|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Abortlov for menn?
Aha. Nei, jeg postet samtidig som deg bare. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abortlov for menn?Jeg synes det blir meningsløst å argumentere for bruk av prevensjon, i all den grad prevensjon kan svikte, for begge parter. Som en kvinne som har vært kritisk syk pga svangerskap er ikke graviditet noe jeg tar lett på - det er en stor risiko, en byrde som jeg må bære. Jeg hadde jo aldri i verden stolt på at en halvkjent mann sa han var steril!! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg syns egentlig begge kjønn bør ta mer ansvar for uønskede svangerskap.
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Abortlov for menn?Hvordan kan man se abort som noe annet enn en angrefrist? Vanskelig angrefrist ja, men dog en angrefrist. Hadde det kun vært mors helse som var begrunnelsen (utover den faktoren at mor i mange tilfeller velger å sette egen helse i fare for å bli kvitt fosteret), hadde det vært vanskelig å argumentere for fri abort. Det er råderett over egen kropp og eget liv som blir brukt som hovedargumenter, ikke kvinnehelse i vidt perspektiv. Det har mange ganger også her på FP blitt argumentert for at man bør vente til man har solid nok økonomi og stabilt nok liv til å ivareta et barn. Også med abort som et reelt alternativ for å oppnå dette. Menn er prisgitt kvinnens valg hvis de tar sjansen på noe annet enn avholdenhet.
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Enig i nesten 100% av tilfellene. Det finnes jo unntak som er nevnt (voldtekt, sykdom hos mor, sykdom hos fostret), men jeg er klar over at det ikke er majoriteten av abortene.
|
|
|
#6 |
|
Audacious
|
Sv: Abortlov for menn?Dersom man kan juridisk sett frasi seg farskapet, vil ikke enhver litt kjip far som etter samlivsbrudd krangler på bidraget og har minimalt med samvær kunne gjøre det samme? For ikke å snakke om hva slags innvirkning dette har på arvereglene! Fokuset her må være på at det er snakk om et barn som man har forpliktelser ovenfor, ikke hvem som lurte hvem eller burde eller ikke burde tatt abort.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Hvis - og jeg sier hvis - noe slikt skulle fungert måtte det jo eksistert retningslinjer, frister, prosedyrer, dokumenter som muliggjorde det. Dette er jo standard for masse i dag? Når man kjører på bilen til naboen, når man dør, når man gifter seg (forhåpentligvis i en annen rekkefølge, da), når man skilles, når barn blir født etc
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Abortlov for menn?Ja, det kan sikkert tenkes på som at kvinnene har en utvei, mennene har det ikke. Det er da vel også omtrent det eneste der det er "lettest" for kvinnen. Gravid er hun uansett, og uansett hvilket valg hun tar så har graviditeten fått ganske store følger for henne, fysisk, praktisk og mentalt.
|
|
|
#9 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
eller far? Det er vel begges ansvar at hun ble gravid.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, selvsagt, men her var det vel ikke det som var saken. Men klart, det blir jo ENDA mer urimelig om det er far som har vært bevisstløs og insistert på å hoppe av i svingen, og så etterpå ikke ville være med på farskapet.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja dette er jeg enig i. Mannen er en sånn en som trodde på uttalelsene om sterilitet hos hun han hadde datet noen uker. Da graviditeten var et faktum ble han dumpet og da barnet ble født flyttet hun til en annen del av landet. Hun regnet kanskje ikke med at han kom til å ta kampen om samvær og muligheten for å ta en del i veslas liv, men det gjør han nå. Det har vært og er en kamp fremdeles snart ni år senere. Jeg kan skjønne at noen ønsker å fraskrive seg noe slikt, men det er jo uansett for barnet man gjør det og kan ikke se at det kan være noe annerledes. Jeg vet ikke helt hvordan det kan løses men jeg synes det er blodig urettferdig at hun kan gjøre nesten som hun vil med flytting, forpurring, ikke ta tlf osv mens staten griper inn med det samme han ikke betaler bidrag (han betaler altså! Mye. Og alt ved samvær/fly og slikt). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Burde nesten være et krav til mor om tilrettelegging og samarbeid hvis hun skal motta bidrag. At det lå noen føringer der. Og at hvis samarbeid ikke er ønskelig, så må det være noe far fraskriver seg. At ikke mor satt med alle rettighetene i alt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
I en verden der forplantning blir mer og mer løsrevet fra stabile parforhold synes jeg dette stemmer i stadig mindre grad faktisk. Har barn rett til å ha to foreldre? Eller er det mor som har rett til en far til barnet? Barnet har jo ikke noen rettigheter egentlig, det er mor som sitter på rettighetene. Hvis hun ikke oppgir noen far, så blir det heller ingen far på barnet.
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Abortlov for menn?Det er jeg 100% enig i, Poly.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Abortlov for menn?De fysiske konsekvensene er størst for kvinnen, men den mentale belastningen kan være ganske stor også for menn, særlig i tilfeller hvor det er enighet om å bære fram barnet og kvinnen ombestemmer seg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2013
![]() |
Sv: Abortlov for menn?Jeg er enig i at kvinner må ha rett til å bestemme over sin egen kropp. Men jeg synes også at menn ideelt skal ha rett til å bestemme over sin egen lommebok. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Hvordan tenker du at mannen skal klare å bevise dette? Tinglyst kontrakt før hvert samleie? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2013
![]() |
Sv: Abortlov for menn?Det er selvfølgelig et problem, men i Sverige diskuterer de at du trenger å eksplisitt si ja eller så er det voldtekt. La oss se hvordan de klarer problemet med å bevise det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2014
![]() |
Sv: Abortlov for menn?For å få tilgang til barnets kropp i morens kropp, må man gå gjennom morens kropp. Det er forskjellen på hvilket bestemmelsesgrunnlag man har for barnet som mor eller far. Nå synes jeg at først å fremst at bestemmelsen bør intreffes av begge parter før man blir gravid, og akseptere at dette er en mulig konsekvens -- eller en 'risk', som noen vil si det er -- av å ha samleie. |
|
|
|
![]() |
|
|