|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: All inclusive - hva tenker du?
Hvor da? :intrisert: Gamle stavanger? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hele sentrum, gamle Stavanger, østre bydel, Storhaug osv. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Det handler vel litt om ønsket om å se ting slik de er og ikke slik de forsøkes fremstilt også. Litt som kaffereklame hvor de afrikanske bøndene får på seg klær som stemmer med vårt bilde av hvordan de skal gå kledd selv om det ikke er virkeligheten egentlig.
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg tenker at de reisende har et særlig ansvar for å tenke over hva de gjør når de velger reiseform i land som er kjent for korrupsjon / massive skatteunndragelser / manglende regulering av turistutbygging.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: All inclusive - hva tenker du?Men korleis kan vi sjekke det, Toffskij? Korleis veit ein om hotellet ein bestiller rom på eller restauranten ein bestiller mat på driv med skattweundragelse?
|
|
|
#6 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sørge for å få kvittering f.eks. Betale med kort i stedet for kontant. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
For å være ærlig, så vet jeg ikke helt hvor man finner ut av slikt. Korrupsjon finnes jo i ekstremt mange land. Vet ikke om det typiske norske ai-landet driver med slikt i stor skala?
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Og droppe å velge svære resortanlegg i land som regulerer turistutbyggingen veldig dårlig. Som i Bulgaria, som virkelig har ødelagt store deler av den flotte Svartehavskysten sin.
|
|
|
#9 |
|
Bulgaria er ikkje så aktuelt for meg som feriemål uansett. Heller ikkje Tyrkia. Det er helst Middelhavsområdet(utenom Tyrkia) som er aktuelt for meg. Men er det noko grunn til å tru at store resortanlegg automatisk er verre enn mindre hotell?
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Stavanger er jo veldig autentisk stavanger slik byen er blitt da, Guava.
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: All inclusive - hva tenker du?Hm, skjønner hva du mener, altså, men østre bydel synes jeg er dødt og loslitt. Det er hipt å bo der, men jeg savner litt Grunerløkkepreg over det. Ville hatt noen torg, flere butikker og liv. Men det er jo knapt noe som helst der, heller ikke de første 200 meterne av Pedersgata. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Metallica!!
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Svare på tråden og ja, jeg liker ikke AI konseptet. Jeg liker å finne flybilletter, hoteller/leiligheter, finne ut kule ting om stedet vi skal til og ende opp med å oppleve en hel haug på veien samt kanskje aldri komme frem til det som er planlagt fordi det var noe annet og mer spennnende som kom i veien.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Tenker dere også på muligheter til kortbetaling, krever kvittering pga evt skatteunndragelse når dere spiser i utlandet? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
etterpåklokest
|
Mannen min tenker på sånt, i alle fall. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Eg likar generelt ikkje å gå rundt med kontanter på meg, så eg ser etter axept-merke og Visa-merke i vinduet på restaurantar av den grunn. Men på etablerte charter-reisemål tar dei aller fleste restaurantar og hotell kort, så det har ikkje vore eit problem.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg tenker sånn mph kortbetaling her i landet i hvertfall, men i utlandet er det tross alt vanligere at mindre butikker ikke tar kort, så da tenker jeg at de kanskje ikke tar seg råd til kortautomat.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Her til lands har jeg sjeldent cash og da unngår jeg restauranter som ikke tar kort, men det er av praktiske årsaker. Jeg betaler med cash i pølseboder, til isselgere på stranda, matboder på markeder osv og må minne meg selv på å ta ut penger til arrangementer med sånt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Aiaiai....Candy seier jo sjølv at ho har for stort forbruk? Ikkje på shopping, men på andre ting. Då eg nevnte shopping tenkte eg ikkje spesifikt på akkurat ho. Det er helst andre ting som har gitt meg inntrykk av at ho har høg inntekt og høgt forbruk. For eksempel at ho syns det er greit å bruke fleire milionar på ei bittelita hytte. Då har ein gjerne litt ekstra pengar. Dei aller fleste i Norge med ok inntekt har større forbruk enn nødvendig. Inkludert meg sjølv. Dersom eg hadde hatt like høg inntekt som Candy hadde eg sikkert hatt like høgt forbruk også. Men eg hadde brukt det på andre ting. Hytte er ikkje min ting.
|
|
|
#20 |
|
etterpåklokest
|
Det må da være mulig å diskutere AI-konseptet uten å diskutere forbruket til CD? Det er da ingenting i CD sin argumentasjon som rettferdiggjør det heller. |
|
|
|
![]() |
|
|