Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-13, 16:47   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hva er det du ikke vil godta å leve med? At folk spør hvor du er fra? Men hvordan skal man hindre det? Gjøre det sosialt uakseptabelt å spørre noen hvor de er fra? Utelukkende snakke til folk på norsk inntil de selv gir til kjenne at de ikke forstår norsk?

F.eks., ja. Hvorfor er det å himla viktig å vite hvor jeg "egentlig" er fra hele tiden? Jeg fornekter ikke opprinnelsen min (forbanner den til tider, ja), men synes den er fullstendig irrelevant for andre. Og når vilt fremmede/semifremmede stiller et veldig personlig spørsmål (som første spørsmål!) som kun kommer fordi jeg ser ut som jeg gjør blir jeg rimelig muggen. Og noen ganger litt fandenivoldsk.

Og hvorfor skal man ikke gå ut fra at folk snakker norsk i Norge?

(Men for meg har settingen helt klart å si. Jeg ble nylig i festlig lag spurt om jeg var adoptert og da jeg svarte bekreftende på dette kom det forsiktig fra den som spurte om han kunne stille meg spørsmål fordi de venter på telefon fra adopsonsbyrået. Og det syntes jeg var greit.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 16:31   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi verden er full av små, søte, brune barn som bare venter på å få en ny familie. Når man først er inne på fordommer, og ting folk sier når de får vite at man å stå i kø et halvt liv for tildeling av barn nå for tiden.

Gammel 19-11-13, 17:24   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Hvor er du EGENTLIG fra" skjønner jeg er et spørsmål man kan bli lei av, men jeg tror sjelden det stikker noe dypere enn når man spør hvor folk kommer fra, for dialekten stemmer ikke. Jeg kan også finne på å spørre hvor folk har fargene sine fra, det skal jeg jammen slutte med. Kronisk nysgjerrig og av og til litt antenneløs.

Gammel 19-11-13, 17:49   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kronisk nysgjerrig og antenneløs, der har du meg og. Og med adopterte unger burde jeg sikkert vite bedre. Men jeg fikk nå en skikkelig varm klem av ei jente i sommer da hun fant ut at mine barn, som hun, var adoptert.

Jeg var nok mer forsiktig før vi flyttet til USA, men etter 3,5 år der var jo "hvor er du fra?" ganske innøvd. Men jeg tror jeg har til gode å spørre "hvor er du egentlig fra". Men kan jo ha spurt Kari Trestakk om hvor hun opprinnelig er fra, og særlig om hun ser ut som om hun er fra mine barns fødeland.

Ellers er jeg hun som spurte klassevenninnen i dusjen etter gymmen hvorfor hun i alle dager var så brun midt på vinteren. Hun kikket veldig rart på meg da, og jeg hadde et sånn ylvis "it's a picture!"-øyeblikk.

Gammel 22-11-13, 10:53   #5
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Denne syntes jeg var utrolig godt skrevet:

http://www.dagogtid.no/den-norske-toleransen/

Så mye rasisme er nok egentlig bare kunnskapsløshet og fordommer som kan bekjempes lett.

Det tror jeg også. Da vi adopterte min bror (som utseendemessig er halvt afrikansk halvt latino), så var det en del eldre i familien som måtte venne seg både til tanken, og hva det innebar. Men det tok jo ikke lang tid før han jo var like selvsagt som oss andre. Han er derimot også veldig stolt av hvor han kommer fra nå, og bruker det litt som en del av 'greia si'. At det gjør han litt interessant. Da han var yngre derimot, så var fokus mer på det norske. Han ville bare bruke ene navnet sitt, og være mest mulig som de andre.

(og så er det kjempefint verdisynmessig at ungene mine har en onkel som er 'brun' som han selv har sagt, som har bodd hos oss i perioder, og som kan undersøkes i både i de hvite håndflater og i det krøllete håret, og tulles og tøyses med. Der nysgjerrigheten ikke assosieres med noe mistenkelig eller negativt, men er ganske så naturlig. Annen hudfarge blir verken noe rart eller mystisk, og den biten forsvinner egentlig når man bare blir kjent med noen.)

