|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
| Ja! |
|
83 | 40,69% |
| På grensen |
|
78 | 38,24% |
| Nei |
|
41 | 20,10% |
| Mener ikke noe |
|
2 | 0,98% |
| Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Fekk ikkje prikka deg Pøblesara - du har fått før - men enig
|
|
|
#2 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det som er greia er at Norge er en velferdsstat - som går ut på at vi betaler skatt for å få goder igjen for det, ikke for at andre skal få goder. Det vi betaler i skatt, skal gå tilbake til oss når vi trenger det (f.eks helsehjelp osv). Da synes jeg det blir feil at skattepengene går til utlendinger som kommer hit rett og slett for å få penger uten å jobbe. Og igjen, folk som virkelig sliter og som ville dødd i hjemlandet, mener jeg skal få komme hit, men de må da gjøre det samme som oss for å overleve - jobbe og betale skatt. Da er det greit. Men det er altfor mange som kommer hit bare for å få det bedre uten å gjøre noe for det. Det er innsamlingsaksjoner osv for veldedighet (det kan jeg gjerne betale), men da skal ikke skattepengene gå til det i tillegg. Da blir det ikke en velferdsstat etter definisjonen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
I Norge er det slik at alle som har stemmerett står helt fritt til å stemme på det partiet de vil.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan si at FrP ikke er rasistiske.
|
|
|
#5 |
|
Med tommestokk i veska
Vil berre kommentere denne. Ja, eg trur mange av det vi må rekne som rasistar (i den grad eg veit heilt kva som er definisjonen på rasist), stemmer FrP, men det finst ein del i andre parti også, antagelig i dei fleste. Dei folka eg har møtt som eg kjenner partitihørighet til, og som har "brune" meiningar stemmer KrF eller SP, faktisk samtlige. Nå kan det hende at mi vennegruppe er unik da
|
|
|
#6 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Eg er også for ei ansvarleggjering av folk, som gjeld alle. Meir fridom, meir ansvar og krav. Men eg meiner at der må vere ein overbygning som dreier seg om å ta vare på folk som ikkje greier det, utan å påføre dei skuld og skam. Eg er truleg ueinig med deg i mykje Maxiwixx, men tar ikkje den diskusjonen her i tråden om rasisme / ytringsfridom
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Akkurat det med dumme FrP-velgere skal man ikke lete så veldig hardt for å finne på Fp altså, det har blitt skrevet rimelig mange ganger.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
For det første, det at man kan begrunne hvorfor man stemmer som man gjør betyr ikke at man er smart. Det betyr bare at man har tenkt over det. Det er selvsagt fint det, altså.
|
|
|
#9 |
|
Med tommestokk i veska
Ja, enig. FrP er jo kritisert av dei som kallar seg for liberalistar. Dersom ein følgjer liberalistisk tankegang er alle menneske like, staten skal kontrollere minst mulig, og alle skal ha mulighet til alt. Vi skal ha opne grenser, og ein kvar er sin eigen lykkes smed. Det er derfor prinsipielt galt å ikkje ha fri flyt av både folk, varer og tenester. Derfor er det litt underlig når FrP kallar seg eit liberalistisk parti. Venstre seier sjølv dei står for sosialliberalisme. Det verkar å vere meir i samsvar med det dei faktisk står for. Men nå berre kastar eg ut noko altså - eg er ingen stor tenkar...
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 18-11-13 kl 15:17. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Orker ikke å finne det fram igjen, det var noen sider tilbake. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Hvor bra synes du vi skal ha det før vi skal ta oss råd til å hjelpe andre?
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
"Jeg kjenner noen som [insert dum ting]" funker utrolig dårlig som diskusjonsteknikk og argument. Jeg synes det er utrolig arrogant å tro at en selv og de som handler som en selv er den eneste som kan tenke selvstendig og ta gode avgjørelser. Jeg blir sur hvis noen antar at jeg har brukt mindre tid og ressurser på en avgjørelse enn de har fordi jeg mener noe annet enn dem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nybegynner
![]() |
Det var et eksempel. Og nå driver du og vrir på det jeg sier. Jeg sa at det spesielt gjelder AP-velgere, ikke at det gjelder alle som stemmer AP. Og det gjelder faktisk spesielt AP-velgere... Det gjelder sikkert ikke de som er her inne og diskuterer, fordi jeg regner med at de som gidder å diskutere det faktisk har tenkt igjennom det. Det er mer når jeg spør "tilfeldige folk" at sånt kommer fram. Men hittil er det ingen Frp-velgere som jeg har snakka med som stemmer det av "vanesak". |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det er et betimelig spørsmål, Katta.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg har en del familie og venner i Groruddalen, siden jeg er vokst opp der, og Tybring-Gjedde og tilsvarende scorer en del poeng ved å ta opp helt reelle problemstillinger enkelte steder der. De føler jo selvfølgelig at istedenfor "politisk korrekt" snakk så er det da noen som peker på helt spesifikke og aktuelle saker som de opplever som problematiske. Og det er en gjengs holding at vestkantfolk og Løkkaraddiser fint kan sitte å snakke flott om mangfold og rasisme, siden de ikke opplever noe på kroppen selv. Og de synes også det er lett å bli sablet ned med rasismekortet når de ønsker å diskutere hva man faktisk bør gjøre med integrering og kulturelle forskjeller som virkelig krasjer. Og her er det heller ikke snakk om asylsøkere som nettopp har kommet til landet eller romfolk, men gjerne flere generasjons innvandrere som fortsatt ikke er integrert og ikke ønsker det.
|
|
|
#18 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Selvsagt finnes det rasister i andre partier også. Jeg kjenner et par typiske kjerne-KrF-velgere som definitivt passer inn i rasistformen - de vil gjerne hjelpe små negerbarn i Afrika men fri og bevare oss for de skumle folka som faktisk kommer hit.
|
|
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg har også bodd der oppe i mange år, Lykken - men jeg opplever ikke at det er en oppfatning av at det bare er Tybring-Gjedde&Co som tar opp problematikken. Det er jo en helt reell greie som man snakker om i skolen og i borettslagene og andre sosiale arenaer - det med hvordan man kan bo sammen, hva slags regler som gjelder, hvordan barn skal følges opp i skolen og i fritidsaktiviter. Det gjøres jo en hel rekke ting der oppe nettopp for å bote på slke ting som skaper konflikter - men det får man ikke noe intrykk av hvis man hører på TG.
|
|
|
![]() |
|
|