|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Tips for BerlinturJeg om mannen reiser til Berlin fra lørdag til mandag. Vi skal bo i Friedrichstrasse.
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Tips for BerlinturIngen som har noen gode råd og tips for Berlin? Spisesteder, verdt å se etc.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 09-01-14 kl 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Off the map.
|
![]() Sv: Tips for BerlinturDet er bra med både buss, tog og U-Bahn og S-Bahn. Alt etter hvor du skal og hvor du bor. Jeg kjenner ikke det i detalj.
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Tips for BerlinturDet aller mest spennende med Berlin er all historien byen har å by på fra ødeleggelsene under krigen. Etterkrigstida, bygging av Muren, murens fall, Berlin som ny hovedstad i et gjenforent Tyskland. Over alt er det utstillinger rundt ymse slike tema og hadde jeg ikke reist med barn så hadde jeg nok nerdet mye på disse temaene. Det er ikke sånt jeg normalt bruker ferier til, men dette er så nært opp til begivenheter i vårt eget land og til vår egen samtid, så dette synes jeg er utrolig interessant.
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Tips for BerlinturTakk! Ja, det blir nok mye historie, vi er glad i det og i å tråkke rundt. Men siden det er så stort så må vi nok basere oss en del på transport også.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tips for BerlinturKjøp Berlin-kort på flyplassen. Da kan dere reise helt fra flyplassen og ubegrenset i Berlin med kollektivtransport. Dere får også rabatter på inngangsbilletter med den. Berlin er for stor til å bare vandre rundt hvis dere skal se noe. Bare å gå langs KU-damm er flere kilometer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Tips for BerlinturBerlin domkirke er nydelig, jeg var ikke oppe i kuppelen, har høydeskrekk, så både den og TV-tårnet utgikk.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips for BerlinturVar i Berlin på kunsttur for noen år siden, og synes det var en helt ok by - ikke helt min greie. Har ingen spesielle middagsteder jeg husker noe ekstra som er verdt å anbefale eller sånn, men det var ett par fine kunstmuseum. Vi tok bussen endel, kjekk måte å komme seg frem på |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Tips for BerlinturAnbefaler Stasi-muséet, uhyggelig men veldig interessant vitnesbyrd om ting som har skjedd i nær fortid.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips for BerlinturBusslinje 100 går fra Alexanderplatz til Zoologischer garten og er en "sightseeingrute". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
blid
![]() Sv: Tips for BerlinturHvis dere skal bo i Friedrichstrasse, så er det veldig kjekt å ta tog direkte fra flyplassen til togstasjonen i Friedrichstrasse
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Tips for BerlinturNoe av det jeg savner aller, aller mest med Berlin (bortsett fra maten, det er veggishimmelen der borte, jeg griner nesten) er trikkene faktisk. Vi kjøpte dagskort til fire, og hoppet av og på, av og på, hvor enn vi ville. Ingen problem å ta feil, da hopper man bare av og på en annen. U-bahn er også fantastisk. Jeg savner det fantastiske kollektivtilbudet altså!
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Tips for BerlinturReichstag og kuppelen der er verd å få med seg, men krever at du søker på forhånd om å komme inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Tips for BerlinturHer kom det jo veldig mye, supert!
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Tips for BerlinturJa, du kan glede deg.
![]() |
#18 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Tips for BerlinturJeg var på DDR-museum og på Teknisk Museum i oktober. Teknisk museum er fullt av imponerende tekniske saker. De er ikke så gode historiefortellere, men jeg er fortsatt lamslått av opplevelsen av damplokomotiv på nært hold. Museet er plassert på en nedlagt jernbanestasjon, den historien er faktisk veldig søt. Det var opprinnelig en jernbanestasjon for tog sørover, men den ble stengt etter at muren ble bygget. Utpraktisk med jernbane fra Vest-Berlin til syden. I dag vokser mange "sydlige" planter der, fordi frøene har blitt med togene på vei nordover fra søreuropa.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Tips for Berlintur
Togsamlingen var imponerende ja. Noe av det som gjorde sterkt inntrykk på meg der var vognen som hadde fraktet jøder under 2 verdenskrig og fotografimontasjen rundt den. Det var grusomt å se. Lokomotiver med hakekors og noen med flott interiør viste kontrastene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips for BerlinturJeg henger litt her, skal sannsynligvis til Berlin med bestevenninnen min ila. våren.
![]() |
|
|