten ble kjønnsbestemt innen den som var der.
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
Ja. Min nåværende kjæreste har måttet gi fra seg permisjonen tre ganger. Han har et håndverkeryrke der han er en av fem i fylket, og det alle andre i samme båt driver for seg selv. Han kan ikke ta fri i ukesvis for de deltidsansatte kan ikke gjøre hans jobb, og vikarer finnes ikke. Og han er ikke alene om å være i den situasjonen. Problemet er vel her ikke selve ordningen ned fedrekvoten, men at det er så vanvittig vanskelig å få den overført på mor i slike tilfeller.
![]() |
#5 |
Fola Blakken
|
Det høres usannsynlig ut. Vi har gått rett i permisjon begge to etter adopsjonene. Det var aldri spørsmål om fedrekvote eller mors uker når vi delte hele permisjonen 40/60. Akkurat som at de tre ukene med permisjon før fødsel utgår ved adopsjon, utgår også de to ukene øremerket mor etter.
![]() |
![]() |
#6 |
nju nja njo
|
Det er nye regler nå og far og mor har like mange øremerkede uker.
![]() |
#7 |
maler
|
Det er da man får 7 mnd gamle babyer i barnehage. Jeg er ikke helt enig med deg der, men jeg mener likevel at fedrekvote er det minste ondet om man skal si det sånn.
![]() |
|
|