Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tipsing på restaurant

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 14:36   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.691
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dessuten mener jeg at dette med tips er en uting også fordi det undergraver lønnskampen til de som jobber i restaurant. I og med at tips er en del av bildet trenger liksom ikke arbeidsgiversiden å gi anstendig lønn.

Den har jeg ikke tenkt på, men du har jo helt rett.

Hva skjer egentlig emd det man tipser i Norge? Jeg betaler alltid med kort, og der må jeg jo alltid skrive inn beløp selv. Da runder jeg av oppover til nærmeste 100 som regel. Jeg spiser aldri på særlig fancy steder. Men jeg har heller aldri tenkt over hvorfor jeg runder av, jeg bare gjør det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:40   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Her står det jo: http://www.na24.no/m/?articleId=3613016

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:46   #43
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Her står det jo: http://www.na24.no/m/?articleId=3613016

Og dette er de to viktigste årsakene til at jeg er prinsippielt i mot tips-systemet:

Sitat:

- Du bygger ikke opp sykepengerettigheter, pensjonsrettigheter og lignende med tips. Du må betale skatt av det, men får ikke de ekstra rettighetene. I praksis blir det som regel svart inntekt, sier han.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:50   #44
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Etter en bedre og lengre middag +/- 10%.

De blir vel ikke glade om du trekker fra 10%? Selv om det er fristende på enkelte restauranter...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 16:40   #45
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.081
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi ga nokså nøyaktig 10% i går. Men det var jo snakk om mange hundrelapper på en ellers dyr middag. Det var dette som fikk meg til å tenke. Hva forventer restauranten, liksom? Hva gjør egentlig "alle andre"?

Det hadde ikkje eg gjort. 50 kroner syns eg er greit.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 17:25   #46
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Hm, det med opptjening av rettigheter hadde jeg ikke tenkt på, det er jo absolutt et poeng. Jeg trodde faktisk at det var uhøflig å ikke tipse på restaurant i Norge.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:42   #47
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hm, det med opptjening av rettigheter hadde jeg ikke tenkt på, det er jo absolutt et poeng. Jeg trodde faktisk at det var uhøflig å ikke tipse på restaurant i Norge.

Samme her.

Jeg fikk noen a-ha opplevelser ved å lese den artikkelen. Jeg ser jeg har vært litt rundhåndet mht tips.

Jeg er ofte ute med grupper på 15-30 personer og servitørene løper beina av seg, så jeg har jo ment at de fortjener litt ekstra, men det er jo jobben deres sånn egentlig.

Det er lenge siden jeg tipset på f.eks. Egon da, hvor jeg må bestille og betale ved disk, eller take-away, hvor jeg henter selv.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:11   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.959
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det hadde ikkje eg gjort. 50 kroner syns eg er greit.

Jeg var litt redd 50 kr på en så stor regning ville feiloppfattes totalt, slik som når man tipser fem cent på trass i England.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:39   #49
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg var litt redd 50 kr på en så stor regning ville feiloppfattes totalt, slik som når man tipser fem cent på trass i England.


Nja, det kommer litt an på hvordan du oppfører deg også. Om du er hyggelig oppfattes lite tips (og det er 50,- i en sånn sammenheng som dette) som at du er gnien, om du virker sur oppfattes det som at du er missfornøyd. Om man gir null er det egentlig greiere, med mindre man er eller har grunn til å være missfornøyd.

Erfaring fra min tid som kelner er at damene tipser lite eller ingenting, mens mennene tipser mer rundthåndet. Selv om det alltid er unntak som bekrefter regelen. Selv tipser jeg som regel litt, også f.eks på kaffe. Runder gjerne opp til en hel tier på småbeløp, hele hundre/femti på billigere restauranter. Om beløpet f.eks er 679,- og jeg var fornøyd ville jeg rundet opp til 750,- mens jeg ville rundet opp til 700,- om noe hadde skurret og og 690,- om jeg ville demonstrere at jeg var skikkelig missfornøyd. På dyrere restauranter plukker jeg et rundt beløp som gir mellom 100,- og 200,- i tips. Det skal noe veldig veldig spesielt til for at jeg skal tipse over 200,-.

Jeg har et veldig lite prinsipielt forhold til tips merker jeg. De fleste kelnere er jo uansett deltidsansatte studenter som risikerer jobben om de blir vanskelige i lønnsforhandlinger, så når tips-systemet nå en gang er etablert spiller jeg rett og slett med på lag. Om det var noe sted man skulle droppe tips av prinsipp var det kanskje de dyreste restaurantene der det er fulltidsansatte med utdannelse for jobben.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:44   #50
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.959
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Jeg er nesten helt sikker på at servitørene der vi var på fredag er fagutdannede fulltidsansatte, men jeg vet jo ikke hundre prosent. Uansett var det en utrolig opplevelse. Og det sa vi til dem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:48   #51
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Dere er klar over at det ofte er de som lager maten som får mest tips? Det er mao lite poeng i å gi tips til en servitør man opplever som spesielt hyggelig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:51   #52
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Jeg er en sånn 'hverdagsrestaurantspiser'. Tipser gjør jeg, men det blir aldri de store summene. Men mellom 5-10 % Da har jeg typisk spist for 300 eller rundt der.

Om regninga var på 4000 så ville vi nok ha runda opp til nærmeste hundrelapp og lagt på 200 til eller 300 til avhengig av hvor langt det var opp til den første 100-lappen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:52   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.959
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere er klar over at det ofte er de som lager maten som får mest tips? Det er mao lite poeng i å gi tips til en servitør man opplever som spesielt hyggelig.

Jeg har aldri gitt noe personlig tips, kun tastet inn et totalbeløp og tenkt at det går til alle, slik som resten av regningen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:07   #54
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere er klar over at det ofte er de som lager maten som får mest tips? Det er mao lite poeng i å gi tips til en servitør man opplever som spesielt hyggelig.

Dette er veldig forskjellig. Jeg har jobbet ett sted der kjøkkenet kun fikk det som ble av tips på takeaway. Der delte man heller ikke tips. Den som tok inn mye fikk mye, den som tok inn mindre fikk mindre. På det andre stedet delte man i like potter, men med mindre pott til de som hadde gått korte vakter. Kjøkkenet fikk en pott selv om de gjerne var 3-4 stykker. I helgene hadde vi hovmester/bartender, og da fikk disse også sin del av tipsen. Helt legitimt siden de bidro til totalopplevelsen. Oppvasken fikk ikke tips.

Deling av tips på denne måten gjør servitørene bedre tror jeg. De samarbeider mer, og blir ikke stående å småprate med egne gjester fremfor å hjelpe en med et stort bord å bære ut maten mens den enda er varm. Det blir veldig gruppejustis på dårlig kundeservice.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:13   #55
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Nei, jeg tipser lite. Har bakgrunn i bransjen selv, og mannen har også mange år på forskjellige steder, og tips er en evig kilde til konflikter og styr.
Så nei, bare litt for å runde av hvis jeg ikke gidder å sitte og vente på veksel egentlig.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:26   #56
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Jeg har kun jobbet bak bardisk på nattklubb. Der fikk vi MYE tips utpå natta av brisne menn. Vi som stod bak disken delte broderlig oss i mellom. Jeg gir tips på bar/pub også. Det er liksom en ryggmargsrefleks. Service = tips.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no