Sist redigert av Dronningen : 22-11-13 kl 11:09.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 11:00   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var i selskap med en rekke familiemedlemmer, og et familiemedlem spør et inngift familiemedlem med foreldre fra et annet land, hvor hun er fra. "Fra Bergen," svarer hun, på kav bergensk. "Ja, men hvor er du egentlig fra," spør familiemedlemmet så. Jeg tenker i mitt stille sinn at hun kommer ikke til å slå seg til ro med noe som helst, all den tid den inngifte har en annen farge. "Korea," svarer den hyggelige inngifte til det nysgjerrige familiemedlemmet som hun nettopp, eller samme dag, har truffet. Og jeg tenker veldig på dette. At min lille niese, født og (to be) oppvokst i Bergen, skal få spørsmål om hvor hun egentlig er fra, bare fordi mor er fra et annet land. Hun har vært på ferie i hjemlandet til moren to ganger, det er det eneste. Det fikk meg virkelig til å tenke det at hun skal bli tatt for å ikke være en "ordentlig" nordmann.

Sist redigert av Skremmern : 22-11-13 kl 11:17.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 11:20   #7
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg var i selskap med en rekke familiemedlemmer, og et familiemedlem spør et inngift familiemedlem med foreldre fra et annet land, hvor hun er fra. "Fra Bergen," svarer hun, på kav bergensk. "Ja, men hvor er du egentlig fra," spør familiemedlemmet så. Jeg tenker i mitt stille sinn at hun kommer ikke til å slå seg til ro med noe som helst, all den tid den inngifte har en annen farge. "Korea," svarer den hyggelige inngifte til det nysgjerrige familiemedlemmet som hun nettopp, eller samme dag, har truffet. Og jeg tenker veldig på dette. At min lille niese, født og (to be) oppvokst i Bergen, skal få spørsmål om hvor hun egentlig er fra, bare fordi mor er fra et annet land. Hun har vært på ferie i hjemlandet til moren to ganger, og det fikk meg virkelig til å tenke det at hun skal bli tatt for å ikke være en "ordentlig" nordmann.

Nja, er det egentlig sånn at man folk ikke tar andre for å være 'ordentlig nordmann' av den grunn? Jeg tenker noen spør for å ha noe å snakke om - av nysgjerrighet og ikke nedlatenhet, og at tanken bak bør bety noe. Noen ganger spør folk ut fra utseende, noen ganger ut fra aksent. Jeg kjenner både voksne og barn som har et utseende som sier noe om et opphav fra andre steder enn i Norge, men tenker så klart på dem som norske. Men som en del av det å bli kjent med noen, så kan det være interessant å vite noe om bakgrunnen. Men det handler så klart også om hvordan personen tenker om dette selv. Barn kan kanskje ha et større behov for ikke å stikke seg ut enn voksne.

Gammel 22-11-13, 12:03   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke sånn at nysgjerrighet og behov for samtalestarter er et carte blanche til å kommentere hva som helst med en man nettopp har møtt. Hvis jeg møter et menneske med amputert arm, for eksempel, lurer jeg så klart på hva som har skjedd. Likevel ville det ikke falle meg inn å si "Jøss, hvordan mista du den?" første gang vi møttes. Voksne bør ha nok taktfullhet og folkeskikk til å styre nysgjerrigheten sin utover de første par møtene, i hvert fall.

Det er åpenbart at en spørsmål om hvor man egentlig kommer fra kan oppfattes ekskluderende og som en markering av at vedkommende ikke hører ordentlig til. Selv om dette ikke var intensjonen. Jeg mener man bør ta ansvar for at mottaker kan oppfatte det sånn, og dermed la være å spørre, særlig hvis det er noen man ikke kjenner godt. Her kan man lett trekke en parallell til bruken av n-ordet, hvor det er allmenn enighet om at man lar være selv om mange ikke opplever det som stigmatiserende.

Gammel 22-11-13, 11:58   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men hvorfor er det så viktig å vite at det kommer som spørsmål nr 2, fra en vilt fremmed? Det kan være ganske slitsomt å gå rundt og "være" hudfargen sin hele tiden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 12:00   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Men Dronningen, det kan være ganske slitsomt å gå rundt og "være" hudfargen sin hele tiden.

Det tenker jeg også - også tenker jeg at vi som er helt "vanlige" (hvite) nordmenn ikke kan klare å forstå hva det vil si å alltid være annerledes på en slik måte at det første folk spør om er hvor du kommer fra - eller hvor du egentlig kommer fra hvis du svarer Bergen på klingende Bergensdialekt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 12:11   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor er det så viktig å vite at det kommer som spørsmål nr 2, fra en vilt fremmed? Det kan være ganske slitsomt å gå rundt og "være" hudfargen sin hele tiden.

