Sv: Når unge, vellykkede menn tar livet sitt
Opprinnelig lagt inn av vixen, her.
Veldig vanskelig tema og det er jo veldig mange som har selvmordstanker som aldri gjør det. Derfor er faren for selvmord vanskelig å egentlig vurdere selv for fagfolk. en god venninne av meg jobber som psykolog for barn og unge og vurderer slikt flere ganger i uka. Det er jo veldig vanskelig og hun mistet akkurat nå en pasient. Men som hun sa så var det umulig å forutse dette siden denne ungdommen ikke kunne sies å ha noen tegn som ikke veldig mange andre pasienter har.
Da jeg jobbet i NAV så hendte det noen ganger jeg spurte rett ut brukere som led av tunge depresjoner og som jeg visste ikke hadde så mange rundt seg. Var jeg veldig bekymret så ringte jeg legen. Ikke at legen kan gjøre så veldig mye alltid, men fikk iallefall sagt ifra.
Synes ikke det er så rart at det har en smitteeffekt, men det er forferdelig å miste sine kjære på denne måten. Jeg var sammen med en av mine beste venner da hun fikk vite at stebroren hennes hadde tatt selvmord. Vi hadde vært på fylla dagen før og satt og fniste på kafe i Oslo. Det ble en tung togtur nordover.
Ja, det er vanskelig å vurdere suicidalfare, selv for profesjonelle. Men generelt kan man si at jo mer konkrete planer en person har for hvordan og når han/hun har tenkt å gjennomføre et selvmord, jo større grunn til å foreta seg noe (f.eks. ta med personen til legevakten). Selvmordstanker er nokså vanlig ved depresjon, og depresjon er jo en folkesykdom, men det er et stykke fra det å tenke at livet ikke er verdt å leve, til det å legge konkrete planer for et selvmord. Og jo mer bestemt personen er, jo mindre tilgjengelige er de for hjelp. Det er noe av det som gjør det så vanskelig. 
|