|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Jeg er selger og mye av min arbeidsdag består av undervisning. Alt fra 1-40 personer. Opptil 250 når jeg blir innleid til ulike studieinstitusjoner. Nye "elever" hver gang, med ulik bakgrunn. I tillegg til representasjon i helgene (enkelte kaller det fyll, fest og sosialt) for meg er det representasjon, jeg er med kunder dvs. jeg er på jobb! Kurs foregår gjerne på kveldstid etter butikkens åpningstid. Som selger blir du også ringt i butikkenes åpningstid da ekstrahjelpene som jobber etter kl 16 gjerne har tekniske spørsmål. Åpningstidene er 06.30-23.00.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 18-02-14 kl 01:29. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Jeg har holdt kurs der jeg den ene dagen har undervist snekkere og den neste avdelingsledere og økonomer og der jeg har mikset studenter, professorer og sekretærer i ett og samme kursrom. Og der jeg den ene dagen har måtte satt meg inn i hvordan et ventilasjonsanlegg fungerer og den neste prøvd å skjønne opp ned på et nytt regnskapssystem. Og jeg har undervist alt fra enkeltpersoner i 60-åra til auditorier med 250 skoleelever, så det er helt unødvendig å være kjepphøy. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vet at diskusjonen har gått videre, men jeg lurer veldig på dette. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Ikke meningen å kaste bensin på bålet. Sett bort fra det nye forslaget om kontortid.
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Lærerne har en krevende jobb, som så mange andre. Poenget er at vi trenger tid til å gjøre jobben når elevene faktisk er der. Det er det som mangler med KS' forslag.
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Klart lærere er spesielle i og med at de underviser hele dagen. Det er jo det som er lærerjobben og det må gis tilfredsstillende rammer. Det er disse rammene man er uenig om. Men det er idet lærere prøver å si at vi andre ikke har forutsetninger for å forstå hva undervisning innebærer (endel av oss har undervisning på jobb selv om vi ikke er lærere), og at det er så mye mer krevende enn andre jobber at det blir knute på tråden. Jeg kan si at min jobb er spesiell på flere måter jeg også, og den er til tider krevende. Og den krever at rammene er på plass for å få gjort en god jobb. Det gjelder de fleste jobber, spesielt der man har selvstendig ansvar for noe.
|
|
|
#8 |
|
heimføing
|
Enig i dette. Dere har en god sak, som Esme sier. Ikke ødelegg den med syt. For det enkelte av dere skriver her blir dessverre for dere oppfattet som syt av oss andre. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tror vi (som samfunn) nærmer oss både en heldagsskole (uten lekser, men med lengre bundet tid både for voksne og for barn) og en helårsskole (med mer fleksible ferier, spesielt sommerferiene, helligdagene blir å bestå)
|
|
|
#10 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I dagens Adresseavis (bilde 1) sto det et leserinnlegg av lokallagets Malviks leder som er ganske saklig i mine øyne. Jeg fant det ikke på nett, men jeg har tatt bilde av leserinnlegget. Det er ikke helt godt bilde, men innlegget sier kort fortalt følgende at hvis KS får det som de vil, vil ressurser forsvinne ut av skolen siden en lærer da vil (mest sannsynlig) få flere undervisningstimer, mindre tid til forberedelse, til etterarbeid, osv. En kommune vil selvsagt spare penger der den kan, naturlig nok, og når det er opp til hver kommune, hver skole så blir det slik. Det så vi etter skolepakke 2 (som sa at en lærer skulle få mer lønn for å jobbe 1 time mer. Tanken var at det skulle bli mulig med tolærersystem, men kommunen brukte avtalen til å spare penger - naturlig nok). Det er det man har erfart før at hvis kommuner/fylkeskommuner får mulighet til å spare penger i et allerede trangt budsjett, så gjør de det. Kommuner vil egentlig ikke spare penger ved å la oss være på skolen i 45 uker, men de vil spare penger ved å oppheve lesepliktavtalen. Det er der pengene ligger, og det er den avtalen som er vårt sikkerhetsnett for at vi får muligheten til å gjøre et godt arbeide. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Å være lærer er et spesielt yrke. At andre yrker også er spesielle, arbeidskrevende og utfordrende, betyr ikke at vi ikke kan mene at læreryrket også er det? Og at læreryrket må ha rammebetingelser som passer med den jobben vi skal utføre? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg vil anbefale dere som vil lese mer og diskutere dette å melde dere inn i gruppa Arbeidstidsforhandlingene på FB. Der diskuteres dette hovedsaklig på saklig nivå. Gruppa består av flest lærere, men også journalister, politikere og foreldre.
|
|
|
#13 |
|
|
Virkelig? Jeg var medlem i den gruppa og meldte meg ut igjen, for makan til usaklig nivå.
|
|
|
|
#15 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Da var du nok uheldig. Eller så er du kresen på saklighet.
|
|
|
#16 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Øyvind Sørreime har skrevet et innlegg i Meldingsboka.no - her: http://meldingsboka.com/2014/02/17/e...rstemme-og-ks/, der han sier noe om hva skolelederne har behov for, nemlig rom til å lede pedagogisk, og at det ikke betyr det samme som KS' forståelse av det - nemlig kontroll over lærernes arbeidstid:
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Den FB-gruppa var helt ok i begynnelsen. Da jeg ble medlem var det bare rundt 1000 innmeldte, og det var gode diskusjoner. Dessverre har saklighetsnivået falt og sutrenivået steget dramatisk i takt med at medlemstallet har økt. Jeg teller på knappene hele tida om jeg skal melde meg ut igjen, men så dukker det jo opp interessante lenker innimellom som jeg ellers ikke ville funnet, pluss at jeg foretrekker å vite hva som blir sagt der, så foreløpig har det blitt med tanken.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg klarer liksom ikke å samle meg nok til å skrive noe fornuftig om dette. Bortsett fra at jeg ikke akkurat er fan av KS, men det har jeg aldri vært. (Etter at de tok over som forhandlingspartner for skolen. Men det er ikke sikkert alternativet hadde vært noe bedre heller.) |
|
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Beskrivelse av lærerjobben kan være svært relevant gitt at det skjer uten sammenligning med andre og sutring.
|
|
|
#20 |
|
This is normal!
|
Ja, det synes jeg også. På den FB-siden som ble nevnt over er gjennomgangstema at "ingenting skal endres - vi vil ikke forhandle", men det er jo noen utfordringer i skolen man må finne løsninger på uten å måtte gå så ekstremt til verks som KS mener er nødvendig (og som antakeligvis ville skape dårligere rom for å forbedre elevenes læringsmiljø).
|
|
![]() |
|
|