Det skjønner jeg så godt. Og, helt uten å gå inn i diskusjonen om rasisme, så syns jeg det er skikkelig frekt å spørre "hvor er du egentlig fra?" om noen allerede har fortalt at de er fra Bergen (eller hvor de nå er fra). Når man treffer noen for første gang så er det da normalt å føle seg litt frem og være litt høflig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 13:46   #12
Dronningen
Pauset

Standard

Okei. Her datt jeg litt ut. Jeg spør ikke vilt fremmede. Men havner jeg ved siden av noen i et selskap, og man snakker om hvem man er og hvor man kommer fra (noe jeg gjerne må forklare selv også), så kan det hende jeg spør noen om bakgrunnen etter hvert. Eller ikke. Kommer an på.

Gammel 22-11-13, 13:59   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Okei. Her datt jeg litt ut. Jeg spør ikke vilt fremmede. Men havner jeg ved siden av noen i et selskap, og man snakker om hvem man er og hvor man kommer fra (noe jeg gjerne må forklare selv også), så kan det hende jeg spør noen om bakgrunnen etter hvert. Eller ikke. Kommer an på.

Det er jo ikke noe galt i "jeg er fra Tønsberg, hvor er du fra?" "jeg er fra Bodø", likt med spørsmål som hva man jobber med, hva man driver med på frititden osv. Det som er problemet er når man ikke godtar at kvinnen med asiatiske trekk er fra Bodø, fordi folk fra Bodø ikke ser sånn ut.

Gammel 22-11-13, 14:20   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det er jo ikke noe galt i "jeg er fra Tønsberg, hvor er du fra?" "jeg er fra Bodø", likt med spørsmål som hva man jobber med, hva man driver med på frititden osv. Det som er problemet er når man ikke godtar at kvinnen med asiatiske trekk er fra Bodø, fordi folk fra Bodø ikke ser sånn ut.

...eller fordi man lurer på hvorfor en kvinne med asiatiske trekk havnet i Tromsø. Det er neppe mindre irriterende å svare, men jeg tror ikke nødvendigvis spørsmålet er basert på fordommer, men like gjerne på nysgjerrighet. Som kanskje ikke er sjarmerende, det heller.

Gammel 22-11-13, 18:22   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...eller fordi man lurer på hvorfor en kvinne med asiatiske trekk havnet i Tromsø. Det er neppe mindre irriterende å svare, men jeg tror ikke nødvendigvis spørsmålet er basert på fordommer, men like gjerne på nysgjerrighet. Som kanskje ikke er sjarmerende, det heller.

Selvfølgelig godtar man at de kommer fra der de kommer fra? Men jeg kan være interessert i å vite mer for det. På samme måte som jeg kan reagere med "men det høres da ikke ut som du er derfra, har du flyttet mye"? så kan jeg reagere med "Bodø ja, der bor det flere tidligere kolleager av meg. Men du ser ut som du har slektninger fra andre deler av verden?". Eller noe sånt.

Det som kan være litt komisk er hvis man spør "hvor kom du fra" som i retning i bygget eller arbeidsstasjon og får "Polen" til svar.

Gammel 22-11-13, 12:03   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at en del, eller ganske mange mennesker, egentlig, anser mennesker med en annen hudfarge som ikke-norske. Den inngifte er fra Korea, ikke Norge. At hun er født og oppvokst i Norge har ikke så mye å si, i den "kronisk-nysgjerrige-må-bare-spørre"-fasen, har ikke den type informasjon så høy verdi, er mitt inntrykk. Og jeg synes det er et problem, et STORT problem, at den inngifte må forklare for familiemedlemmet at hun er norsk, altså, at hun har bodd hele livet sitt i Norge. Forklaringen fra familiemedlemmet er at hun ikke ser norsk ut. Men når spurt om hva ER norsk, da, ble hun svar skyldig.

Gammel 22-11-13, 12:11   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de aller fleste bare ER nysgjerrige og velmenende og interesserte, og ikke tenker rasistisk i det hele tatt når man stiller sånne spørsmål. Men det hjelper liksom ikke at den enkelte ikke er det, det er summen som antagelig må bli utrolig kjedelig og masete.

Jeg ekstrapolerer bare fra den gangen jeg var gravid og schvær som en semitrailer; jeg var så U T R O L I G lei av å snakke om magen min og at jeg var stor og hvor stor jeg kom til å bli, og nå hadde jeg fått i meg noe jeg ikke hadde spist, haha, jada, joda, bare 19 gangen jeg fikk den vitsen i dag.

