Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dugnadsånd (barnehage)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 22:37   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dugnadsånd (barnehage)

Eller å bøtelegge de som ikke kommer nok til at det svir, og nok til at man kan leie inn noen til å gjøre jobben.

Gammel 16-05-07, 22:39   #2
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Eller å bøtelegge de som ikke kommer nok til at det svir, og nok til at man kan leie inn noen til å gjøre jobben.

Jeg syns at det burde være et alternativ Jeg ville med glede betalt 500 kr og sluppet å stille på dugnad.

Gammel 16-05-07, 22:38   #3
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er i privat bhg, 10 timer i året. Alle må, ellers må man betale[snakk om en del tusenlapper]. Om man har god grunn som styrer sier ok. så slipper man.

Mye som skal gjøres så skriver mann seg opp på det man vil gjøre.
Og når, er jo ikke bestandig at tidspunkt passer for alle.

Før måtte man ikke betale, og da var det de samme som var på dugnad.
Det var råttent

Gammel 16-05-07, 22:40   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Vi er i privat bhg, 10 timer i året. Alle må, ellers må man betale. Om man har god grunn som styrer sier ok. så slipper mann.

Mye som skal gjøres så skriver mann seg opp på det man vil gjøre.
Og når, er jo ikke bestandig at tidspunkt passer for alle.

Veldig greit at det er mulig å velge oppgaver og til en viss grad tidspunkt selv. Da bør de fleste få det til!

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:09   #5
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Veldig greit at det er mulig å velge oppgaver og til en viss grad tidspunkt selv. Da bør de fleste få det til!

Joda. Synnes det er helt supert.

Men for tredje år på rad så er vi akurat samme gjeng som har skrevet oss opp på male inne i bhg...
Så er litt de samme som er med på ting.Noen vente liksom i siste liten.

Dugnad er jo og sosialt

Forige uke vasket vi rundt i bhg, styrer hadde satt frem kake, sjokolade,kaffe og brus hehe Så var ikke bare slit og hard arbeid

Gammel 16-05-07, 23:10   #6
Alan
Hypokonder

Alan sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Alan er litt kul
Standard

Hørte på radio'n i dag at arangementet på en skole ble avlyst frdi foreldrene ikke stilte opp. Hva er det som skjer med oss foreldre, da?? Ikke dugnad i barnehagen, ikke dugnad på skolen. Og likevel forventer vi at barna skal føle at vi tar en aktiv del i livet deres? Hvorfor melder så mange foreldre seg ut av slike ting? Er det psykisk, fysisk eller hva? Klarer ikke de som ikke lever sammen & avtale seg i mellom?
Jeg blir helt oppgitt, jeg!

Gammel 17-05-07, 02:02   #7
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns det er vanskelig med dugnad i barnehagen pga bekkenløsningen min. Det er ikke mange oppgaver på listene hittils (3 år) som har vært egnet for meg. Derfor drar mannen min istedenfor. Tviler på at de andre foreldrene i barnehagen kan se at jeg ikke deltar pga lathet men pga helsen min. Og jeg ønsker ikke å måtte ta sykedager på jobb pga dugnadsarbeid.

Gammel 17-05-07, 02:31   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man stiller på dugnad! Ihvertfall én av foreldrene.

I år var hele familien bortreist, og KUNNE ikke stille. Fysisk umulig. Da gav vi beskjed i god tid og fikk hjemmelekser istedet. Vask og stryk av 12 gardiner.

Jeg synes det er helt forkastelig å bruke travelhet som unnskyldning for å sluntre unna. Eller at man ikke synes det burde være nødvendig med dugnad... Jeg er i prinsippet enig i det siste, men det er forskjell på liv og lære gitt! Når kommunen ikke fikser lekeapparatene til tross for purringer, skal da ungene være uten bare for å "bevise" noe? Nei, ikke når en nevenyttig mamma fikser det på en-to tre.

Dugnad er solidaritet i praksis. Å la andres foreldre fikse barnehagen for ens egne unger er usolidarisk.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 08:28   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der jeg har jobbet ser vi iallefall en klar trend på at det å stille opp på dugnad er mindre og mindre aktuelt for folk. For noen år siden var det veldig greit å få med folk på dugnad, nå har det blitt vanskeligere.

Men, jeg ser også at nå når jeg jobber i bygd, så stiller folk mer opp, enn folk i by

Vi legger jo opp til litt servering og hygge også, og tenker at det kan være kjekt for mor eller far å komme seg ut fra hjemmet og være litt sosial i slengen? Og samtidig sørge for at barna får det litt bedre der de er om dagen.

Vi krever ikke at folk stiller opp, men vi håper jo at de gjør det. Det er til stor hjelp for oss ansatte iallefall. I tillegg så har ofte vi ansatte en dugnad i året også, ofte innendørs.

Synes det er litt trist at dugnadsånden er på vei ut jeg, ser det her i bygda jeg bor også, at det er veldig vanskelig å få med folk på dugnad når det gjelder ulike arrangementer etc..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 08:29   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, jeg blir mer irritert (og skuffet) over at det kun kommer 5 av 12 foreldre på foreldremøte .

Gammel 17-05-07, 09:08   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har vært på mange dugnader etter hvert og har ikke opplevd at ikke alle som stiller tar i et tak og står på.

