Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Paleo

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-13, 12:31   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Paleo

Steinalderkost

Noen som har prøvd seg på dette?

Jeg vil gjerne høre pluss og minus med dette og mest av alt høre om deres erfaringer og om noen har merket noen endringer i form/helse?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 13:07   #2
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paleo

Jeg har ikke prøvd og kunne ikke tenkt meg å prøve heller, men jeg lurer på hva du ønsker med å gå på en slik diett? Rent kjøtt, fisk, grønne grønnsaker, nøtter og frukt som slike dietter består av er det vel greit nok å bare bruke uten at man nødvendigvis trenger å følge en bestemt diett/retning?

En ting man skal være obs på er nyrene har jeg skjønt. Steinalderkost har visst en økt risiko for nyresteindannelse.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 13:36   #3
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Det er det samme som lavkarbo, bare at Paleo ikke inkluderer melkeprodukter og at man kan spise noe frukt.

Husk å drikke mye, det er viktig for nyrene.

Jeg har levd lavkarbo i tre år og har det mye bedre i mageregion, bedre/mindre allergi, bedre bihuler, høyere energinivå og en slankere, sterkere kropp.

www.kostdoktorn.se lever Paleo og er en bra LCHF (lowcarbhighfat) blogg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 14:38   #4
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for innspill. Hvorfor er det "hardt" for nyrene med ett slikt kosthold?

Grunnlag for å prøve er fordi jeg er syk (med svimmelhet, mageproblemer og i uteblitt mensturasjon i lange perioder - altså i veldig ubalanse i kroppen) - jeg har tatt allverdenstester hos vanlige leger som ikke finner noen feil, annet enn krystallsyke hos privat øre,nesehals lege. Jeg klarer ikke å jobbe og blir lei av å "bare gå syk" da legene ikke har noen tiltak for formen og så lenge det ikke er dem som må leve sånn så bryr det dem tydlig ikke stort.

Gammel 02-09-13, 14:40   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Men har du forsøkt å spise flere ting i stedet for færre? Er det ikke like sannsynlig at kroppen reagerer på for lite mat? Det kostholdet du har hatt de siste par årene har jo allerede vært ganske restriktivt, eller tar jeg feil?

Gammel 02-09-13, 14:44   #6
konsulenten
Passiv

Standard

I steinalderen spiste folk det som er naturlig for mennesker å spise og som vi er tilpasset. Skjønner ikke helt hvorfor man skulle få nyrestein av det? Var nyrestein et utbredt problem i steinalderen? (Kanskje det er derfor det heter steinalderen ).

Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 14:47   #7
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har spist paleo i 4,5 år og stortrives med det.

Kan noen komme med noe forskning som støtter teorien med nyresteiner? Hr enda ikke sett noe gode studier på det.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 14:50   #8
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

I steinalderen spiste folk det som er naturlig for mennesker å spise og som vi er tilpasset. Skjønner ikke helt hvorfor man skulle få nyrestein av det? Var nyrestein et utbredt problem i steinalderen? (Kanskje det er derfor det heter steinalderen ).

Ja, synes også det hørtes litt rart ut.

Jeg har lest endel om Paleo tidligere, og aldri fått noen intrykk av sykdomsbilde i forhold til det - det kreves jo litt å få til ett "ekte steinalderkosthold" da jeg ikke er noen jeger...

Lavkarbo ønsker jeg ikke (ihvertfall ikke i form av å spise masse fløte og bacon) så aldri kommet meg dit at jeg har begynt på det.

Synes det er vanskelig å skulle "gi opp" korn med bær, nøtter, frø nå med soya eller mandelmelk - tidligere brukte jeg melk/kefir ol. Også spiser jeg innimellom rundstykke til frokost (ellers aldri brødmat, ferdigmat, poteter, pasta, ris eller lignende)

Gammel 02-09-13, 14:51   #9
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg har spist paleo i 4,5 år og stortrives med det.

Kan noen komme med noe forskning som støtter teorien med nyresteiner? Hr enda ikke sett noe gode studier på det.

Så spennende!

Hvordan er formen din, og hvorfor begynte du?

Tror du det kan ha noe for seg med mine plager?

Gammel 02-09-13, 14:53   #10
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Men har du forsøkt å spise flere ting i stedet for færre? Er det ikke like sannsynlig at kroppen reagerer på for lite mat? Det kostholdet du har hatt de siste par årene har jo allerede vært ganske restriktivt, eller tar jeg feil?

