Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er lekser overgrep mot barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-13, 22:54   #1
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er lekser overgrep mot barn?

Her skal det leses minimum 15 min hver dag, i tillegg så hadde han i dag med norskbok, det tok lang tid å gjøre de 3 sidene for det var mye skriving.
De sender med engelsk på mandager, matte på tirsdager osv.
I tillegg skal det øves på ordene som skal være med i diktat på fredager. De skal leses, skrives og litt tilå så skal de øve på ukens sang hver dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:26   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det blir feil at foreldrene skal gå ned i stilling for at ungene skal få gjort lekser altså. Ærlig talt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 23:02   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns det blir feil at foreldrene skal gå ned i stilling for at ungene skal få gjort lekser altså. Ærlig talt.

Mens jeg synes det blir feil å kutte ut lekser fordi poden skal gå på fotballspeiderturnekorps, eller fordi mor og far skal ha råd til to biler, hytte og sydentur.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:26   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Førsteklassingen min hadde i fjor en dag å skrive om det som hadde skjedd i helga (vi brukte en time til sammen med tegning) og en dag å skrive ti ord med ukens bokstav (max 10 minutter). I tillegg hadde de leselekse (1 kort side) som skulle leses noen ganger i løpet av uka.

Tidsbruk på en uke: Ca halvannen time.

(I tillegg leste hun minst 30 minutter på senga hver kveld, men det teller jeg ikke med som leksetid altså).

Gammel 05-09-13, 22:58   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 2. Klassing skal også lese 15 min hver dag. Pluss litt matte og noe norsk. Men det er ikke hver dag. Akkurat nå har han passe mengde lekser.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 23:05   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine har brukt en time daglig på lekser på 1. trinn. Eldstemann fordi han er petimeterisk anlagt og ville gjøre alt ordentlig. Og toern fordi han var sliten og ikke ville lekser og brukte veldig lang tid på alt i tillegg til at han fikk ekstralekser fordi han ikke greide å henge på på skolen også.

Hvis det er lekser bare for vanen sin del så holder det med leselekse tenker jeg. Det er helt greit.

Mine barn har lagt seg kl 19 på 1. og 2. trinn. De trenger mye søvn. 6.-klassingen legger seg 20.30, og det er egentlig litt for sent for han.

Gammel 05-09-13, 23:41   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 7-klassing legger seg 20. Frivillig, altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:26   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har tenkt litt på denne diskusjonen (og fleire andre diskusjonar) og i eit historisk perspektiv, er jo dette med to fulltidsarbeidande foreldre i same familie eit relativt nytt fenomen. Lekseordninga slik ho er i dag, er tilpassa ein kultur kor mødrene ofte var heimeverande eller deltidsarbeidande og kor barn gjerne kom heim og møtte voksne istadenfor å gå på SFO.

Eg synest likevel argumenta for å lære gode arbeidsvaner, lære å strukturere og arbeide på eiga hand og dagleg pugging av puggemateriale er så viktige at dei må ivaretas. Elevane vil tape på å ikkje ha gode arbeidsvanar, når arbeidsmengda blir større. Det vil bli beintøft å skulle lese tre kapittel til historieprøve på ungdomstrinnet, viss dei ikkje har trent på å strukturere arbeid sjølv.

Samtidig er det stor forskjell på å gjere dette mellom 14-16 og mellom 17-19. Akkurat konkrete løysingar på å legge til rette for at det er rom for denne ferdigheitstreninga som leksene inneberer, har eg ikkje. Heildagsskule er eit alternativ, men det er eit enormt sprang frå den bemanninga og rekrutteringa læraryrket har i dag, til det heildagsskulen vil kreve. Men eg ser jo argumenta om at ettermiddagen er kort og at barna kjem mykje seinare heim nå, enn i "gamle dager".

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 12:08   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har tenkt litt på denne diskusjonen (og fleire andre diskusjonar) og i eit historisk perspektiv, er jo dette med to fulltidsarbeidande foreldre i same familie eit relativt nytt fenomen. Lekseordninga slik ho er i dag, er tilpassa ein kultur kor mødrene ofte var heimeverande eller deltidsarbeidande og kor barn gjerne kom heim og møtte voksne istadenfor å gå på SFO.

Eg synest likevel argumenta for å lære gode arbeidsvaner, lære å strukturere og arbeide på eiga hand og dagleg pugging av puggemateriale er så viktige at dei må ivaretas. Elevane vil tape på å ikkje ha gode arbeidsvanar, når arbeidsmengda blir større. Det vil bli beintøft å skulle lese tre kapittel til historieprøve på ungdomstrinnet, viss dei ikkje har trent på å strukturere arbeid sjølv.

Samtidig er det stor forskjell på å gjere dette mellom 14-16 og mellom 17-19. Akkurat konkrete løysingar på å legge til rette for at det er rom for denne ferdigheitstreninga som leksene inneberer, har eg ikkje. Heildagsskule er eit alternativ, men det er eit enormt sprang frå den bemanninga og rekrutteringa læraryrket har i dag, til det heildagsskulen vil kreve. Men eg ser jo argumenta om at ettermiddagen er kort og at barna kjem mykje seinare heim nå, enn i "gamle dager".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:36   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Nokons siste innlegg er det skarpeste i denne debatten. Det er noe med å innse at samfunnet er som det er, og at kanskje må institusjonene rundt barna endre seg etter samfunnsutviklingen. Å sutre over at barna har så mange fritidsinteresser og at folk er så travle er ekstremt lite konstruktivt. Man må forholde seg til samfunnet sånn det er nå og legge bak seg hvordan det var for 15-30 år siden da vi var små.

