|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
| Ja! |
|
83 | 40,69% |
| På grensen |
|
78 | 38,24% |
| Nei |
|
41 | 20,10% |
| Mener ikke noe |
|
2 | 0,98% |
| Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det kommer vel an på hva man gjør med informasjonen man får etterpå. Begynner man å snakke om noe annet eller holder man litt ekstra godt på vesken? Sist redigert av Éowyn : 22-11-13 kl 13:36. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Akkurat det med å ikke skille seg ut utseendemessig var noe datteren min også satte pris på i USA. Men jeg tror aldri hun har fått så mange spørsmål om hvor hun kommer fra og hvorfor hun ikke snakket spansk noen gang, noen sinne som da hun bodde i USA.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg er sofaliggende med et-eller-annet magegreier, og så i den forbindelse en hel gammel episode Grey's Anatomy. Mannen på operasjonsbordet tålte ikke narkose, og måtte være våken under inngrepet sitt. Underveis freaka han litt ut pga alle lydene og luktene, og fugleinteressert som har var, ble han bedt om å beskrive menneskene som fulgte med på operasjonen som fugler. Siden han ikke kunne noen av navnene, sa han "han seriøse der, han som står og tenker på noe alvorlig, han kan være pelikan (elns)" om den eneste mørkhudede mannen, og den eneste asiatiske dama blant alle de hvite, var "hun som bruker hendene når hun snakker" osv. Vi trenger sånt inn i vårt språk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jesus. Jeg kjenner jeg ble irritert over at noen tilsynelatende tror at jeg spør og graver og stiller ufine sprørsmål til folk jeg ikke kjenner. Det gjør jeg virkelig ikke, ikke i det hele tatt. Mulig jeg er nærtakende nå, men jeg ble litt pissed. Jeg forklarer hvordan jeg er skrudd sammen i innlegget øverst her, og bedre enn det greier jeg ikke å forklare. Sorry. Eller burde jeg bare kontrollere tankene mine, er det det dere mener? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det gjør jeg, og igjen, det handler mest om dannelse. For hudfarge ER veldig synlig og lett å gripe til. Særlig om man skal beskrive for eksempel en far på skolen, der 90% kan beskrives som "litt høy, passe slank, kort hår, går ofte i dress"
|
|
|
#6 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?For min del handler det også litt om settingen spørsmålet kommer i. Noen ganger er det veldig irriterende, andre ganger er det helt greit. Jeg skjønner at folk lurer på hvor fargene ungene mine har kommer fra, men jeg syns ikke det var spesielt greit når ei spurte om det var mine barn, og følger opp med at hun "hadde hørt rykter om at det var fosterbarn". Det var noe med måten det ble sagt på som ble helt feil. Jeg oppdrar barna mine til å være stolt av også sin afrikanske bakgrunn, jeg hadde ikke trengt det, det er sånn sett pappaens oppgave, men jeg tenker at de er halvt afrikanske og da kan de gjerne være stolt av det også.
|
|
|
|
#7 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?For min del ble det sårt fordi jeg i hele oppveksten så gjerne ønsket å passe inn og være som "alle andre". De stadige spørsmålene om hvor jeg egentlig kom fra er jo en påminner om at man skiller seg ut. Jeg vet jo at dette slett ikke er en issue for alle med avvikende hår- og øyenfarge, men samtidig tror jeg ikke at jeg er så unik, heller. Trenger man alltid å få tilfredsstilt nysgjerrigheten sin, samme hvor oppriktig interessert man er?
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Nei, man kan jo selvfølgelig la være å spørre folk om noe og håpe på at de forteller det de ønsker å meddele omverdenen om selv.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Om man hadde tatt seg tid til det, så skjer akkurat det oftere enn folk gjerne tror.
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Eller det blir veldig stille og vanskelig å føre en samtale. Men jeg ser poenget, jeg kommer aldri til å stille spørsmål om noe sånt igjen.
|
|
|
#11 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Det er for all del noe helt annet nå som jeg er voksen, men jeg kan bli lei av vinklingen nå også. Du all verden så forfriskende det er med mennesker som kan finne langt mer interessante sider ved meg enn fødested. Det er ikke akkurat en markør for en givende samtale, for å si det sånn, selv om det selvsagt har hendt.
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Nei, men er det markør for en givende samtale at man for all del unngår alle tema hvor man kan tenkes å komme inn på noe som folk er litt lei av? Det er ganske mange sånne tema, og hvis man skal unngå dem fordi det kanskje muligens enten kan være støtende eller kjedelig, så er det ganske lite man kan snakke om utover krig og fred og politikk.
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Nei, for all del, jeg tror ikke dette har generell gyldighet. Utover "voksne utenlandsadopterte" som gruppe, muligens. Men for min del er det sjelden et tegn på genuin interesse fra samtalepartneren, om de kaster seg over noe såpass lettvint og oppbrukt som at jeg tydeligvis ikke er født i Norge.
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Jeg tror egentlig at vi snakker om litt ulike situasjoner. Det er aldri det tredje spørsmålet jeg stiller på et vis, det er mer når man har snakket et par timer.
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Da snakker vi om ulike situasjoner, for jeg opplever ikke sjelden at det er det første folk spør om. I beste fall det andre. At det kommer opp i løpet av en lengre samtale ser jeg jo på som relativt naturlig, om jeg først snakker om meg selv og min bakgrunn.
|
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Ja, vet du, dette tenkte jeg også på. Hvordan konverserer man med lyse nordmenn som "ser" norske ut og som snakker norsk? Man evner jo å føre en samtale med dem om smått og stort, hvorfor skal det være vanskeligere med en som har f.eks. asiatiske trekk å snakke om helt vanlige ting? Dette blir i grunnen litt i samme gate som "jammen, hva skal vi kalle dem da?" når fortalt at "neger" ikke er et ok begrep å bruke, det å insistere på at man må snakke om opprinnelsested/land. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Ikke helt. For det er veldig få sånne intro-samtaler hvor jeg ikke må legge ut om foreldre og besteforeldre og hvor begge sider av slekta kommer fra og om jeg er i slekt med den og den fra den gården eller om jeg er fra den andre linja fra den andre gården. Jeg tror egentlig det er samme type nysgjerrighet som er årsaken til at man går etter opprinnelsesland. Og Eowyn: noen er svært så meddelsomme. Hvis man ikke tar hintet synes jeg det er det som er problemet, ikke at man touchet innpå emnet i utgangspunktet. Man bør jo ta et hint når noen åpenbart ikke ønsker å snakke om et tema.
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Nei, man gjør ikke det. Det er jo nettopp derfor jeg ikke spør, selv når jeg dør av nysgjerrighet.
|
|
|
#19 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg er helt enig med Niobe her. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig for andre å vite, dersom jeg selv ikke legger opp til oppfølgingsspørsmål. Det finnes haugevis av andre ting man kan spørre meg om istedet. |
|
|
|
![]() |
|
|