|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Her er hva Utdanningsforbundet krevde (ikke så ulikt Lektorlaget sitt krav):
Hentet her: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...stid-i-skolen/ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?http://www.aftenposten.no/meninger/d...l#.UwJwqkJ5OdV
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Fryktelig sutrete. Ikke skjønner jeg helt det hun skriver heller. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik er det hos oss også. Også barnas juleavslutning (lucia) var i arbeidstiden (morgen, ferdig til kl 9). SFO + klasser stilte med barn som sang, FAU og klasser stilte med bevertning. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
i tåkeheimen
|
Ironi er vanskelig.
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Hvis det ikke kom helt tydelig frem av forrige innlegg: for meg er det selvsagt at lærere ønsker å gjøre slikt i arbeidstiden, og jeg forventer virkelig ikke at en lærer er tilgjengelig på kveldstid. På samme måte som jeg ikke forventer å få tak i fastlegen på kveldstid, om jeg føler meg aldri så dårlig. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tenker egentlig at service og kontakt på kveldstid for veldig mange lærere er det aller minste problemet her. Spørsmålet er når man skal gjøre alle forberedelsene og all rettingen som nå gjøres på kveldstid. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Og defor er det nettopp det problemet lærerne burde fronte i denne saken. For det er et problem og et krav som det går an for utenforstående å skjønne og ha forståelse for. Alt det andre dillet, det bare avsporer diskusjonen og får saken til å fremstå som useriøs. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
i tåkeheimen
|
For all del, jeg forsøkte bare å si at jeg er enig i at det ikke er noe argument imot KS sitt forslag, men at ulike skoler og lærere har ulik praksis.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg ser hva forfatteren prøver på, men det er akk så mislykket. Både fordi lærere allerede har et kommunikasjonsproblem mhp hva de egentlig ønsker og fordi martyrfremstillinger ikke harmonerer spesielt godt med det inntrykket folk sitter med fra før. Denne "Jo, vi har veldig mye fri på gunstige tidspunkt og en fleksibel hverdag, men det er egentlig mer synd på oss enn på noen andre" som man får inntrykk av er gjennomgangstema fra fagforeningene tjener ikke helt den hensikten det er ment å ha. De innleggene som fremstiller nøkternt og tydelig hvorfor man mener det er nødvendig og bra med fleksibilitet og hvorfor man ikke uten videre gir slipp på goder er mer virkningsfulle tror jeg. Når man har tro på at folk kan regne og skjønner regnestykket når de får dett presentert.
|
|
|
#11 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Fakta er at 45 ukers arbeidsår og minst samme undervisningsplikt som nå, gjerne mer, siden KS ønsker å oppheve denne, ikke går i hop med de oppgavene som skal utføres daglig og ukentlig. Å jobbe 37, 5 timer pr uke vil si at jeg ikke får gjort arbeidet tilfredsstillende. Nå har vi cirka 43 t pr uke, vi skal altså ned 5-6 timer og samtidig undervise mer, dvs får mer for -og etterarbeid.
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Det er dette som er kjernen. Enkelt og greit.
|
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Tro meg, Teflona: det som gjør læreryrket unikt, er at lærere underviser elever. Det er det ikke mange andre yrkesgrupper som driver med. Nødvendigvis. Alle de andre tingene som du skriver om er helt vanlige yrkesutfordringer. Sånt som veldig mange andre yrkesgrupper også driver med og er avhengig av for å lykkes. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
audio, video, disco
Jeg er helt uenig med deg i at undervisning er sammenlignbart med kontorjobb. At man kan liknende utfordringer, jøss, ja, men kontorjobben innbefatter ikke 30 elever som du skal undervise. På det punktet er lærerjobben helt spesiell, ja.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Ja, men det er jo også akkurat det jeg sier. Det som skiller en lærerjobb fra andre jobber er nettopp undervisningen av elever, ikke evner til kommunikasjon, evne til å sette seg inn i nye ting, lederegenskaper, manglender pauser eller noe andre andre du refererer til, for alt det andre finner du i en rekke andre jobber også. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
audio, video, disco
Nei, selvsagt vet jeg ikke hva kontorjobber innebærer og at de er ulike. Det skulle tatt seg ut. Jeg er tross alt lærer uten peiling på andres arbeidshverdag, jeg kjenner jo bare lærere. Ikke snakker jeg med mannen, heller, han har kontorjobb, men det er liksom ikke så viktig, ikke ser jeg så mye til han, heller.
|
|
|
#17 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Sorry, jeg glemte
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Når de som er positivt innstilt til deres sak kommer med innspill på hvordan mam bør kjøre debatten og dere reagerer på denne måten skjønner dere ikke hvor mye dere skader saken?
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har for øvrig drevet mye med både undervisning og salg tidligere, og jeg kan orientere om at det er to typer jobber som kan ha svært mye til felles. Jeg har brukt akkurat de samme egenskapene i begge, og det er en rekke sammenfallende utfordringer og arbeidsoppgaver. Begge handler eksempelvis om formidling og om det å forstå den du kommuniserer med. Det er også viktig å kunne sette seg inn i mottakerens behov og tankemåte. (Og både salgs- og undervisningsjobben var "kontorjobber". |
|
|
|
|
|
#20 |
|
audio, video, disco
Og denne undervisningen, den innbefattet 30 personer i 2-4 ulike fag/emner i 4-6 timer i løpet av en dag? Og gruppa var ikke den samme fra time til time? Ok, hvis det er tilfelle, da skal du jaggu få lov å mene noe om undervisning i skolen.
|
![]() |
|
|