Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 14:06   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg har faktisk ikke en eneste ting jeg har lyst til å klage på i forhold til jobben min.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:12   #2
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke på det som gratisarbeid jeg heller. Jeg lever og ånder for jobben min og fagene mine. Fagkretsen min er hobbien på en måte, så jeg tenker jobb når jeg tenker interesser og hobby. Det går i ett.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:13   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis man ikke teller timer er det ganske vanskelig å argumentere med at man jobber veldig mange timer.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:15   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men hvis man ikke teller timer er det ganske vanskelig å argumentere med at man jobber veldig mange timer.

Jepp, og av dem som argumenterer med det tror jeg vi har to grupper:
- De som reelt sett jobber mye mer enn de skal og kanskje har prøvetelt en periode.
- De som sitter med en følelse av at de jobber altfor mye, men i snitt ligger omtrent på det de skal.

apan er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:18   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jepp, og av dem som argumenterer med det tror jeg vi har to grupper:
- De som reelt sett jobber mye mer enn de skal og kanskje har prøvetelt en periode.
- De som sitter med en følelse av at de jobber altfor mye, men i snitt ligger omtrent på det de skal.

Ikke sant? Og jeg tenker at hvis man har en rolig uke og dermed jobber mindre enn de estimerte 37,5, så blir det straks mer enn 6 timer som må legges på toppen av de andre ukene med en gang - og da kan det hende at et par 50 timers uker i løpet av året faktisk er innenfor og ikke utenfor det man har betalt for.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:22   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Og jeg tenker at hvis man har en rolig uke og dermed jobber mindre enn de estimerte 37,5, så blir det straks mer enn 6 timer som må legges på toppen av de andre ukene med en gang - og da kan det hende at et par 50 timers uker i løpet av året faktisk er innenfor og ikke utenfor det man har betalt for.

Ja, og det er helt greit. Det er det lærere ønsker å beholde: muligheten til å jobbe noen lange uker, og noen kortere uker.

Gammel 26-06-14, 14:23   #7
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ja, jeg tror også mange glemmer dette altså, men det har jeg alltid trodd, helt uavhengig av debatten som nå raser.

apan er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:19   #8
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

og 14 timer hjemme hver eneste uke i hele skoleåret er ganske mange timer... Det er nesten tre timer hver dag fra mandag til fredag. Det kan ikke være lett å få dette til etter at barna er lagt... Eller 7 timer både lørdag og søndag...

elg er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:14   #9
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg har litt planer om å telle timer fra neste skoleår.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:25   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg tror ikke det hadde vært vanskelig å finne noe å gjøre de 7 ukene, men problemet er vel mer at man trenger de timene ellers i året for å følge opp elevene.

apan er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:29   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å føre ekstra arbeidstimer er ikke noe å le av tenker jeg.
Det er i en del yrker ikke kultur for å gjøre det, deriblant i jobben min. (Vi får ikke betalt overtid overhodet og mister som oftest mye avspasering som er samlet opp). For å gjøre noe med dette MÅ det dokumenteres. Man har rett og slett ikke noe å stille opp med om man synser om hvor mye lærere som gruppe jobber gratis uten å ha noe å vise til. Har man dokumentasjon på at lærere i snitt for eksempel jobber fire timer i uka mer enn de skal kan man lettere ta grep videre.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:23   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Som lærer får jeg fullestendig fnatt av "hvis jeg skal orke denne jobben, så må jeg ha fleksibilitet" eller "den fleksible arbeidstiden og avspaseringen/ferien/den familievennlige arbeidstiden var hovedårsaken til at jeg ble lærer". Ja, fleksibilitet er et gode, men om DET er alt som holder en til jobben bør en søke seg ny jobb..

For min del er det ikke "det eneste som holder meg i jobben", da hadde jeg neppe holdt ut så lenge. Men når lønna er sånn på det jevne (som i at jeg kan få like høy lønn i andre jobber jeg er kvalifisert for) og man lurer på om gresset er grønnere på den andre sida av skolegjerdet, er det lett å ta avgjørelsen når det godet som fleksibel arbeidstid er forsvinner.
Dessverre tror jeg, eller vet jeg, at mange tenker som meg, og på min skole er det i alle fall slik at det er de mest ettertraktede lærerne (realister med hovedfag, f.eks.) som mest seriøst vurderer å skifte jobb. Jeg tror Erna skal få løfte både høyt og lenge for å få lærerne som blir igjen i skolen opp på et akseptabelt nivå. Det holder ikke å snakke om høyne kvaliteten i skolen i det ene øyeblikket for så i neste øyeblikk gjøre yrket enda mindre attraktivt enn det allerede er.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Og insinuasjoner om at noen har valgt læreryrket pga arbeidtida, synes jeg ikke det er verdt å svare på, engang. Det er en fornærmelse mot profesjonelle fagfolk med lang utdanning og omtrent like irrelevant som at sykepleiere velger yrket for å møte en lege de kan gifte seg med.