Jeg blir litt irritert av uttalelser som at "ungene leker ikke lenger nå for tiden". Jo - de gjør faktisk det, men de leker ikke sånn som vi gjorde da vi var små. At det skal være så merkelig at ungenes hverdag, lek, sosialisering og oppvektstvilkår endres når samfunnsstrukturen endres.

Det er bare å innse det - 1977, 1985, 1993 og 1997 er BORTE for alltid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:39   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra skrevet Røverdatter.

Mine barn har mye mer uorganisert lek ute enn jeg selv hadde på samme alder. Jeg var en lesehest som helst gjemte meg inne med en bok. Døtrene mine leker mye mer, både ute og inne. Nå når de er ferdige med SFO så har de også masse tid sammen eller med venninner mellom at skolen er ferdig og at vi kommer hjem. De er ferdige på skolen 13.45 og skal stort sett være hjemme til middag kl. 17. Og når de gikk på SFO så var det der venninnene var og der den uorganiserte leken foregikk. Det er ikke sånn at leken må være i gaten for å være "god nok".

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:45   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har heilt rett i det, Røverdatter. Men det betyr ikkje at den ferdigheitstreninga leksene gir ikkje er like viktig. Og det er her eg synest det blir vanskeleg. Det er så mange som slit med å henge med når dei kjem til vidaregåande, fordi dei mangler desse ferdigheitene. Elevar som stort sett har vore flinke, effektive og seila gjennom grunnskulen utan stor arbeidsinnsats, som gjerne er svært auditive og lærer godt gjennom undervisning, går gjerne ned frå 5 til 3 i basisfag, fordi dei manglar trening i struktur og arbeidsvanar. Og eg trur ikkje lekseordninga, slik ho er i dag, er ein god måte å trene opp dette på. Men eg trur det er viktig å utvikle metodar for å lære barn å jobbe meir sjølvstendig og ta meir ansvar for læring i tidleg alder, slik at dei har trening i dette når pensummengda blir stor.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:50   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mine barn har mye mer uorganisert lek ute enn jeg selv hadde på samme alder. Jeg var en lesehest som helst gjemte meg inne med en bok. Døtrene mine leker mye mer, både ute og inne. Nå når de er ferdige med SFO så har de også masse tid sammen eller med venninner mellom at skolen er ferdig og at vi kommer hjem. De er ferdige på skolen 13.45 og skal stort sett være hjemme til middag kl. 17. Og når de gikk på SFO så var det der venninnene var og der den uorganiserte leken foregikk. Det er ikke sånn at leken må være i gaten for å være "god nok".

Jeg har også en datter som leker mye med andre og er veldig sosial mellom 14.00 og 17.00. Den tiden er helt uorganisert og selv om de nå snart er 11 så er det mye lek i det de driver med.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 13:54   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg har også en datter som leker mye med andre og er veldig sosial mellom 14.00 og 17.00. Den tiden er helt uorganisert og selv om de nå snart er 11 så er det mye lek i det de driver med.

Jeg er så enig i alt du sier her Røverdatter. Og vil føye til at min eldste har det likedan, hun gjør også mye av leksene i denne perioden, men de lengste og vanskligste står gjerne igjen til vi voksne er hjemme mellom 17 og 18 engang. Så skal middag lages. Jeg må si at det står en stor ubrukt ressurs igjen i denne perioden slettes ikke stemmer for vår del. Jeg har ikke en eneste egen fritidsaktivitet, så kveldene våre tas ikke av det heller. Jeg jobber mye og er egentlig ganske sliten når kvelden kommer, jeg er ikke flau over å si det heller.

I USA har de "Study hall" hvor man gjør skolearbeid, har de ikke? Jeg mener det kan være flere måter å løse egenarbeidsdelen på, det er ikke enten lekser eller heldagsskole. Litt lekser går sikkert fint for de fleste, men slik det er hos oss går det timer hver kveld, det er mye mer omfattende enn jeg trodde før jeg selv fikk skolebarn. Har en i sjette og en i fjerde. Må også ta med at jeg tror det er store forskjeller på landsbasis også, hva som pålegges hjemmet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:14   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er 8 åringen kun med på en aktivitet av gangen. Akkurat nå er det litt overlapp med fotball og sang/dama. Men fotballen er ferdig iløpet av september.
Jeg har hele tiden sagt til henne at en organisert aktivitet er nok, men det er jenter i klassen som er med på både 3 og 4. Ikke skjønner jeg at det går.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 19:12   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg en skikkelig lekserevisjon på nasjonalt nivå. Vi har en del forskning, så bare sett i gang en grundig evaluering i fagmiljøet med påfølgende veiledere og retningslinjer. Jeg vil sikre et klart mål med leksene, og hvordan man best oppnår det, samt unngå tilfeldige lekser fordi "sånn har vi alltid gjort det" eller "det krever foreldrene".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.