Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Spilling og pc - femåring

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-13, 09:11   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Spilling og pc - femåring

Vi har en på fem og et halvt som ikke kan å bruke pc noe særlig og heller ikke nettbrett o.l. Han har en ds, men ikke så ofte i bruk. Han kan se film o gav og til spiller han på Wii. Jeg tror han egentlig kan mye mindre enn mange jevnaldrende på denne fronten. Mannen har holdt litt igjen (det har ikke vært noe uttalt ønske heller altså) for han tenker at fort blir mer enn nok skjermtid. På den annen side så ser jeg at hans søskenbarn som er mye yngre behersker både Ipad og musbruk på pc bedre enn det han gjør.

Mannen er programmerer og datanerd så han tenker at han uansett vil lære seg det senere, men er det på tide å introdusere mer pc-bruk? Bør de kunne det før skolestart for eksempel?

Hvordan gjorde dere dette?

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 09:46   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Ville har fått sitte og skrive på våre pc'er av og til. Bare åpnet et word-dokument og tastet i vei - og synes det er moro. Hun har fått spille litt også, og synes det er gøy med legovideoer på youtube. Hos oss hadde de "datakort" for førskolebarna i barnehagen, da lærte de å skrive navnet sitt og et par enkle ting på pc.

Vi har egentlig ikke gjort noe for å lære henne så mye, og jeg tror ikke det er så farlig om de har lært å bruke pc før skolestart. De skal jo først lære å skrive for hånd. Interessen har ikke vært enorm fra hennes side, men vi kommer nok til å legge mer til rette framover. Blant annet ser jeg at det er en fordel å bruke vanlig mus på en del av spillene, det har jo ikke vi på laptopene.

Jeg er enig med mannen din om at det fort blir nok skjermtid. Det vi antakelig gjør, er å gjøre klart slik at hun har tilgang på en pc med vanlig tastatur og mus - og så ser vi hvor interessert hun er. Mannen min er også datanerd (utvikler), så kompetansen er i hvert fall lett tilgjengelig.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 09:51   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.866
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Når jeg tenker etter har ikke min 6-åring brukt pc, nesten..., bare iPad, den behersker hun fint (låner min).

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 11:06   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Vår 5-åring har storebror, så der har han fått mye gratis. Han er kjempeflink og kan sette opp en bærbar-pc med å sette klar mus, strøm etc selv. Han har godt "nerdevokabular" også - så "reinstallere", "laste ned", "Google" etc har han inn.
Jeg synes det kan bli for mye, så jeg har godt kunne tenkt meg at han ikke har hatt så mye tid til det, egentlig - selv om jeg innser at det er god kompetanse å ha med seg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 11:41   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.989
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Vår eldste på snart 5 bruker nettbrett daglig. PC har han imidlertid brukt veldig lite av, men han har en lekePC han bruker innimellom. Som Che tenker jeg også at det kan bli for mye, og når vi allerede nå ser oss nødt til å begrense spilling på nettbrett tenker vi at han i grunnen ikke trenger PC og andre fristelser i tillegg, så det han holder på med nå får holde en stund til.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 19:31   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Her i huset har forøvrig også gutta en datapappa.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 19:37   #7
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Skaffet spill til dem, viste dem youtube, kjøpte iPad og søkte opp app'er som var egnet. Nå er minste 5, og behersker ting veldig godt. Startet vel fra hun var 3,5-4 år.

(Mor og far like mye involvert i medier/IKT).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 20:19   #8
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spilling og pc - femåring

Vår på fire og et halvt bruker overhode ikke PC, og jeg ser ikke det som noe problem. Hun behersker nettbrettet godt, blant annet fordi hun bruker NRK-super appen daglig i stede for å se vanlig barne-TV. Hun kjenner konseptet med Youtube og liknend veldig godt, og ber stadig om at vi skal søke opp videoer så hun får se om vi f.eks har en samtale om et dyr hun ikke har sett før eller liknende. Men hun søker ikke selv da, hun kan jo ikke skrive/stave. Jeg vil uansett ikke slippe henne løs på det uten oppsyn. Spill har vi holdt igjen på, men hun behersker det hun har fått prøve seg på i alle fall, uten at jeg synes det er noe must at hun skal kunne det. Tomt tekstdokument har vært en suksess her, da finner hun igjen bokstavene hun har lært seg og øver på dem.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no