Helt enig.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Du skal ikke se bort ifra at det finnes sykepleiere som faktisk ble det for å finne seg en kjekk lege. Akkurat som at det finnes lærere som ble det pga arbeidstidene. (Jo, de finnes. Jeg har snakket med flere gjennom årene som har sagt rett ut at det var hovedgrunnen til valg av utdanning.) ikke alle gjør sine veivalg etter De Rette kriteriene.

Jeg tror man skal være særdeles lite oppegående hvis man har startet på lærerutdanningen i løpet av de siste 10-15 årene og gjorde det pga. de gode betingelsene, altså. Går du litt lenger tilbake i tid, tror jeg nok det er lettere å finne lærere som ble det for å ha "mye fri", for da hadde man virkelig mye fri.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:27   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tror man skal være særdeles lite oppegående hvis man har startet på lærerutdanningen i løpet av de siste 10-15 årene og gjorde det pga. de gode betingelsene, altså. Går du litt lenger tilbake i tid, tror jeg nok det er lettere å finne lærere som ble det for å ha "mye fri", for da hadde man virkelig mye fri.

Alt er relativt. Betingelsene kan virke rimelig fristende for en del av oss som jobber i bransjer med mye dårligere betingelser, for eksempel.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:09   #14
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilpasset undervisning må på en måte være tilpasset det behovet det skal dekke, og det er ikke sånn at kunnskap i f.eks. matte er som trappetrinn der vi bare kan si at elevene som har gått 1. trinn går videre til 2. trinn og så til 3. trinn og dermed lage undervisningsopplegg som passer for alle de ulike trinnene og ha klare når elevene kommer etter sommerferien.

Man kan selvsagt lage undervisningsopplegg med tanke på at vi kanskje får en elev som er rådgod i geometri og ikke fullt så god på likninger, og en som er rågod på likninger men ikke mestrer geometri i det hele tatt (der har du meg, så jeg vet det er mulig!), men det vil jo nesten garantert være bortkastet tid, all den tid elevene som kommer etter sommerferien neppe passer i akkurat den boksen vi hadde sett for oss.

Og dette er ikke et problem bare med nye klasser, elever har faglig utvikling i sommerferien også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:11   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Noen av oss hadde begjærlig grepet bare et eller annet som hadde gitt eleven et snev av håp om at han eller hun faktisk ble sett, sånn med tanke på tilpasset opplæring.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:14   #16
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen av oss hadde begjærlig grepet bare et eller annet som hadde gitt eleven et snev av håp om at han eller hun faktisk ble sett, sånn med tanke på tilpasset opplæring.

Så om jeg sier til sønnen din: "Du, jeg ser du er veldig lange fremme i geometrien, men dessverre har jeg brukt sommerferien på å lage undervisningsopplegg for de som er veldig gode i brøkregning, så du må nesten få det." så hadde du vært fornøyd? Det sliter jeg hardt med å tro.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:17   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så om jeg sier til sønnen din: "Du, jeg ser du er veldig lange fremme i geometrien, men dessverre har jeg brukt sommerferien på å lage undervisningsopplegg for de som er veldig gode i brøkregning, så du må nesten få det." så hadde du vært fornøyd? Det sliter jeg hardt med å tro.

Nei. Men om sønnen min hadde vært veldig god i brøkregning, hadde jeg vært veldig glad for å få noe som helst mer utfordrende. Og så fikk det så være at han ikke fikk noe mer utfordrende i geometri.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:19   #18
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Nei. Men om sønnen min hadde vært veldig god i brøkregning, hadde jeg vært veldig glad for å få noe som helst mer utfordrende. Og så fikk det så være at han ikke fikk noe mer utfordrende i geometri.

Jeg skjønner du er pittelitt misfornøyd med de lærerene du har kontakt med?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:20   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg skjønner du er pittelitt misfornøyd med de lærerene du har kontakt med?

Jeg er helt forfjamset over den elendige kvaliteten på noen av lærerne mine sønner har vært utsatt for, ja. Mens noen andre igjen har vært utmerket.

Og det bringer meg tilbake til det egentlige ønsket om at lærerjobbing skal bli ekstrem høystatus slik at det ikke blir det akademiske bunnfallet som blir lærere fordi de ikke kan bli noe annet.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 15:16   #20
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men eleven blir jo ikke sett om læreren har laget noen papirer om sommeren? Med færre frie arbeidstimer de ukene man har elever så er det jo ikke engang sikkert at man får tatt de riktige kartleggingene, og blir skikkelig kjent med ditt barn.

Det finnes massevis av tilpassede opplegg, massevis av godt matriell og læringsressurser. Det som krever arbeid er å koble de riktige elevene til de riktige metodene. Og det kan ikke gjøres uten at eleven er til stede.

Dessuten, hvis man lykkes med undervisningen, vil elevens kunnskaper og kompetanse utvikles i løpet av skoleåret. Og da må læreren ha de ekstra timene i mars til å reevaluere undervisningsopplegget.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.