Ja, mye av grunnen til at folk ikke jobbet var dårlig organisering og kaffe/kaker opplegget. For all del - jeg synes det er hyggelig med kaffe og kake, men jeg synes det er bortkastet å stille på dugnad for å drikke kaffe.

Mitt inntrykk fra dugnader (andre plasser enn bhg) er at det blir lite effektivt og det sosiale ofte ikke fungerer. Det å bo på samme plass eller å ha unger i samme bhg er ofte ikke nok som "lim". Men klart, det kan godt hende mine opplevelser er veldig lite representative.

Gammel 17-05-07, 09:11   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, mye av grunnen til at folk ikke jobbet var dårlig organisering og kaffe/kaker opplegget. For all del - jeg synes det er hyggelig med kaffe og kake, men jeg synes det er bortkastet å stille på dugnad for å drikke kaffe.

Mitt inntrykk fra dugnader (andre plasser enn bhg) er at det blir lite effektivt og det sosiale ofte ikke fungerer. Det å bo på samme plass eller å ha unger i samme bhg er ofte ikke nok som "lim". Men klart, det kan godt hende mine opplevelser er veldig lite representative.

Vi avslutter med litt mat eller kaker vi. Synes det er en fin måte for oss å takke de som stiller opp.

Gammel 17-05-07, 15:44   #13
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Nå går vi i privat barnehage, så vi har jo sagt ja til å stille på dugnad da vi takket ja til plassen. Og her kan man gjøre andre ting hvis man ikke kan den dagen det er felles dugnad. Ta med hjem og vaske gardiner, vaske vinduer kan man jo gjøre når som helst eller andre lignende oppgaver. Selvom man ikke kan den dagen, er jeg sikker på at det finnes nok oppgaver.

Sist redigert av Isa : 17-05-07 kl 15:55.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 15:56   #14
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men, jeg blir mer irritert (og skuffet) over at det kun kommer 5 av 12 foreldre på foreldremøte .

Ja, slik har det vært her innimellom og...Jeg skjønner jo at det finnes ganger man rett og slett ikke har mulighet til å stille, men det er merkelig at det er de samme foreldrene som ikke kommer hver gang...

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:53   #15
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Hos oss var dugnaden delt opp i 4 forskjellige dager, med forskjellige grupper som stillte. Man melder seg på forhånd opp på den dagen som passer best, og så fikk hver gruppe et bestemt oppdrag på "sin" dag. Det skal da godt gjøres å ikke finne en eneste dag som passer...

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:06   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage er det nå fire dugnadsdager, en hverdag og en lørdag om våren og en hverdag og en lørdag om høsten. For noen er hverdager best og for noen er lørdager, og hvis ingen av de fire dagene passer for noen i familien så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det er viljen det skorter på.

Selv er jeg så rar at jeg liker dugnader. Vi deltar på lørdagsdugnaden. Det er ca tre timer midt på dagen på lørdagen, vi gjør noe nyttig og får beveget kroppen litt, jentene er med og har det gøy, de største barnene får også lov til å være litt nyttige. Og på slutten drikker vi kaffe med de andre foreldrene og er fornøyde med oss selv fordi det ser penere ut på grunn av noe vi har gjort.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:15   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage har de løst dette på en glimrende måte.
(etter at mannen og jeg to år på rad var de eneste som stilte opp)

Ved 100% plass har man 10 dugnadstimer i året og disse kan man velge når man bruker. (forutsatt at det er noe å gjøre )
Har man ikke lyst eller anledning til å stille på dugnad, betaler man 200 kr for hver dugnadstime man ikke har jobbet.

Genialt! Det har kommet betydelig flere foreldre på dugnadene, samtidig som dem som ikke vil eller har lyst kan kjøpe seg fri.

Gammel 18-05-07, 22:33   #18
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det dugnad stiller man!
Vi stiller begge to . I år var A var med i vogna, og guttene sprang rundt og koste seg.

Man stiller opp på det som er med på å gjøre hverdagen til sine barn bedre. Skulle bare mangle!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 22:34   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss pleier vi alltid å være for mange, egentlig, så det blir en del slarving også. Trivelig.

Denne gangen var jeg syk og mannen kunne bare stille opp kort tid på så kort varsel. Vi hadde skikkelig dårlig samvittighet, vi.

Gammel 18-05-07, 23:13   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi stiller. Dette står på årsplanen og er booket lang tid i forkant så det bør ikke komme som en overraskelse. Jeg er litt kontrollfreak så jeg skriver inn sånne dager når årsplanen blir lagt ut.
I begge bhg møter man en dag i mai og en dag i september. Begge bhg har to dager å velge i på hver dugnad så det går vel opp for de aller fleste. Dessuten hadde den ene bhg et alternativ for de som ikke kunne møte; vask og stryking av gardiner/duker/håndklær osv..
Før lillebror kom så stillte vi begge på dugnad men nå har vi barna i hver sin bhg så i år gjorde vi det sånn at jeg møtte i lillebror sin og pappa møtte i storebror sin. Storebror var med i år men lillebror var ikke med siden han er så liten.
Vi får suppe først og litt kaffe sånn halveis i økten. Også er det litt sosialt sånn at man blir litt kjent.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.