Jeg spiser ganske masse forskjellig mat jeg egentlig. Vil vel si det er rimelig variert da jeg er altetende - bare unngår å spise ferdigmat (så godt jeg kan), og holder meg unna pasta, ris, poteter og helt hvetemel (gluten) og sukker.

Jeg liker godt å lage mat så vi spiser ganske så variert. Og jeg spiser mye havregryn med bær, nøtter og frø.

Jeg prøver å spise litt ekstra nå om dagen for å gå opp ett par kilo også

Jeg tenker ikke starte på paleo for å innskrenke inntaket av mat, men for å forhåpentligvis bli bedre, om jeg ikke blir det så trenger jeg jo ikke å spise sånn i all evighet heller.

Det finner jo kjempe masse kjøtt, grønnsaker, egg og nøtter man kan lage mye godt av

Gammel 02-09-13, 15:02   #11
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært mer eller mindre paleo i et par år nå, og har merket bedring av diverse småplager jeg hadde før. Blodsukkeret er mer stabilt så jeg er ikke svimmel støtt og stadig. Kvisene, som jeg har slitt med siden tenårene er borte. Jeg blir ikke sulten annenhver time og supergretten når jeg er sulten. PMSen er bortevekk.
Nå hadde jo ikke jeg store problemer før da, men jeg har lest om mange som har hatt store problemer og blitt mye bedre, eller helt bra, av å legge om kostholdet.
Jeg liker godt www.marksdailyapple.com Mye bra info der. Jeg er også med i en Facebook gruppe som heter Primal Norway.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 15:10   #12
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyresteinsrisiko kommer av økt inntak protein og høy-oksalatinntak.

Jeg har lest en del om steinalderkost og synes mye av argumentasjonen er helt på bærtur for å si det mildt. Reduksjon av karber er ok, men å bruke steinaldermenneskers kosthold som mal for det moderne menneskets behov er ikke noe jeg blir overbevist av.

Steinaldermennesker levde på en annen måte, døde mens de var unge og de sterkeste overlevde.

At ketogen kost kan funke for mye og mange kan jeg være med på, men ut i fra det jeg har lest tidligere Nip tror jeg ikke det er veldig lurt å redusere i kosten uten å virkelig ha tett oppfølging av helsepersonell som følger opp.
Dietter med lite karbohydrater kan gi dårligere opptak av enkelte viktige stoffer og det er ikke uten grunn at det anbefales ganske store tilskudd ved enkelte steinalderlignende dietter.

Næringsinnholdet i frukt og grønt kan heller ikke sammenlignes nå og da. Ei heller brukes like mye av lokale nyttevekster nå.

Gammel 02-09-13, 15:16   #13
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nyresteinsrisiko kommer av økt inntak protein og høy-oksalatinntak.

Jeg har lest en del om steinalderkost og synes mye av argumentasjonen er helt på bærtur for å si det mildt. Reduksjon av karber er ok, men å bruke steinaldermenneskers kosthold som mal for det moderne menneskets behov er ikke noe jeg blir overbevist av.

Steinaldermennesker levde på en annen måte, døde mens de var unge og de sterkeste overlevde.

At ketogen kost kan funke for mye og mange kan jeg være med på, men ut i fra det jeg har lest tidligere Nip tror jeg ikke det er veldig lurt å redusere i kosten uten å virkelig ha tett oppfølging av helsepersonell som følger opp.
Dietter med lite karbohydrater kan gi dårligere opptak av enkelte viktige stoffer og det er ikke uten grunn at det anbefales ganske store tilskudd ved enkelte steinalderlignende dietter.

Næringsinnholdet i frukt og grønt kan heller ikke sammenlignes nå og da. Ei heller brukes like mye av lokale nyttevekster nå.

Men har det "moderne mennesket" genetisk sett egentlig forandret seg så mye at vi skulle ha godt av å spise anderledes?

Sånn jeg forstår det har jo alle livstilsykdommene kommet i den moderne tid. At steinaldermennesket døde tidligere har jeg også prøvd å lese endel om for å forstå og jeg forstår det sånn at det ikke nødvendigvis stemmer. Ja, i dag har vi mange metoder for å holde oss i livet lenger pga medisiner osv (som forsåvidt vi trenger pga dårlig kosthold) og om vi lever lenger så betyr jo ikke dette at livskvaliteten er bedre i dag.

