Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2014

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-14, 13:20   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Eg får sjå om eg klarer å henge med her i år, då.

Januar

1. Soldater av Eivind Riise Hauge. Noveller. Vigmostad og Bjørke. Norge 2013.
2. Hvis noen ser meg nå av Benedicte Meyer Kroneberg. Roman. Cappelen Damm. Norge 2013.
3. Å høye dag av Steinar Opstad. Lyrikk. Kolon forlag. Norge 2013.
4. Vareopptelling av Erlend Loe. Roman. CappelenDamm. Norge. 2013.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 15:01   #2
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er med i denne tråden også. Målet for 2014 er 50 bøker. Når jeg skal få tid til å lese er et mysterium.

Første bok er lest.

Panserhjertet - Jo Nesbø

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 23:16   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
1. Aldous Huxley: Brave New World. Skilpadda og Toffen snakket så varmt om denne at jeg bare MÅTTE lese den. Men der 1984 var skremmende ved å beskrive den fremtiden vi kunne ha fått, føltes Brave New World allerede anakronistisk og noen ganger litt teit. Jeg likte beskrivelsene av barneproduksjonen og -oppdragelsen, men jeg klarte ikke å engasjere meg noe særlig i noen av menneskene, ikke engang The Savage. Jeg kjedet meg ikke, men kan heller ikke påstå at jeg lot meg rive med.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 10:45   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1.Sarah Lark - Den lange, hvite skyens land.
2. Marieke van der Pol - Rampelys.
3. Linwood Barclay - Ute av syne.

Gammel 20-01-14, 22:53   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
1. Aldous Huxley: Brave New World. Skilpadda og Toffen snakket så varmt om denne at jeg bare MÅTTE lese den. Men der 1984 var skremmende ved å beskrive den fremtiden vi kunne ha fått, føltes Brave New World allerede anakronistisk og noen ganger litt teit. Jeg likte beskrivelsene av barneproduksjonen og -oppdragelsen, men jeg klarte ikke å engasjere meg noe særlig i noen av menneskene, ikke engang The Savage. Jeg kjedet meg ikke, men kan heller ikke påstå at jeg lot meg rive med.
2. Åsa Linderborg: Mig äger ingen. Dette er første gang at jeg har blitt så rørt av en bok at jeg har fått tårer i øynene. Veldig lite sentimental, men likevel full av kjærlighet. Jeg fikk stadige assosiasjoner til min egen barndom, selv om vi hadde fint lite til felles. Men følelsene, de kjente jeg igjen.

Gammel 02-03-14, 18:26   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Januar:
2. Åsa Linderborg: Mig äger ingen. Dette er første gang at jeg har blitt så rørt av en bok at jeg har fått tårer i øynene. Veldig lite sentimental, men likevel full av kjærlighet. Jeg fikk stadige assosiasjoner til min egen barndom, selv om vi hadde fint lite til felles. Men følelsene, de kjente jeg igjen.

Februar:
3. Gillian Flynn: Gone Girl. Woo-hoo! Psykologisk thriller på det mest ubehagelige. Intens, klaustrofobisk og et skikkelig mindfuck. Jeg synes ofte krim blir bare sånn halvveis, men dette var gode greier.

Sist redigert av Divine : 03-03-14 kl 16:45.
Gammel 10-04-14, 13:50   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Januar:

Februar:
3. Gillian Flynn: Gone Girl. Woo-hoo! Psykologisk thriller på det mest ubehagelige. Intens, klaustrofobisk og et skikkelig mindfuck. Jeg synes ofte krim blir bare sånn halvveis, men dette var gode greier.

Mars:
4. Lars Saabye Christensen: Halvbroren. Min første reaksjon etter å lest den ferdig var å riste på boka for å se om svarene på alle spørsmålene mine ville falle ut. Så frustrert var jeg av å ha ventet i spenning så lenge. Jeg likte den, og har tenkt mye på alt vi ikke får vite. Jeg har skjønt at tv-serien valgte å tolke ting og komme med "fasit" i stor grad, så den skal jeg IKKE se.

