|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Er det noen som har sagt noe om å straffe folk som er lenge oppe om kveldene? (Det er jeg jo forsåvidt selv også..) Folk må gjerne sove til 12.00 og jobbe ettermiddags-og nattskiftet for min del, arbeidet trenger heller ikke være fysisk krevende. :raus: Men noe må de jobbe med, søknadsskriving og dulling med saksbehandler på NAV har ingenting med arbeidstrening og aktiviet å gjøre, synes jeg. Det funker ikke, rett og slett. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet jeg ønsker meg i forhold til satsing på sosialhjelpsmottakere er mer fokus på familier. 75 prosent av barna av langtids stønadsmottakere ender faktisk selv opp med å motta stønad. Det er utrolig viktig at man får jobbet godt og bredt med fattige familier. Det bør fungere bedre mellom Nav, kommunale tjenester, helsestasjoner og BFT. Hele familien må ses på og det kan ikke være sånn at barna i disse familiene kan bli kastet ut av bhg om foreldrene ikke betaler. Det er her jeg tror man har mest å hente på sikt. En gutt som bor hjemme og har droppet ut av vgs får nesten ingenting i mnd, mens en familie kan dra mange hundre tusen i året. Tenk hvilken betydning det vil ha om man klarer å gjøre noe med en familie på fem barn. Det e rmange sparte kroner i fremtiden og ikke minst noe med livskvaliteten til de det gjelder. Aktivitet og økonomisk rådgivning for foreldre og gjerne større bruk av tvang enn i dag. Selv om det i en periode gjør at de kanskje føler seg umyndiggjort. Spesielt når det gjelder husleie,strøm og barnehageregninger. Mange opparbeider seg store restanser og ungene blir kastet ut fra bhg. Det krever økt bevissthet blant saksbehandlere som jobber med voksne som har barn og det krever større fleksibilitet og åpenhet mellom etatene. Vanskelig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen hvor finner jeg dokumentasjon på at 40% av sosialhjelpsmottakerne er friske, arbeidsføre (latsabber)?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Føler du det ikke bare på deg da?
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
AT alle de andre unntatt meg som har eller har fått ytelser av NAV er latsabber, mener du? Joda.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
http://www.ssb.no/soshjelpk/
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingOg ser man på tallene så er det faktisk ikke snakk om mer enn 46000 som har sosialstønad som viktigste kilde til livsopphold. Resten av tallene handler om dem som får stønader som tilskudd. En god del av disse er vel også forsørget av andre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Og det tolker du som at de er arbeidsføre og friske?
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Ja, jeg vil anta at kategorien ikke arbeidssøkende vil dekke de som ikke er i stand til å arbeide. Det er snakk om ca 30% som settes i denne kategorien.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Hvis du ser på de tallene jeg har funnet (som riktignok er eldre) så er det 35% som er sysselsettingseksludert, så det går sånn ca i hop. (Men jeg er i likehet med pøbelsara ikke helt overbevist om at de menneskene som ser ut som de kan arbeide kan det.)
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingKan heller sende dem på "Dagisen", eller hva det nå heter der hvor man kan få seg jobb for en dag av gangen. Snømåking er tross alt veldig sesongbetont. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg liker ikke utspill av den typen som Høyre og Frp kommer med her. Men, jeg tror det er en uting at unge mennesker ikke har noe å gjøre på, selv om de har all verdens gode grunner til å leve på offentlige overføringer. Å måke snø, rydde i parken, blablabla - det høres ut som straffetiltak. Jeg kunne ønske at man kunne vinkle dette litt annerledes. Fra et helseperspektiv kan det umulig være sunt at unge mennesker får muligheten til å gjøre ingenting over veldig lang tid. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er jeg enig i. Det som er så synd er at det fremstilles som om ingen noengang har tenkt tanken at man må hjelpe unge folk som faller utenfor innenfor igjen. Og at folk tror at det er sant.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Jeg er enig i dette.
|
|
|
#15 |
|
En, av to-tre
Men blir de dyrere enn de allerede er? Sist redigert av Darth : 29-08-13 kl 13:10. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Jeg vil tro det generer flere brukere iallefall. Av unge uten inntekt er det bare en viss prosent som mottar sosialstøtte mens mange lever på foreldre, familie, kjæreste og ektefelles inntekt. Så fort det lanseres et tilbud om penger for å gjøre et arbeid så vil det bli et reelt valg for mange flere enn de som mottar støtte i dag.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Ja, de blr da det? Dette er allerede i bruk i dag. Før kalte de det vernete bedrifter, men litt googling viser at navnerommet tydligvis er endret. (sitatet er fra wikipedia)
Som du ser så får arbeidssamvirket driftstilskudd, så noe må det jo koste?
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
(Ser jeg ble litt kort der) De som jobber skal vel fremdeles få penger (og gjerne mer også?) + at bedriften skal ha penger + at de som organiserer søknader skal ha penger.
|
|
|
#19 |
|
En, av to-tre
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHar vi råd til at godt over førti prosent av de som begynner på yrkesfag ikke fullfører (fagbrev eller påbygg)? Sju år etter at disse elevene begynte på videregående er fortsatt nærmere førti prosent av dem utenfor arbeidsliv/utdanning. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingProblemet med dem som dropper ut av yrkesfag må tas på alvor, men der vil det ikke hjelpe mye å sysselsette sosialhjelpsmottakere. |
|
|
|
![]() |
|
|