I tillegg døde vel mange av andre ting i steinalderen enn av kostholdet, så hvilken rolle spiller egentlig statestikken?

Gammel 02-09-13, 15:27   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har ikke et eneste sted fått en god forklaring på hvordan man kan beregne steinaldermenneskers inntak av mat. Det man vet er at det er forskjell på ulike folkegrupper. Steinaldermennesker levde av det som var tilgjengelig og livsstilen var garantert annerledes enn vår. Ulike folkegrupper har for eksempel utviklet ulik forbrenning.
Skal nordboere legge seg på en ren nordisk steinalderdiett? Er det like sunt å spise fisk nå som det var da? Hvordan påvirker andre ytre faktorer? Hva med utviklingen som har skjedd i plante og dyreverden siden den tid?

Men for all del. Det er bare å prøve og om det funker og kroppen kommer i balanse så er det genialt.
Bare pass på at du spiser nok og så variert som mulig.

Gammel 02-09-13, 15:27   #15
konsulenten
Passiv

Standard

Andre dyr spiser det samme nå som de alltid har gjort, hvorfor skal mennesker være annerledes? Løver spiser gaseller og det har de alltid gjort. Men se hva som skjer med huskattene som nå får moderne kattefór, de blir overvektige og får diabetes. De burde spise det de alltid har gjort og ikke søpla i butikken. Samme gjelder mennesker. Mener jeg. Tjo hei.

Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 15:35   #16
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Andre dyr spiser det samme nå som de alltid har gjort, hvorfor skal mennesker være annerledes? Løver spiser gaseller og det har de alltid gjort. Men se hva som skjer med huskattene som nå får moderne kattefór, de blir overvektige og får diabetes. De burde spise det de alltid har gjort og ikke søpla i butikken. Samme gjelder mennesker. Mener jeg. Tjo hei.

Det er jo fullstendig feil. Andre dyr spiser slettes ikke det de alltid har gjort. Vilt gjør det til en viss grad, men lever dere bare på viltkjøtt?
En annen ting er det faktum at dyr gjennom avl er veldig ulike sine steinalderslektninger og planter er ulike pga årtusener med kultivering.

Gammel 02-09-13, 15:38   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man spiste vel det man fikk tak i for å overleve, ikke nødvendigvis alt som var bra for en? Gjennomsnittsalderen var jo heller ikke noe å hige etter..

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 15:42   #18
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Man spiste vel det man fikk tak i for å overleve, ikke nødvendigvis alt som var bra for en? Gjennomsnittsalderen var jo heller ikke noe å hige etter..

Alderen hadde jo nødvendigvis INGENTING med maten og gjøre da?

Nå spiser man jo sjelden for å overleve da tilgang på mat ikke er noe problem, men lever på alt som ikke er bra for en ?

Gammel 02-09-13, 15:55   #19
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Dere som er så skeptiske til paleo, og eventuelt lavkarbo:

Hvilke av disse matvarene er essensielle for mennesker: sukker, (hvete-)mel, meieriprodukter, halv- og hel-fabrikata?

Jeg er en enkel sjel, men i mine øyne er et paleokosthold i bunn og grunn ganske ensbetydende med at man kutter disse matvarene. Jeg har faktisk også lest at enkelte tar med meieriprodukter i paleokostholdet sitt. Og da er man i grunnen over på lavkarbokosthold, bortsett fra at lavkarbo i tillegg inneholder lite frukt.

Personlig tror jeg ikke det er noe problem å erstatte de nevnte matvarene med andre matvarer som dekker næringsbehovet vårt. Hvis det skulle være noe problem, er det i så fall at man i enkelte tilfeller må vite hvilke matvarer man må spise i stedet for de man kutter ut, for å erstatte de næringsstoffene man mister ved å kutte ut noen matvarer. Den kunskapen går det an å tillegne seg når man er bevisst på det.

Sist redigert av ElinM : 02-09-13 kl 16:03.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 15:59   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg er ikke skeptisk til lavkarbo, men jeg er skeptisk til en del av steinalderargumentasjonen. Jeg ser heller ingen grunn til at mennesker flest skal kutte alt av kornprodukter. Sukker og hvitt mel er ikke sunt, men bønner (som en del paleofolk mener man må kutte), fullkornsprodukter osv ser jeg ikke umiddelbart at folk bør kutte fra kosten bare fordi steinalderfolk ikke spiste det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.