April:
5. Kjell Askildsen: Thomas F's siste nedtegnelser til allmennheten.
Består av to noveller. Den første, Carl Lange, ga meg assosiasjoner til Prosessen, men ga meg ikke så veldig mye mer. Den andre novellen, Thomas F., var fantastisk. Jeg ville både le og gråte samtidig. Jeg leste at novellen er i skjæringspunktet mellom misantropi og håp, så det er kanskje ikke så rart at den appellerte til meg.

Gammel 11-04-14, 10:28   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Donna Tartt: The Goldfinch. Storslagen bok, men jeg var nok ikke helt i sinnsstemning til å nyte den fullt ut.

2. Terry Pratchett: Feet of Clay. Morsom! Vimes:

3. Haruki Murakami: 1Q84 - bok 3. Helt fabelaktig. En sånn bok det er leit å bli ferdig med, og vanskelig å beskrive.

4. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Pro likestilling, anti krig. God bok, men ganske dyster til Pratchett å være.

5. John Green: Looking for Alaska. Ya-bok med likandes karakterer og troverdig plott. Lettlest, men ikke enkel.

6. Terry Pratchett: Truckers: The First Book of the Nomes. Utrolig morsom!

7. Håkan Nesser: De ensamma: God, guffen og ublodig krim.

8. Annik Saxegaard: Ina i Innsbruck. Nostalgitripp. Morsom gjenlesing, men kjære vene så eplekjekke de er alle sammen.

Gammel 10-01-14, 15:59   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
Jennifer Worth: Call the Midwife: A True Story of the East End in the 1950s
(Boken som BBC-serien med samme navn er basert på.) Har holdt på med den lenge, endelig ferdig.

Gammel 12-01-14, 14:12   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker også Kristin Lavransdatter, men deler din oppfatning av Dag Solstad.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 16:45   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker Genanse og verdighet, da. Men jeg liker snirklesyntaks på generell basis også, så det forstyrrer ikke meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 20:46   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg elsker Genanse og verdighet, da. Men jeg liker snirklesyntaks på generell basis også, så det forstyrrer ikke meg.

Jeg liker vanligvis også det, og i starten av boka tenkte jeg at denne kom jeg til å elske og språket var fantastisk. Så ble jeg etterhvert ganske matt av alle gjentakelsene, det var ingen ende på dem i det hele tatt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 23:45   #13
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Januar:
Lars Kepler: Sandmannen. utrolig spennende!

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 10:36   #14
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Januar:
1. Deborah Geary: "A modern witch" - Lettlest, søt og koselig bok. Fortsetter med nr 2. i serien.
2. Deborah Geary "A hidden witch" - Fremdeles lettlest, og kanskje litt for søt og koselig, men ikke verre enn at jeg fortsetter med nr. 3.
3. Deborah Geary: "A reckless witch" - Jeg er visst hekta, fortsetter med nr. 4.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 11:52   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Januar
4. Sophie Kinsella - Bryllupsnatten.
5. Harlan Coben - Når noen bare forsvinner.

Gammel 15-01-14, 14:02   #16
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Januar
6. Mariann Aaland - Det var stille, det snødde.

Gammel 16-01-14, 20:47   #17
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Januar
6. Mariann Aaland - Det var stille, det snødde.
7. Harlan Coben - I den skogen.

Gammel 15-01-14, 11:10   #18
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mål: lese 50 bøker.

Skal låne så mange som mulig på biblioteket grunnet fulle bokhyller.

1. Jo Nesbø - Panserhjerte. Er litt forelsket i Harry Hole kjenner jeg.
2. Liza Marklund - Fasadefall. Kjedelig.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-14, 21:33   #19
cora
både her og der

cora sin avatar

cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Januar:
1. Jan Roar Leikvoll: Bovara. Spesiell og fascinerende bok.
2. L.S. Christensen: Sluk

Gammel 20-01-14, 19:25   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
Jeg pleier å nevne dette som en av yndlingsbøkene mine, så det var litt spennende å gjenlese den, det er vel drøye 15 år siden sist. Men den er fortsatt storslagen på mange måter, selv om jeg er atskillig mer kritisk til hovedpersonen enn da (HVORFOR, Jurij Andrejevitsj!?) er den skumlere enn mang en dystopi og storslagen som kjærlighetshistorie også. Og siden Pasternak er fantastisk som lyriker, er jo doktoren det også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.