Tenk å ha det sånn hele livet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 12:21   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror de aller fleste bare ER nysgjerrige og velmenende og interesserte, og ikke tenker rasistisk i det hele tatt når man stiller sånne spørsmål. Men det hjelper liksom ikke at den enkelte ikke er det, det er summen som antagelig må bli utrolig kjedelig og masete.

Jeg synes ikke hva de legger i det selv, har så mye å si, selv om det opplagt er verre med onde, slemme og uvelmenende mennesker, absolutt.

Jeg kunne ønske at folk flest kunne tune inn i virkeligheten, og ikke bare sitte i godstolen på det beste stedet på kloden, med søndagskaffen og de blendahvite vennene og familiemedlemmene de voks opp med, som de gomler vafler og brunost med, samtidig som de mumler og jatter overfladisk om verdensnyheter og forferdelige utlendinger som stjeler og raner og bæsjer i skauen, og bare sånn halvveis følger med på hva som skjer rundt om i verden og ikke ta del eller innover seg noe som helst som kunne gitt dem innsikt og evne til refleksjon. For jeg savner refleksjon. At familiemedlemmet tenker gjennom sammenhenger og koblinger og hvorfor det er sånn, men ikke sånn og hvem vi er, og de, hva som er oss og alle.

Jah...

Gammel 22-11-13, 12:38   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, men jeg er en sånn som synes det er ekstremt interessant hvor folk kommer fra, hvilke steder de har bodd og hvor lenge, hvilken dialekt og språk de har og hvorfor og alt sånt. Jeg har jo for lenge siden skjønt at ikke alle setter pris på slike spørsmål, derfor har jeg knapt turd å spørre et menneske om dette i hele mitt liv, men jeg lurer ALLTID. Uansett hvor i verden mennesket kommer fra. Det kan være sjefen fra Bømlo, legen fra India eller elektrikeren med østeurpeisk aksent. Jeg ELSKER å høre om dette, jeg synes det er kjempeinteressant. Og jeg lærer ofte mye hvis jeg treffer folk som selv begynner å prate om dette, for jeg tør som sagt ikke spørre selv. Man kan lure på hvor viktig det er å snakke om annet enn snekring når den polske snekkeren kommer, men jeg har SÅ lyst å snakke om Polen og hvor jeg har vært og hva jeg har sett og om ord jeg kan og sånt. Og ikke minst om likheter og ulikheter. Jeg skulle ønske folk generelt likte å snakke om sånt. Eller kanskje de gjør, men at de ikke kommer på det?

Jeg får selv til tider spørsmål om mitt utenlandske navn, og jeg liker godt å snakke om det.

Sist redigert av Hyacinth : 22-11-13 kl 12:47.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 12:30   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke hva de legger i det selv, har så mye å si, selv om det opplagt er verre med onde, slemme og uvelmenende mennesker, absolutt.

Jeg kunne ønske at folk flest kunne tune inn i virkeligheten, og ikke bare sitte i godstolen på det beste stedet på kloden, med søndagskaffen og de blendahvite vennene og familiemedlemmene de voks opp med, som de gomler vafler og brunost med, samtidig som de mumler og jatter overfladisk om verdensnyheter og forferdelige utlendinger som stjeler og raner og bæsjer i skauen, og bare sånn halvveis følger med på hva som skjer rundt om i verden og ikke ta del eller innover seg noe som helst som kunne gitt dem innsikt og evne til refleksjon. For jeg savner refleksjon. At familiemedlemmet tenker gjennom sammenhenger og koblinger og hvorfor det er sånn, men ikke sånn og hvem vi er, og de, hva som er oss og alle.

Jah...

Jeg er enig i at Nordmenn lever i en lukket sfære hvor vi overhode ikke kjenner på utfordringene som finnes i svært mange andre deler av verden. Mange av trådene her inne, problemstillingene og diskusjonene viser jo nettopp det!

Men, det sagt, så hadde jeg personlig hengt meg svært lite opp i hudfargen på personene som ranet den 94-år gamle damen med rullator i Porsgrunn sentrum, eller det etniske opphavet til campingturistene som campet ulovlig utenfor Oslo Sentrum, og brukte skogholt og bekker i boligområder som toalett. De hendelsene er kjipe, uansett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.